Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293025
Hejsa.

Dette må være forummet, hvor jeg kan få et fornuftigt Svar på mit spørgsmål ang. Indkøb af TV.

Jeg har et budget omkring 6000. Tv’et skal være primær tv i stuen og være 55”. Jeg er egentlig ligeglad med smartfunktioner, da jeg bruger appletv og lyden er heller ikke så vigtig, da der skal en Soundbar sluttes til.

Jeg har fået mulighed for en ældre OLED skærm til 6000 som et restsalg. Det er denne

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... -oled55b6v#

Det er jo en ældre model, men hvis det primært handler om billedkvalitet er det måske til at leve med. Prisen er 6000 og ikke som på linket :)

Jeg har ellers overvejet:

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... b6EALw_wcB

Jeg kunne være øve. For et lille budget-skred til fx denne

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all#

Den kan jeg læse for mange gode anmeldelser her på siden, men er den bedre end den ældre oled-skærm?

Vi har lidt en udfordring ift. Betragtningsvinklen da vi ikke sidder helt lige for tv’et altid, hvilket måske taler for LG oled -eller hvad.

Håber at blive klogere.

På forhånd mange tak!

Mvh
Tobias.
#293026
I øvrigt kan det lige nævnes, at vi ser en del sport. Fodbold/håndbold og skisport er nok de mest sete. Derudover en del serier og film. Det skam selvfølgelig helst være fint til begge dele, men sporten er en prioritet ?
#293033
Obs de gamle OLED modeller fra El giganten kan være demo modeller, dem havde jeg holdt mig fra.
Den XE 9005 model du linker
til er en gammel model.
Power har den nye til samme pris XF 9005, denne skærm er super til sport og kendt som kongen af hurtige bevægelser. :)
PS. Betrangtningsviklen er selvfølgelig bedre på en OLED skærm
#293071
6000 for en 6 serie og B model er alt for meget i 2019 :) Det skulle så kun være garantien og fuld reklamationsret, som retfærdiggør den pris. Få den ned i pris, så er den nok fin, synes jeg, har selv en 6 C model.

Du får ikke bedre billede med Sony skærmen mener jeg.
#293072
Udover det, restsalg af en 2 generationer gammel OLED?

Det må være refurbished, altså istandsat, og ikke ny, også selvom du måske har set indpakning, så er de nye bokse ikke svære at åbne og pakke igen som ny.

Er det elgiganten har du jo 30 dages fortrydelsesret og prøve tid, så få den testet og afprøvet som andre forklarer herinde, du vil i det mindste have en årsag til at få testet for panel fejl der.
#293079
Nogle gange må man spørger sig selv, prioritet er fodbold man skal tv blive det ringere, hvis man ser 4* mere film/serier og andet på sit tv?

Jeg ville vælge film oplevelsen fremfor sporten , som nok er bedst hvor den sker. Du kan aldrig vælge at opleve film hvor den sker, så den skal være bio eller tv i toppen. Også selvom i streamer en del :)
#293085
Tak for jeres svar! Det er ikke elgiganten, men mon jeg nok kan få lov at prøve fjernsynet alligevel. så kan jeg jo se lidt sport og se om det er noget der generer mig.

Jeg kan vel egentlig tage begge med hjem og teste dem ved siden af hinanden ;)

BBplayer: Mener du at film/serier ville blive mærkbart bedre på OLED'en?

og sidst: Samsung tv'et er helt ude af konkurrencen på de to ikke?
#293129
Du nævnte selv at betragtningsvinklen er vigtig - det taler i den grad imod LCD TV med VA paneler, der i blandt Sonys XF9005. Har selv et XE9005, og man skal godt nok ikke ret langt ud til siden, før det er meget tydeligt - billedet bliver gråligt og bleg i farverne. Den ulempe er helt væk på OLED TV.

Imod OLED TV'et taler risikoen for burn-in. Ses udsendelser med meget statiske elementer, f.eks. Kanal5's hidsige røde logo, eller TV2News røde news-bar i bunden af skærmen, så kan der være en risiko, iflg. flere udtalelser her på forum.

Der er ingen tvivl om at LGs OLED er det bedste til film/serier - jeg nyder hver aften billedet på mit OLED TV.
Og så har ikke engang talt om HDR endnu. :)
#293131
Hvis man skal tale ulemper på tv skærme,
så har flere tråde antyder hvor svagt Sony står bag opbygning af paneler og hvor meget de lider under en sommer og hvor mange tordenfluer som gemmer sig der.
OLED panelet lider ikke af dette, så gem Sony skærmen væk om sommeren når der er cykling og fodbold, for når det er det forkert vejr og du åbner et vindue, så er du sgu på skideren.

Så taget alt i betragtning, skærme har alle deres fordele og ulemper, fysisk og teoretisk og er i en risiko gruppe på hver deres måde.

OLED er stadig best of the best, det har alverdens reviews, forum og youtube videoer dokumenteret, selv op imod samsung QLED som igen , ikke er at sammenligne.

Sidst, prøv dem, start med Sony eller begge hvis du har økonomien, og smid den dårligste tilbage, og vær nu sikker på de rigtige billeder profiler bruges når du ser dem an, butiks indstillinger er nok ikke de bedste at tro på, og drop kalibrering i butikken.
#293151
Tusinde tak for svarene.

Jeg vil forsøge at finde penge til begge og så teste dem op mod hinanden.

Sidste spg: nogen anbefalinger til guides/youtube til kalibrering af de to skærme. Der findes jo ca 200 ved en hurtig google-søgning, men svært at skille dem ad som ny i gamet ?

Igen mange tak!