Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293896
Hej :)

Har på mit nye B8 oplevet en form for periodisk støj, som løber, altså bevæger sig, fra bunden af skærmen og op til toppen. Indtil videre har jeg kun oplevet det på Dolby Vision indhold fra Netflix. Så vidt jeg har kunne se, kommer det kun/primært når der er mørke scener i film/serier. Og det breder sig endda udover de sorte striber i bund og top af film. Pauser jeg filmen fortsætter det “løbende” flimmer stadig.

Det er meget lidt synligt, og jeg lagde kun mærke til det fordi jeg synes at billedet ikke var HELT sort som det burde være i en scene, men skærmen lyste en lille smule op. Så går man tæt på i helt mørkt lokale, kan man altså se flimmeren.

Det er som sagt kun ved DV på Netflix jeg har oplevet det. På HD indhold er de sorte striber helt sorte - ingen flimmer.

Jeg bruger desuden et Apple TV 4K, men jeg har set flimmeren på samme indhold både aftpillet fra ATV og direkte fra webOS, det er dog mest udtalt på ATV, hvor det er tydligere og oftere.

Beklager det lange indlæg, men det er lidt svært at forklare - eller søge frem. Er der nogle som kender til det, og evt. om det er normalt?

Tak
#293938
Torben Rasmussen skrev:Se evt Vincents oplevelser og vurder om det er samme issue:
https://m.youtube.com/watch?v=KjObx--Oq8g
Har nu set videoen igennem, og det jeg oplever lyder en del som det samme, har dog et par forskelle:
Jeg oplever det kun på Dolby Vision indhold (har kun prøvet på Netflix). Og det er tydeligst i de sorte striber. HD på Netflix virker fint.

Og det er meget mere udtalt på mit Apple TV 4K. Har også set det via Netflix appen i webOS, men her er det ikke nær så markant, og det ser også en anelse anderledes ud.
#293940
Desuden ligner det ikke på hans eksempler at det spreder sig udover de sorte striber, hvor jeg oplever det er værst. Men det kan være at de sorte striber faktisk er en del af filmen/filen på det Dolby Vision indhold jeg har set, og dermed måske ikke helt sorte?
#293959
Torben Rasmussen skrev:Så lyder det mere som den “elevated black”-fejl vi også omtaler i C8-anmeldelsen. Det rammer kun Dolby Vision. Vi havde dog fået lovet at det var fikset. Er TVet opdateret?
Tv’et kører 04.10.20 og skriver at det er up to date :-/
#293960
Okay...nu har jeg på mit ATV 4K prøvet at slå Match Content fra på Dynamic Range. Nu slår tv’et altså ikke over på Dolby Vision, når jeg sætter Dolby Vision indhold igang på Netflix. Flimmeren er helt væk nu. Med DV “kørte” flimmeren bare der ud af, også ved pauset skærm.
#293964
Og sammenligner jeg med Netflix appen på webOS, så er der også flimmer på DV indhold, men det er lidt mindre tydeligt. Fx går det ikke helt ud til kanten i toppen, men stopper 1-2 cm før. Derudover forsvinder det når billedet er helt sort (under afspilning af DV indhold) - På ATV 4K er der flimmer helt ud til kanten, og også når skærmen er sort (ved rulletekster)
#293965
Beklager de mange indlæg, men opdager hele tiden noget mere :-)

DV på ATV 4K ved sort skærm for tv’et til at lyse lidt op (pauset i film mellem scener). Næsten som ved LED tv. Tror måske det faktisk er vertical banding jeg kan se?
Det gør det slet ikke på samme måde hvis jeg stopper samme sted i indholdet i Netflix appen i webOS. Der er altså er eller andet med ATV 4K..
#293966
Det lykkedes mig at fange et billede af flimmeren/lyset på DV indhold ved at pause serien Black Mirror under sceneskift. Det kommer kun frem når ATV er sat til DV eller Match Content er til. Kører jeg 4K SDR eller 4K HDR på ATV så er skærmen helt sort.
Billedet er taget med 25 sek lukketid, så det ser meget værre ud på billedet end det er.
Vedhæftede filer
DV flimmer
DV flimmer
D24FC93B-78E9-488F-AA7C-B033D267524D.jpeg (148.44 KiB) Vist 2211 gange
#293974
Det lyder stadig som “elevated blacks”. Skærmen rammer ikke komplet sort på Dolby Vision, hvilket var det problem vi også fremhævede i testen af C8. Tag et kig på anmeldelsen. Det er ikke banding, der er problemet, men banding er blot synlig på den nuance af grå, som skærmen viser når den forsøger at vise sort på DV. Du vil få samme banding hvis du forsøger at vise 1% grå i SDR 1 - det er en skavank ved alle OLED.

Men skærmen burde ikke lide af elevated blacks, da LG burde have fikset problemet. Har du rodet med indstillingerne i Dolby Vision? Man kan sagtens selv fremprovokere det, hvis man hiver i de forkerte håndtag.
#293975
Tak for svar. Har Noise Reduction, MPEG Noise Reduction og Motion Eye Care slået fra - udover TruMotion også er fra.. Resten burde der ikke været rykket ved. Ved ikke om det kan gøre noget?

Kan prøve at resette indstillinger til DV i aften når jeg kan få et helt mørkt rum igen.
Kører iøvrigt i Cinema Home (User)picture mode.

Hvis ikke reset af indstillinger virker, og tv’et er opdateret, er det så noget jeg skal reklamere over? (Bare lige inden jeg smider kassen ud)..