Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292858
Hvis du får det kalibreret af TV-kalibrering, så får du en lap! Ellers har de en kopi du kan få.

Hvis du får en discount-kalibrering i forretningen, så er der ikke nogen garantier.

Når først skærmen er kørt til, så skal den ikke genkalibreres foreløbigt.
Af HrJensen1
#292867
99 ud af 100 "kalibreringer" som bliver lavet i Danmark er de discount justeringer som butikkerne sælger, og kalder for kalibreringer.

Men selvom du får den rigtig kalibreret, med det rigtige udstyr, så går er altså ikke mange hundrede timer inden farverne er lettere dæmpet, og den så faktisk skal have et boost på indstillingerne, for at du har præcis de samme farver, som da du købte fjernsynet. Og for at man kan lave det boost, skal hele lortet kalibreret igen ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292871
Det er ikke muligt for os at genmåle de paneler vi tester, men ældningskurven for OLED er ikke magen til plasma. Og selv på plasma-TV så fandt jeg ikke noget drift i farvegengivelsen på det Pioneer jeg havde i sin tid (jeg havde den vel i 3-4 år).

Da vi ikke kalibrerer for andre, så har jeg ikke umiddelbart nogen jeg lige kan rende ud og lave en genmåling hos, men jeg kan da godt lige tjekke op med de andre reviewere og se om de ikke har data på hvor længe det holder. Men det er altså ikke så lidt som 2 måneder...

Nu er det jo vores forum vi skriver i, og herinde er det ikke 99/100 der får deres TV kalibreret af butikken.
Brugeravatar
Af Vailant
#292876
HrJensen1 skrev:99 ud af 100 "kalibreringer" som bliver lavet i Danmark er de discount justeringer som butikkerne sælger, og kalder for kalibreringer.

Men selvom du får den rigtig kalibreret, med det rigtige udstyr, så går er altså ikke mange hundrede timer inden farverne er lettere dæmpet, og den så faktisk skal have et boost på indstillingerne, for at du har præcis de samme farver, som da du købte fjernsynet. Og for at man kan lave det boost, skal hele lortet kalibreret igen ;-)
Det er jo netop derfor en farvekalibrering af et OLED TV direkte ud af kassen eller i forretningen er spild af penge.

OLED TV bør have mindst 100 timers drift på kontoen inden en farvekalibrering. Efter de ca. 100 timer driver de ikke alverden i farverne.
Af DanielPT
#293792
Hvor jeg egentlig bare pisse træt af at skal være nervøs for burn-in på et tv til 18000 kr! Har et C7 tv som bliver brugt til almindelig tv kiggeri, PS4, film osv men ungerne ser meget ramasjang. Og det bliver jo til en del timer når de ser måske 1 time om dagen. Men hvad tænker i andre?
Af DavidWebb
#293793
Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Af lennon
#293805
DavidWebb skrev:Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Ved ikke helt hvad du spørger om ? Men et hvilket somhelst TV - uanset teknologi - performer først optimalt efter en prof kalibrering . .
Og burnin risikoen på OLED er i min verden væsentligt mindre end faren for feks backlightbleed og tordenfluer på LCD, såhhh. . .
Af George1
#293806
lennon skrev:
DavidWebb skrev:Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Ved ikke helt hvad du spørger om ? Men et hvilket somhelst TV - uanset teknologi - performer først optimalt efter en prof kalibrering . .
Og burnin risikoen på OLED er i min verden væsentligt mindre end faren for feks backlightbleed og tordenfluer på LCD, såhhh. . .
Forskellen er at tordenfluer ikke kommer af at se NEWS 2,5 timer dagligt. 8-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#293809
Har siden her ikke allerede en artikel om disse OLED teknologier og hvor gode de nye typer paneler er, så en kalibrering på nyere modeller burde holde i flere år, i forhold til gammel tid, hvor plasma skærme havde levetider på 10-30.000 timer, og de mistede lys med tiden, som på OLED skulle forværres langsommere , hvis jeg husker den artikel korrekt her fra siden.

Så at tro skærme skal kalibreres flere gange, det er nok lige overdrevet nok :) Så skal det da lige være Prosonic skærme eller noget ældre plasma skærme som stadig er solgt på dba.
Af lennon
#293810
George1_ korrekt, tordenfluer kommer også af slet IKKE at se TV
Af Provinsen
#293815
Aldin skrev:Hej jeg har en LG B6 Oled som er 1.5 år gammel og har fået burn in og det forsvinde ikke, skærmeskift er slået til og jeg har kørt Fjern panelstøj 3 gange uden held. Er det noget der måske er dækket af garanti.?
Hej.
Jeg kan se på trådens indhold, at det lykkedes at få det udskiftet med et nyt. :)
Mit spørgsmål lyder; hvad farve har de undertekster du benytter fra netflix? Er din skærm kalibreret?
Vil lige fortælle at Hifi Klubben tilbyder en gratis download af en quick kalibration som du selv kan køre via et usb stick. det kræver blot en BD afspiller af nyere dato som kan læse JPEG filer. Jeg fik den tilsendt på mail, Og har ikke haft problemer med mit LG Oled.
Mvh Provinsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#293825
bbplayer skrev:Har siden her ikke allerede en artikel om disse OLED teknologier og hvor gode de nye typer paneler er, så en kalibrering på nyere modeller burde holde i flere år, i forhold til gammel tid, hvor plasma skærme havde levetider på 10-30.000 timer, og de mistede lys med tiden, som på OLED skulle forværres langsommere , hvis jeg husker den artikel korrekt her fra siden.

Så at tro skærme skal kalibreres flere gange, det er nok lige overdrevet nok :) Så skal det da lige være Prosonic skærme eller noget ældre plasma skærme som stadig er solgt på dba.
Vi har ikke faktiske data på hvordan sådan en kalibrering på OLED ændrer sig over tid - jeg har spurgt hos kalibratorer, hos SpectraCal og hos test-sites ude i verden og de har ikke hørt, at det skulle skride - men jeg har data på både plasma og LCD. Mit Kuro-TV havde ikke tabt præcision efter den initielle kalibrering på de 4 år jeg havde TV'et.

Mht. hvorvidt det er nødvendigt at kalibrere, så kan man godt foretage det hele på fabrikken - Panasonics nye 2000-model kommer fuldt kalibreret - men der er to aspekter i det: 1) Det er dyrt at øge gennemløbstiden for at kalibrere hver enkelt skærm. 2) Næsten præcise farver giver mulighed for aftermarket salg, hvilket så er noget de der vil betale ekstra kan punge ud for. Så er man fri for at have flere modeller med varierende præcision, hvor man så skal tage en premium pris for de modeller, som skal igennem et ekstra loop på fabrikken.
Brugeravatar
Af bbplayer
#298099
Torben Rasmussen skrev: Næsten præcise farver giver mulighed for aftermarket salg, hvilket så er noget de der vil betale ekstra kan punge ud for.
Dem som jeg har spurgt og ville hjælpe, de er ligeglade, og synes deres tv skærm er fin nok, og vil ikke have der rodes mere med det. Nu har jeg så talt med et par familier, der var det dårligt nok en super dyr skærm, så det må altså blive en 3D hypet gimmick i 201x , som ja, forhandlere kan score på men kunden dårligt mærker det når de kommer hjem.
Bare tænk, de ændringer som laves er jo ikke engang skrevet ned, og forsvinder når de roder, det er for ringe.
I dag kan man altså tage nogle hurtige billeder, og det koster ikke at printe X sider ud , som dokumentation.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11