Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacob.hansen
#293997
Hej jeg har netop købt et LG55Uk6200 men har lidt udfordringer med at finde den rigtige kalibrering for dette tv. Enten så synes jeg farverne er for “kedelige” hvis jeg bruger expert Dark room eller for skarpe hvis jeg bruger HDR EFFECT, jeg har prøvet to forskellige guides på youtube. Jeg er med på at tv’et er i den billige ende og jeg kan ikke forvente et kniv skarpt billeded, men havde håbet på at nogle havde en kalibrerings guide til dette tv. Jeg bruger tv’et primært til fodbold og Netflix.

Mange tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294037
Den profil, der kommer tættest på referencen er Expert (du kan evt. tage Bright room, hvis du vil have den lysere), men hvis du synes den ser for kedeligt ud, så er det nok ikke en kalibrering du skal kigge på, for referencen er ikke præget af pang-farver.
Af jacob.hansen
#294059
Hej Torben, tak for dit svar. Det primære problem jeg oplever er at når jeg benytter mig af den kalibrede "profil" jeg har lavet så når jeg ser fodbold (hvilket er via chromsecast fra iPhone til TV) så lagger det en del og specielt når bolden er I luften så bliver den nogen gange usynlig som om at TV'et ikke kan følge med. Men når jeg benytter mig af deres pre-defined profiler så som "sport" så ser det umiddelbart bedre ud og kan fælge bolden I loften, men farverne er helt ulidelige. Mit spørgsmål er om jeg egentligt bare skal holde mig til de pre-defined profiler og vælge Expert bright room, og ikke rode ved indstillingerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294062
Vælg Bright room og juster TruMotion så det behager dig. Men et af dine problemer er også, at du ser sport via Chromecast, da meget TV på streamingplatformene kun er i 25 Hz.
Af Provinsen
#294081
jacob.hansen skrev:Hej jeg har netop købt et LG55Uk6200 men har lidt udfordringer med at finde den rigtige kalibrering for dette tv. Enten så synes jeg farverne er for “kedelige” hvis jeg bruger expert Dark room eller for skarpe hvis jeg bruger HDR EFFECT, jeg har prøvet to forskellige guides på youtube. Jeg er med på at tv’et er i den billige ende og jeg kan ikke forvente et kniv skarpt billeded, men havde håbet på at nogle havde en kalibrerings guide til dette tv. Jeg bruger tv’et primært til fodbold og Netflix.

Mange tak for hjælpen.
Hej. Hifi klubben tilbyder en gratis quick calibration som er tilgængelig på mail fra dem selv. alternativt kan du sende mig en PB (personlig besked) så kan jeg sende dig den på mail
Den gjorde underværker på mit LG. det eneste det kræver er et usb stik et udpaknings prg og en bd afspiller der kan læse JPG filer
Mvh Provinsen