Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wiso
#293538
Sony XE9005.

Når jeg streamer film oplever jeg at teksten lyser billedet op. Billedet skifter mellem af blive lysere når teksten er på og mørkere imens den er væk ....

Det er virkelig irriterende. Ødelægger hele oplevelsen.

Hvad gør jeg ved det?
Brugeravatar
Af TBC
#293547
Du slår den zonestyrede dynamiske kontrast fra - som minimum skruer du den ned til en lavere setting som Rasmus forslår og lever med den lavere grad af den alligevel uægte [aka dynamiske] kontrast-grad der kommer ud af det.

Dynamisk kontrast driver også mig fuldstændigt til vanvid hvad enten det er i zoner eller ej. Den type billedmanipulation er altid et trade-off hvor man som betaling kompromitterer noget andet ved billedet (bl.a. shadowdetails og homogenitet). Og jeg fortrækker den faktisk selv helt slået fra, selv om det så giver mere grålig sort (men flere shadow details så i det mindste bevares). F.eks. har jeg min egen profil sat på arbejdspladsens TV som TV'et der ude som reglen står på, indtil der kommer én forbi der der i en nattevagt f.eks. mere irriteres over den mere grå-sorte black-level og så ændrer profil til mere aggressiv dynamisk kontrast igen ind til jeg kommer på arbejde igen næste gang - og sådan kører det faktisk ofte i ring - Men det er netop kompromisset imellem de to yderpunkter du skal have fundet dig - som det altså lige passer bedst til lige præcis --> dig <-- . Altså enten orientere dig imod en mere jævn, homogen og stabil lysstyrke enten uden eller med en mindre grad af den dynamiske kontrasts trade-offs ved en lysstyrke der overordnet er behagelig og se på vs. den dynamiske kontrasts kompromitterende billedmanipulationer mod større 'pang!'

Og så husk din følsomhed overfor dynamisk kontrast næste gang at du skal have et TV og orienter dig imod en panel-teknologi der har høj native kontrast på pixelniveau og dermed ikke har behov for nogen som helst dynamisk billedkompromitterende snyde-kontrast's trade-offs. Til den tid er der formentligt lysere alternativer til OLED på markedet hvis det er lysstyrke og burn-in frygt der har drevet det aktuelle valg.
Af wiso
#293574
Dvs. nu mens jeg tjekkede, stod den på almindeligt TV. Er der en mulighed for den stiller sig anderledes, når jeg ser Netflix (som det var tilfældet da jeg oplevede det i går)?

EDIT: Nåh ja, jeg kunne jo lige tjekke. :|
Af wiso
#293575
Bingo!
Kom i tanke om den husker indstillinger man bruger de forskellige steder.

Den stod på Mellem. Prøver nu med Lav. Dur det ikke, slår jeg den helt fra.

Tak for hjælpen (og diverse info)!
Af wiso
#293577
Kan man umiddelbart anbefale noget hvad angår "Sort justering", "Avanc. kontrastforbedring" og "X-tended Dynamic Range"?

Har ikke meget styr på hvordan jeg skal forholde mig til dem.

Kan se at på Tv og Netflix billedindstillinger er det alt sammen slået fra.
På Viaplay, Blockbuster og Plejmo er det Fra (Sort justering), Mellem (Av. kontrastforbedring), Mellem (Xtended Dynamic Range).

Har ingen ide om hvorfor jeg har det stående sådan.
Hver funktion er forklaret med en tekst. Men jeg forstår ikke til fulde betydningen af dem.
Brugeravatar
Af TBC
#293578
Jeg ejer ikke selv dette TV, så kan ikke rådgive til settings. Det ser ikke ud til at Flatpanels har lavet en test af lige dette TV og dermed har en artikel med forslag til setting, men en Google søgning gav følgende hit til inspiration: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900e/settings
Senest rettet af TBC 22. feb 2019, 17:40, rettet i alt 2 gange.
Af wiso
#293583
Torben Rasmussen skrev:Du kan bruge anbefalingerne fra vores XF90 test så længe du ikke rører ved hvidbalancen.
Tak.

Så det vil sige, i fald jeg bruger de anbefalinger, så skal hvidbalancen blive stående hvor den er som standard?
Når jeg spørger er det fordi der i den anden vejledning (linket i det andet svar) er en kalibrering af hvidbalancen. Den må jeg ikke bruge hvis jeg vælger at bruger anbefalinger til XF90?
Senest rettet af wiso 22. feb 2019, 17:41, rettet i alt 6 gange.
Af barslund69
#293584
Har et XE9005 og oplever ikke de problemer du nævner her hos mig
kører med
Sortjustering høj
Avanc kontrastforbedring høj
Auto lokal nedtoning mellem
Af wiso
#293585
barslund69 skrev: Auto lokal nedrivning mellem
Går ud fra du mener Automatisk lokal nedtoning.

Jeg havde den stående på Mellem. Det fungerede ikke ... Det er hovedsageligt når der er mørke baggrunde (fx. ved aften og nat billeder) det ses.
Af barslund69
#293586
Jeg har et XE 8005 i soveværelse. Der var problemer når jeg så Netflix i HDR så lyser det hele op når teksten kommer frem
Der skulle jeg sætte den til Avanc kontrastforbedring til fra så kørte det