Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Noerden
#294248
Hej
Min gamle profil er væk, så derfor er dette indlæg det første med den nye profil...

Jeg har researchet, kigget i forum, læst anmeldelse og været i butikker - og dba.dk

Datteren på 11 skal have fjernsyn.
Der er adgang til kablet netværk, kabeltv (Yousee) og hun har Android telefon+tablet.
Jeg foretrækker et tv der kan køre Yousee app'en, hvilket så skal være med Android TV, eller Tizen fra samsung. Jeg vil gerne undgå en Chromecast, så vi kan gemme mobile enheder væk - dem er børnene rigelig afhængig af i forvejen :((

Hun sidder ca. 2-2,5m fra hvor det skal hænge på et værelse på 12m2. Jeg har læst artiklen om "hvor stort skal dit tv være", og jeg har fundet frem til at fjernsynet skal være 40" - 43 er der mange af, men det kommer til at blive for dominerende på værelset, og 32 synes jeg er lige til den lille side.

* Oprindelig havde jeg kigget på et 32" fra Philips med Android tv til 2000,- (32pfs6402 - FHD) - er der nogen med erfaring fra Yousee app'en her? - og evt. Kodi

* Så har jeg kigget på et 40" Samsung (UE40NU7122 - UHD)til 2700, som er smertegrænsen. Er der nogen der har prøvet Yousee appen her? - jeg har kigget lidt i Yousees forum, men er ikke blevet helt skarp.

* et tredje alternativ er selvfølgelig at købe et andet mærke+chromecast/Mii tv boks, for at kunne bruge Yousee app'ens mulighed for at se optaget tv programmer, forskudt mm.

Jeg har desværre ikke kunnet finde noget 40 tommer med Android TV. Philips har lavet nyt OS til de små/billige fjernsyn, og jeg kan heller ikke finde noget fra Sony i den prisklasse/størrelse

mvh
Af Supergris
#294250
Hvad hed din tidligere profil, siden du mener, det er vigtigt at informere om, dette er dit første indlæg med din nye profil?

Mht. størrelse, er der ingen grund til at undersøge hvilken størrelse, man skal gå efter, da en skærm faktisk ikke kan blive for stor; det er økonomi, evt. fysiske begrænsninger, æstetiske hensyn og personlig reference, der bestemmer hvilken størrelse, det ender ud med.

Du skriver et 32" er for lille, men et 40" er for dominerende, så løsningen må være at finde et brugt 37", da det ser ud til, du ikke har udelukket at købe brugt.
Der findes mange udmærkede 37"ere til salg for yderst beskedne penge, dog er jeg ret sikker på, din datter ikke bliver skuffet, hvis hendes TV bliver større end din personlige reference...
Af Noerden
#294252
Supergris skrev:Hvad hed din tidligere profil, siden du mener, det er vigtigt at informere om, dette er dit første indlæg med din nye profil?
For på en høflig måde at vise man ikke er newbee, og starter med et "hvad skal jeg købe" indlæg ;-)
Supergris skrev: Mht. størrelse, er der ingen grund til at undersøge hvilken størrelse, man skal gå efter, da en skærm faktisk ikke kan blive for stor; det er økonomi, evt. fysiske begrænsninger, æstetiske hensyn og personlig reference, der bestemmer hvilken størrelse, det ender ud med.

Du skriver et 32" er for lille, men et 40" er for dominerende, så løsningen må være at finde et brugt 37", da det ser ud til, du ikke har udelukket at købe brugt.
Der findes mange udmærkede 37"ere til salg for yderst beskedne penge, dog er jeg ret sikker på, din datter ikke bliver skuffet, hvis hendes TV bliver større end din personlige reference...
Jeg tor ikke helt du forstod mit indlæg ;-) Et fjernsyn kan godt blive for stort i et rum på 12m2, hvor der skal være plads til en seng, skrivebord og garderobeskab mm...Og som 11 årig ser man ikke store biograffilm alene på værelset.
jeg skrev i den sammenhæng at -43- blev for stort.
Måske der er mange 37" på dba.dk -> bare ikke i butikkerne.
Og kan de opfylde de betingelser som jeg har stillet?
Af Noerden
#294253
henrik.yde skrev:Hvis prisen og Android er vigtige parametre, så kunne dette her TV fra TCL være en mulighed, det er dog i 43 tommer:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... v-u43p6046
Jeg havde godt kigget på TCL skærme - men ikke fået med at de havde med Android TV - men kan se de har et i den lokale butik, så må jeg lige kigge forbi der.
Har du selv erfaringer med Android TV fra TCL?
Af henrik.yde
#294254
Nej, ikke personligt, men har da set dem i action, og det ser lovende ud. Har iøvrigt vundet priser i EISA flere år i træk, desuden bliver de jo løbende opdateret + Apps ligeså, så til 2500,- turde jeg godt købe et til børneværelset, se mere her:

https://www.eisa.eu/awards/tcl-55dc760/?lang=dk

https://www.displayspecifications.com/en/model/bc5ba7e
Af Supergris
#294255
Jeg tor ikke helt du forstod mit indlæg ;-) Et fjernsyn kan godt blive for stort i et rum på 12m2, hvor der skal være plads til en seng, skrivebord og garderobeskab mm...Og som 11 årig ser man ikke store biograffilm alene på værelset.
Jo, hvis du læser mit indlæg igen, vil du kunne se, jeg har skrevet hvilke parametre, der kan have indflydelse på valget af størrelse, hvor b.la "fysiske begrænsninger, æstetiske hensyn" står opført som mulige faktorer, men i den sidste ende er det et personligt valg, dog har mange en tendens til at undervurdere betydningen af størrelsen på en skærm.
Børn elsker som regel også store skærme, og hvis den hænger på væggen, er det begrænset hvad den fylder.

En artikel om, "Hvor stort skal TVét være", kan du ikke bruge til ret meget!
Den tid, hvor man skulle stikke en knyttet hånd foran synet, for at kunne bedømme hvilken størrelse var bedst egnet, er ovre...

Smart-delen i de billigere modeller fra TCL virker ikke særlig godt.
Alle TV kan vel bruges, hvis du ikke har noget imod at tilkøbe en ekstern løsning, der som regel er de indbyggede løsninger overlegne...
Af PeterD
#294271
Supergris skrev:
Jeg tor ikke helt du forstod mit indlæg ;-) Et fjernsyn kan godt blive for stort i et rum på 12m2, hvor der skal være plads til en seng, skrivebord og garderobeskab mm...Og som 11 årig ser man ikke store biograffilm alene på værelset.
Jo, hvis du læser mit indlæg igen, vil du kunne se, jeg har skrevet hvilke parametre, der kan have indflydelse på valget af størrelse, hvor b.la "fysiske begrænsninger, æstetiske hensyn" står opført som mulige faktorer, men i den sidste ende er det et personligt valg, dog har mange en tendens til at undervurdere betydningen af størrelsen på en skærm.
Børn elsker som regel også store skærme, og hvis den hænger på væggen, er det begrænset hvad den fylder.

En artikel om, "Hvor stort skal TVét være", kan du ikke bruge til ret meget!
Den tid, hvor man skulle stikke en knyttet hånd foran synet, for at kunne bedømme hvilken størrelse var bedst egnet, er ovre...

Smart-delen i de billigere modeller fra TCL virker ikke særlig godt.
Alle TV kan vel bruges, hvis du ikke har noget imod at tilkøbe en ekstern løsning, der som regel er de indbyggede løsninger overlegne...
Troede TCL kørte med Android Smarttv? :o
Af Noerden
#294274
[quote="PeterD"

Troede TCL kørte med Android Smarttv? :o[/quote]

Det gør ovenstående også.
Jeg har været i Elgiganten og og kigget på en anden TCl model - 43dp640. Den havde noget ujævn baggrundsbelysning - men jeg kan ikke se om det er samme paneltype som ovenstående, som er VA panel.
Jeg så et LG og Samsung tv, der begge har IPS paneler, og de var noget mere jævne i lys og farve.
Det kan også være jeg smider lidt penge i (hun har selv sparet op) og så køber et nyere Philips i UHD og AndroidTV
Af Noerden
#294573
Så fik vi handlet.
Jeg/vi var ude og kigge igen - valget faldt på en 43" - mest fordi der ikke rigtig er så meget at vælge imellem når det skal være 40" - og Android TV indbygget.
Valget faldt på det her:
https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/P ... K-/2675172
Det kostede 3190,- i weekenden. Pigen var fascineret af ambilight.
Vi fik det sat op, og justeret lidt på brugerfladen og fjerne uinteressante apps.
Billede synes jeg ikke er helt perfekt belyst - synes mit 8 år gamle plasma i stuen har et bedre billede; men det synes jeg er typisk når der er tale om LCD tv i mellemklassen.

Brugeroplevelsen indtil nu er ganske fin. Android TV hurtig faktisk ret kvikt, og pigen navigerer fint rundt i YouSees app så hun kan se optagede programmer mm. Dog kunne man ønske sig at man kunne flytte nogle af menupunkterne fra app'en ud på hovedskærmen.
Jeg skal også have eksperimenteret lidt med Kodi eller andre medieafspillere, så hun kan tilgå vores medieserver herhjemme med film og andet.

En positiv oplevelse er at det var fuldt opdateret, selv fjernbetjeningen (bt) ville lige opdateres.
Den er forresten en ganske god kvalitet, dog lidt tyk - men det skyldes at der er nedenunder er et tastatur - ret smart hvis man skal søge i diverse tjenester.

Så alt i alt et anbefalelsesværdigt tv til (større) børn, eller soveværelse