Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasFrost_DK
#293925
Hej folkens.

Igår så vi X-Factor, og der var en af sangerne der bliver præsenteret som kvinden i den orange jakke, og da hun kommer på scenen er den så væsentligt mere rødlig - lige indtil at hendes sang går i gang og scene lyset starter- så er jakken sku pæn orange...
Sådan noget kan man vel umuligt indstille sit tv ud af- så det havde været orange under hele hendes tid på scenen, end kun når lys show var tændt.

Oplever tit det samme med fodbold.
Hvis der er 2 kampe på hver sin kamp så kan den ene kanal have knald grøn og den anden mere halv vissen grøn, tænker det bare er de forskellige græs typer der mere spiller ind her?
Rigtig god weekend.

Jeg undrede mig dog voldsomt over den orange jakke der blev rød og så orange igen - naturligvis på samme billede profil ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#293928
Okay !

Jeg går ud fra det er en Samsung skærm ?

Naturlig profilen på Samsung skærme er alt andet end naturlig, den gengiver billedet med noget der ligner 30% for meget blå på tværs af gråtone skalaen og er i sin grundindstilling alt for agressiv når vi snakker primær og sekundær farver.

Den overmætter alle farver ret voldsomt og hvis kontrast står til 95 eller derover, så klippes der desværre en del detaljer væk.

Jeg vil anbefale dig at prøve Film profilen, du vil opleve den som meget gullig/rødlig i starten men det er fordi dine øjne har vænnet sig til den kraftige “Naturlig” profil.

Giv Film profilen en chance, den gengiver indholdet langt mere korrekt.

Skift til Film profilen og se dit indhold i 3 timer uden at skifte over til “Naturlig” for at sammenligne. Når du har haft den stående på Film profilen i 3 timer, så har dine øjne vænnet sig til det nye billede og prøv så herefter at skifte tilbage til “Naturlig” profilen og se hvor overpumpede farverne er på den.
Af ThomasFrost_DK
#293941
Hej Blackspot.

Ja du har ret det er en Samsung skærm fra deres 2017 range.

Jeg har lige nulstillet Film profilen og så prøver jeg lige at se på den resten af aftenen..
Ændrede kun på baggrundsbelysning da 15 var alt for kraftigt, men tænker jeg ikke gør så meget ?
Af ThomasFrost_DK
#294234
Nu har jeg kørt knap en uges tid på Film mode med nedsat lysstyrke i forhold til rummet, og det er sku alligevel bedre end den naturlig jeg nok uvidende havde pillet mig forvirret i ? Tusind tak for hjælpen ?