Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#294022
Okay...har nu leget lidt med det - og det er sku lidt underligt. Her er hvad jeg har fundet ud af, mht. DV indhold afspillet via Netflix på ATV 4K:

Reset af DV indstillinger gjorde ingenting.

Havde læst på Reddit at nedjustering af Brightness kunne hjælpe. Gik fra 50 til 49, hvilket hjalp en del, striberne/støjen tog en del af, men kunne stadig ses hvis man gik tæt på skærmen - og støjen “løber”/bevæger sig stadig fra bund til top.

Satte Brightness til 48, nu er det helt væk!!

Har på samme måde som sidst taget et billede med 25 sek lukketid. Ved 48 Brightness er skærmen helt sort.

Finder jeg samme indhold på Netflix appen via webOS, og justerer Brightness op til omkring 61, så kommer støjen, som jeg også så på ATV 4K (næsten identisk). Ved 60 er støjen/lyset statisk - og ved 61 bevæger den sig. Den ser lidt anderledes ud for hver Brightness niveau man vælger.

Noget der bare er lidt underligt er at på ATV løber støjen ud i de sorte bjælker uden for indholdet - det gør den ikke hvis jeg afspiller via webOS Netflix appen. Her er bjælkerne helt sorte uanset Brightness.

Jeg prøver at summere det hele op, inkl. en række billeder, og sender det så til LG for at høre hvad de siger. Skal nok lige lave en opdatering her.
#294023
Du knuser detaljerne i sort hvis du skruer for langt ned for brightness. Der er intet mærkeligt i at du kan få det til at gå væk ved at skrue på håndtaget, da problemet skyldes at Dolby Vision viser den helt sort farve for lyst ift hvad den burde. Når du skruer på brightness så sænker du forløbet mod sort, så tingene hurtigere bliver helt sort, hvilket godt nok hjælper på dit problem, men alle de øvrige skyggedetaljer bliver også meget mørkere.
#294038
Ja, jeg forstår hvad du mener. Og jeg kan også se at detaljer i sort forsvinder når jeg skruer ned, men på samme måde, så kommer der også flere jo mere jeg skruer op - så spørgsmålet er jo hvor balancen er....medmindre det kun er sortniveauet på DV-indhold, afspillet fra ATV 4K/HDMI, som er problemet.

Min tanke var, at Apple TV 4K måske håndterer DV-indhold på en anden måde end hvad tv'et gør, og altså skruer op for brightness (på Apple TV'et).

Altså, så at 50 Brightness på tv'et når der afspilles DV-indhold via ATV 4K ikke tilsvare 50 Brightness på tv, når der afspilles DV-indhold fra fx webOS. Men det fx betyder at 48 Brightness = 50 Brightness.

Aner ikke om det er tilfældet, for er ikke inde i det teknisk...overhovedet, men det ville give logisk mening.

Afventer i øvrigt svar fra LG.
#294044
Vi har selv rapporteret om problemet tidligere. Se eksempelvis:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1516349569
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1525418321

men da vi ikke har haft andre LG OLED på bænken siden C8, så har vi ikke kunne verificere om problemet er løst.
#294045
Agentmads skrev:Min tanke var, at Apple TV 4K måske håndterer DV-indhold på en anden måde end hvad tv'et gør, og altså skruer op for brightness (på Apple TV'et).
Jeg tror at din DV profil på ATV er "kalibreret" eller indstillet ud fra nogle HDMI indstillinger på din ATV, og problemet med kalibrering er som jeg har oplevet det, at enheder sender signaler forskelligt og der er ofte nogle kontraster og parametre som bokse kan justere (jeg kender ikke ATV i detaljer), så når billede vises på TV, så kan det være 4:2:2 eller kontraster, eller måske noget "dynamisk" profil som ATV kan indstilles efter.
Dette resulterer så i at din Netflix i DV, ikke ligner en ATV i DV, også selvom DV lige præcis skulle sikre optimal præsentation, så er der nogle parametre som kan påvirke det visuelle og justeres på eksterne enheder.
Min SatBoks har UHD og HDR support, den kan indstille en masse på farver og gråtoner, så det gør kalibrering svært på sådan en boks. Min UHD afspiller kan sættes forskelligt og har også billede forbedringer man kan rykke på.
Intet gør kalibrering på tv lettere for nogen.
#294050
Som jeg skriver, så ville det give mening. Det er dog begrænset for hvad man kan justere selv på ATV, hvad de ting angår - men det må jo kører nogle standard-indstillinger ift. DV.....som så måske ikke er helt afstemt med LG's opsætning af DV?
#294052
Der er ingen indstillinger på ATV til justering af kontrast mv. Du kan stille chroma subsampling, men da indholdet fra eks. Netflix uanset hvad er 4:2:0, så hjælper det ikke at ændre den til noget andet.
#294113
Så har jeg hørt fra LG og de siger “selvfølgelig” at jeg er den eneste der har meldt det ind, efter opdateringen som skulle fixe det.
De foreslår at jeg kan skifte hdmi-kablet, eller nulstille tv’et. Men virker noget af det som realistiske løsninger udfra mine “symptomer”? Altså kan dårligt eller forstyrret hdmi-kabel hæve sortniveau på DV alene, mens HDR ser fint ud??
#294125
Tak for svar. Har lige bemærket noget besynderligt. Tvinger jeg HDR gennem ATV via Match Content funktionen slået fra, så får jeg alligevel lidt støj/raised blacks i de ydre dele af skærmen. Synes ikke jeg har set det tidligere...hmm... Det kommer dog ikke ved SDR.

Tilføjer lige: Kun ved Netflix DV-indhold, tvunget til HDR kan jeg se raised blacks. Tvinger jeg HDR og går på Youtube og finder en video med sort skærm, så er der ingen “støj” på HDR...billedet er helt sort, men støjen er tilbage hvis jeg tvinger DV via ATV. :s
#294127
Nulstilling gjorde ingenting. Har nu igen prøvet Netflix DV indhold, og her får jeg nu raised blacks. Ikke i de sorte bjælker uden for indholdet, som på ATV, men inde i indholdet er det det samme som på ATV