Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289903
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
#289906
bbplayer skrev:
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
Og jeg tror du forveksler mig med en anden. Jeg taler ikke om skarphed i forbindelse med motion compensation - men gav derimod link til hvordan det slåes fra. Og jeg benytter ikke selv den slags billed-diarré.
#289907
Forskellene er ikke så store som de har været, men Sony er netop kendt for at være rigtig stærke på opskalering og motion. Hvad jeg hører har LG forbedret sig en del på disse områder de sidste par år. Jeg har for nylig set AF8 i aktion med almindeligt HD tv signal og det synes jeg så rigtig godt ud.
#289909
TBC skrev:
bbplayer skrev:
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
Og jeg tror du forveksler mig med en anden. Jeg taler ikke om skarphed i forbindelse med motion compensation - men gav derimod link til hvordan det slåes fra. Og jeg benytter ikke selv den slags billed-diarré.
Hvad er pointen så i at vælge AF8 ift. C8 ?

Der blev oprindeligt spurgt til om et Sony AF8 ville være bedre, og det er det så ikke hvad angår den skarphed, som jeg ellers synes OLED giver, og som TS ikke ser men kan lide det motion som Sony kan lægge oveni.
#289916
Det har jeg jo allerede skrevet om:

[copy/paste]:
Samlet set, så er ideen ved at købe Sony eller f.eks. Panasonic at man får en god overall billedbehandling. (Panelerne er jo de samme). Sony'ens styrker er ud over rigtigt god opskalering bl.a. også markedets bedste posterization og at det, lige som med f.eks. Panasonic, også er uden LG's udfordringer i forbindelse med f.eks. near-black chroma.

Til gengæld skal man med A8'eren gøre sig klart, at man får en mere aggressiv panel beskyttelse med større grad af brightness limiting, hvilket man afhængigt af temperament og sigte med skærmen kan finde lige så negativt som andre kan finde det positivt. Man kan vel sige at i den setting hvor den større grad af brightness limiting skulle kunne betragtes som noget negativt også er en lysforurenet setting hvor man alligevel ikke ville kunne erkende LG's udfordringer i forbindelse med near-black chroma. Så skal man graduere med sigte med skærmen daglige installation og brug, så kan man vel groft sagt sige at man bstår sig bedst med et Sony til en lyskontrolleret setting hvor de mindste detaljer og finere posterization har betydning, mens LG ville være det marginalt bedre bud til HDR i en mere lysforurenet setting.
[copy/paste-slut]

...Om det så matcher spørgers præferencer er en anden snak, men det er dét jeg selv ser helt generelt som de væsentligste overvejelser der er at gøre sig i forbindelse med sådan et valg af ellers ret ækvipotente apparater. Ok, foruden lyden på soundbar-niveau fra AF8'eren hvis det skulle have noget at sige for én. Men er han til brug af motion compensation, så kunne det naturligvis også være en faktor modeller imellem, selv om det så ikke er et perspektiv jeg selv vil gå dybere ind i at anbefale noget omkring, ud over den overfladiske konstatering at Sony har ry for at gøre dét ret godt i forhold til andre.
#289917
Så fik jeg bestilt min LG B8?

Udfaldet i forhold til AF8 var den lave input lag til mine PS4/switch spil (1080p), den mindre aggressive ABL, samt generel lysere fremtoning i billede (NB. hvad jeg kunne læse/se mig frem til ved diverse test)

Hvis der er nogle B8 ejere der nogle gode hints/tips eller vil udveksle erfaringer er i velkomne til at skrive?
#289925
AF8 vs B8 lader til at være det store dilemma disse dage; det har i hvert fald været grundlag for en del ambivalens hos mig :-)

Jeg har faktisk bestilt et AF8, men har ikke modtaget endnu. Jeg er i mellemtiden, men baggrund bl.a. i denne tråd kommet yderligere i tvivl.

Jeg fik præsenteret det samme kildemateriale (HDR-Red Bull reklamevideo) på både et AF8 og B8, og syntes at jeg kunne spore en yderst diskret mini-hakken i scener med hurtige bevægelser (beklager, kender ikke de korrekte fag-termer) på B8-tv´et. Jeg tænkte at det ville irritere mig fremadrettet nu da jeg nu var blevet opmærksom på det. Mit valg faldt derfor på AF8 med bagrund i bedre lyd (kommer ikke til at sætte ekstern lyd på) og det bedre "flow" i hurtige scener. Vi ser ikke meget tv, men skal bruge tv´et til lidt flow-tv (børnetv), streaming (netflix, viaplay), 1-2 film om ugen og gaming med ps4 Pro. Det er ikke vigtigt for mig

Et tidligere tråd-indlæg anbefaler at købe B8, bl.a. med baggrund i OLED-udviklingen, så kan man skifte igen om 3-5 år. Der er også meldt ud at forskellen på de 2 tv i skrivende stund ikke er 2300kr værd.

Bundlinie:
Er det mine øjne der er for sensitive når jeg ser forskel i afviklingen af hurtige scener (oplever I andre det) eller har det været et spørgsmål om tv-indstilling.
Er problemet med den opdateringsudløste local-dimming-problematik løst?
Er B8 et bedre bud end AF8 i disse dage med tanke på at man alligevel bør skifte om 3-5 år?

Tak for input :-)
#289928
Uanset hvornår du køber er der altid noget nyt på vej. Køber du igen om 3-5 år, så er MicroLED måske ved at være på banen, eller en helt tredje teknologi. Nu kender jeg jo ikke din økonomi, men er 2300 virkelig det som gør forskellen på om du kan købe et nyt om 3-5 år? Begge tv har styrker og svagheder. Sådan er det bare. Sony er lidt bedre på motion, så hvis du allerede nu har bemærket lidt hakken på LG'en, så ville jeg da helt sikkert holde fast i AF8,
#289932
@Beckham: tak for svar. Ift. Billedeafvikling, så var det også den afgørende faktor for mig. Jeg er bare usikker på om det er mig som ser noget som ikke er der (måske fordi jeg leder efter det). Min økonomi kan fint tage de 2300, men jeg er stor tilhænger best-value :-) og iøvrigt måske lidt old-school da jeg indtil nu har haft mine tv i 6-7 år (aktuelt panasonic g30 plasma) og uddateret 40” sony led-skærm.
#289937
B8 benytter jo sidste års processor og har dermed ikke fået opgraderet håndteringen af bevægelse, som de øvrige 8-modeller med Alpha9-processoren har. AF8 burde performe bedre hvis man aktiverer Sonys Motion Flow på et af de lave niveauer, som beskrevet i vores test.
#289944
Det kommer meget andet på ens temperament og behov, og der kommer nyere og bedre TV processorer hvert år alligevel. Jeg prioriterede et lavere input lag på B8 i gaming med 1080p, så kan jeg kan godt leve med at jeg ikke får det bedste motion handling der er på markedet. Nu sparer man 20-25% på et identisk OLED panel, og indtil der kommer en helt ny teknologi der retfærdiggør et nyt TV vil jeg (forhåbentlig) være tilfreds med det jeg har.
#289976
@Ghettobird - spørgsmålet er vel om du vil sidde og ærgre dig hver dag de næste 3-5 år ved at købe LG B8, hvis du allerede nu har set lidt "fnidder" i billedet på LG'en.
Vil du konstant sidde og tænke om det havde været anderledes/bedre på AF8, hvis du ser lidt "fnidder" på LG'en?
Specielt hvis billedhåndteringen rent faktisk har været den afgørende faktor i dit nuværende valg.

Just saying. :)
#294186
MARTS UDSALG ;)

Tja... nu kommer skattefar jo nok snart :-) ..... og så skal der købes et OLED 55" LG

Har læst en del op på sagerne, men har jeg forstået det rigtigt.

2017 modellerne B, C, E, W har samme videoprossor A7 og har alle samme billed kvali`?

2018 modellerne adskiller sig lidt...

B8 (2018) har en A7 som 2017 modellerne (samme billed kvalitet som 2017 top modellerne)

C8, E8 osv... har den nye A9 chip. som kan vise 120/100fps i 4K

Mit lille dilemma lyder på om jeg skal gå efter C8 til 8888kr eller presse prisen på B8 til 7000kr og tage den O_O (B8 7999kr)

Syntes priseforskællen er for lille mellem de 2 modeller B8 og C8 alle ville jo vælge C8 for blot 888kr mere... ville mene B8 modellen burde ligge på 7000kr, så ville de klar lange flere over disken.