Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#291302
Jeg efterlyser i testen muligheden for at bede HomePod om at afspille f.eks. en tv-serie fra Netflix på Apple TV. I forbindelse med annonceringen af Airplay 2 og HomeKit i Samsung, LG, Sony og Vizio TV, bekræfter parterne at dette bliver muligt (via både iOS-enheder og HomePod). Det må vi næsten gå ud fra også gælder Apple TV.
Af superkdx
#293035
Du skriver følgende i din test af Homepod:
"(bemærkning; Airplay 2 virker over WiFi, men med samme fremgangsmåder kan man sende lyden trådløst til Airpods. De bygger på bluetooth.)"

Spørgsmål:
Så er det muligt, at købe et par AirPods, og derved få AppleTV-lyd(f.eks Netflix) til sine AirPods? Er det testet?
Kunne nemlig være rart, når den bedre halvdel lige skal se et afsnit mere, og anden part skal sove :-)
#293059
Ja, det er muligt. Når du sætter dem i ørene, så kommer de automatisk frem i lydmenuerne. Du kan have en enkelt eller begge AirPods i ørene. Jeg har benyttet det flere gange for netop ikke at larme i stuen.

Du kan også parre andre Blueooth-hovedtelefoner med Apple TV, men det skal gøres fra bluetooth-menuen på Apple TV og så skal hovedtelefonerne vist parres på ny hver gang de har været i brug sammen med f.eks. en smartphone.
Af MadsSP
#293593
HomePods kan nu vælges som fast lyd inde i indstillingerne på Apple TV - i hvert fald 4k udgaven. Det resultere dog i, at Siri får en tendens til at tænde Apple TV’et og dermed og TV’et når man beder om noget... specielt træls hvis man er gået i seng, da man så skal op og slukke for fjernsynet :-/
#324480
Opdatering: Home Theater på HomePods og Apple TV 4K

Siden testen af HomePod blev publiceret har Apple via softwareopdatering tilføjet 'Home Theater' funktion, som parrer 1 eller 2 HomePod som faste TV-højttalere til Apple TV 4K (virker ikke med Apple TV HD) samt åbner for Dolby Atmos, 7.1 og 5.1 surround signaler til HomePod (og virtualisering i disse). Siden testen er der desuden kommet 'Wireless Audio Sync' på Apple TV 4K til at korrigere for sync-problemer med lyd. Jeg har stadig 2x HomePod stående og flere har efterspurgt erfaringer med den nye funktionalitet, så hermed en opdatering.

Her en nyhed, som introducerer funktionalitet, som kom med tvOS 14.2: tvOS 14.2: Apple TV 4K + HomePod virker nu med Atmos, spil-lyd

HomePod kan fortsat bruges til alt det andet; musik, Siri osv. så den del af testen er stadig aktuel


Parring:
Med Home Theater parres HomePod fast med Apple TV 4K via trådløs forbindelse. Det indebærer, at de 2-3 enheder ses som 1 enhed når man f.eks. vil sende musik over fra sin iPhone. Sender man video til Apple TV 4K, så tænder boksen TV'et (via HDMI CEC). Sender man musik, så forbliver skærmen slukket, men HomePods begynder at spille. Det fungerer fint. Når man giver Siri-kommandoer til HomePod, så justeres TV-lyden midlertidigt ned mens Siri giver tale-respons. Sender man musik over, mens der kører TV-lyd, så overtager musikken. Når man slukker musikken igen, så er der visse tilfælde, hvor TV-lyden ikke automatisk vender tilbage - en software-fejl der forhåbentlig rettes (har ikke tjekket på tvOS 14.3 endnu).

En enkelt gang har jeg oplevet, at den ene HomePod mister forbindelsen til den anden, men ellers har det kørt fuldstændig stabilt.


Lydkvalitet
En enkelt HomePod kan godt bruges, men jeg vil ikke anbefale det. Lydniveauet er af en eller anden grund lavere, når der kun er 1 sat til. Lyden er dog ikke så retningsbestemt, så man bemærker ikke, at der kun er en højttaler med mindre man anstrenger sig. Med 2x HomePod bliver lydbilledet dog større og rigere (og lydniveauet generelt højere af en eller anden grund).

Af størrelsen så er det god bund i HomePod og man bliver til tider overrasket over, at de godt kan give 'punch' i action-sekvenser. Naturligvis ikke noget i stil med en subwoofer, men der er rimelig bund i lyden. Stemmer fremstår klare.

Jeg har også mulighed for at sende lyden fra Apple TV 4K trådløst ud til 2x B&O BeoLab 9. Det er højttalere i en helt anden klasse, men HomePod har fordel på ét område. Med stengulv og store vinduer i stuen, så er der meget genklang. HomePod måler og tilpasser sig omgivelserne, så rumklangen modvirkes. BeoLab 9 aner intet om omgivelserne, så de spiller bare som de nu gør. De blev købt til en klassisk dansk stue med trægulve og dengang var der ingen problemer. Man kan mene meget om intelligent lyd, men jeg mener, at lyd kalibreret til omgivelserne er et fremskridt. B&O er også selv begyndt at gøre det, men aktiv rumkorrektion hos B&O er forbeholdt deres allerdyreste Beolab-højttalere. Med HomePod får man aktiv rumkorrektion i realtid til en relativt billig pris. Det er en overset kvalitet efter min mening.

Overordnet så er lyden i 2x HomePod en markant forbedring ift. de indbyggede højttaler i det LG OLED TV, som anvendes. Om det er prisen på 2x HomePod værd kan diskuteres. F.eks. Sonos Arc giver bedre lyd, men er også en anden type lydprodukt. Personligt har jeg længe jagtet den trådløse lyd; ikke kun til musik men også TV-lyd. Jeg får ikke traditionelle surround-højttalere ind i stuen - og jeg ønsker det heller ikke. Der er ret god dynamik i disse små højttalere og lyden er ikke indelukket, nærmest tværtimod. Det fungerer godt til filmscener, både dialog og action. Jeg synes, at det er tydeligt, at Apple ikke har udviklet HomePod alene ud fra den tanke, at de skal bruges som musikhøjttalere. De er mere alsidige og virker fint til de discipliner, som TV-lyd udsætter dem for.

Mht. Dolby Atmos lyd på HomePod: Lydbilledet bliver lidt større og der er nogle sekvenser, hvor man oplever, at lyd positioneres mere præcist i rummet (mest højre, venstre og til tider også afstanden til højre/venstre). Der er dog ikke rigtig lyd i rummet bag lytteren, ej heller over lytteren. Jeg ville ønske, at der var mulighed for også at sætte AirPlay-højttalere / HomePod som trådløse baghøjttalere til Apple TV 4K - det kommer vel på et tidspunkt.

Atmos giver noget ekstra, men man skal ikke forvente for meget.

Det er også lidt spøjst, at Atmos-menuen på Apple TV 4K forsvinder, når HomePod vælges som fast højttaler (modsat når man har en Atmos-soundbar tilsluttet via HDMI). Atmos aktivt på HomePod, men kun for visse apps (prøv Apple TV+). Det virkede ikke på Netflix sidst jeg tjekke.

Du skal sikre dig, at Video and Audio -> Audio Format er sat til 'Auto'. Den Atmos-indstilling, som normalt vises hvis Apple TV 4K er forbundet til et kompatibelt TV, forsvinder tilsyneladende når der forbindes til HomePod. Man får dog stadig Atmos-soundtracket videre til HomePod. Det kan bekræftes ved at trykke 'menu' på Apple-fjernbetjening, når man ser indhold på Apple TV+.

Vi kunne bekræfte dette via 3 opsætninger:
1) Apple TV 4K output (HDMI) til Atmos-kompatibelt TV - foto: https://www.flatpanelshd.com/pictures/a ... _small.jpg
2) Apple TV 4K output (HDMI) til Atmos-inkompatibelt TV - foto: https://www.flatpanelshd.com/pictures/a ... _small.jpg
3) Apple TV 4K output (AirPlay trådløs) til HomePod (efter opdateringer) - foto: https://www.flatpanelshd.com/pictures/a ... _small.jpg

Som det kan ses af billederne herunder, så forsvinder Atmos-label i Apple TV app'en i scenarie 2. Det kommer frem i scenarie 1 og 3.


Lydsynkronisering
Før der kom 'Home Theater', kom der 'Wireless Audio Sync' på Apple TV 4K. Her bruger man sin iPhone til at måle lydforsinkelsen på skærmen, hvorefter f.eks. HomePod eller andre højttalere tilsluttet via AirPlay 2 til Apple TV 4K, kan lydsynkroniseres. Det er et problem, som vi omtalte i vores test af HomePod. Jeg var undervejs i testen og efterfølgende i kontakt med en TV-udvikler hos Apple, der i sin tid lavede nogle rettelser i betaudgivelse af tvOS - og senere lovede at der kom noget andet.

'Wireless Audio Sync' fungerer efter hensigten, men vær opmærksom på, at synkronisering skal gøres for hver af de video-formater, som tages i brug ved indhold. Altså hvis man bruger 'match billedfrekvens' funktionen på Apple TV 4K. Det vil konkret sige, at man først skal sætte Apple TV 4K til 4K 24Hz SDR og køre Wireless Audio Sync, dernæst til 4K 24Hz HDR, dernæst 4K 24Hz Dolby Vision osv. Det er nødvendigt fordi TV-skærmens input-forsinkelse er forskellig for hvert video-format (og Apple TV 4K kender ikke forsinkelsen for den enkelte billedprofil på TV'et). Hvis Apple en dag lavede et fuldintegreret Apple TV, altså en skærm, så ville de nemt kunne rette dette og gøre det fuldautomatisk, så brugeren ikke skulle køre lydsynkronisering manuelt. Jeg tror stadig på, at Apple arbejder på en TV-skærm og jeg kunne forestille mig, at det bliver microLED - se bl.a. de opkøb som Apple har lavet på området.

PS: Jeg havde allerede kørt 'Wireless Audio Sync' på de forskellige kombinationer af video-formater før 'Home Theater' funktionen. Efter aktivering af denne skal det hele køres igen... Ellers er lyden meget skæv med 1+ sekund. Jeg går ud fra, at det er fordi forsinkelsen er nedbragt så meget med den faste parring mellem Apple TV 4K og HomePod.


Spillyd
Et af mine kritikpunkter mht. at bruge HomePod trådløst sammen med Apple TV 4K var, at spillyd ikke fungerede. Heller ikke menulyd. Udfordringen med spillyd er, at tingene foregår "live", altså i realtid, så man kan ikke forsinke billedet til at match forsinkelsen på lydsignalet, ligesom det er muligt med en film. Samme udfordring med menulyde. Det er rettet med 'Home Theater' funktionen. Hvordan Apple konkret gør det, er jeg ikke klar over, men det er noget som branchen generelt har kæmpet med. Det virker på andre produkter over Bluetooth, men HomePod kører WiFi som har højere båndbredde til lyd.

Der har gennem tiden været kritik af Apple TV 4K's manglende evne til at bitstreame f.eks. Dolby Atmos til lyddekodning på receiver/soundbar. Et forhold, som man skal holde for øje her, er dog at bitstreaming vil involvere forsinkelse. Derfor udpakker Apple TV 4K bl.a. Atmos før det sendes afsted. Det er en nødvendigvis, hvis man med tiden også vil have Atmos på spillyd og live-sendinger. Alle videosignaler over HDMI sendes på samme måde ukomprimeret. At HDMI kan bitstreame lyd er et levn fra fortiden, hvor de bedre lydformater altid skulle videre i kæden. Forvent at lyd i stigende grad udpakkes på afspilleren fremover.

Atmos og surround virker endnu ikke med spil på Apple TV 4K. Det virker som et naturligt næste skridt sammen med HDR / Dolby Vision i Apple Arcade-spil.

Den klart bedre spillyd på 2x HomePod ift. TV'ets højttalere giver en ekstra dimension i Arcade-spil. Prøv f.eks. Sayonara Wild Hearts.

PS: Med nogle apps kan man få TV-lyd samtidig med musik. Et eksempel er TV-pejsen til Apple TV, som kan knitre i baggrunden til julemusik.


Opsummering:
Efter min test af HomePod og Apple TV 4K fjernede jeg HomePod fra TV'et. Det har løbende været sat tilbage for at teste ting. Med 'Home Theater' er jeg mere tilbøjelig til at lade dem blive ved siden af TV'et. Hvad der definitivt ville få mig til det ville være lancering af en ny Apple TV-boks, som er i stand til at afvikle mere ambitiøse spil, f.eks. konsolspil. Jeg ser ikke så mange film, men jeg spiller meget på konsol.

Jeg synes, at HomePod + Apple TV 4K efterhånden er en fin løsning og de kritikpunkter, som jeg fremførte i den oprindelige test, er der blevet taget hånd om. Nu er fundamentet lagt, så jeg er spændt på, hvad næste skridt bliver, for jeg tror, at potentialet er større (trådløse baghøjttalere, flere højttalere generelt, mere omsluttende lyd, mere intelligens, bedre Apple TV 4K-hardware osv.).
Af cgmand
#324492
Hej Rasmus, tak for en fin lille anmeldelse.
Jeg havde dette setup tidligere på året, men solgte det i frustration over et væld af bugs, så ville lige høre om det også er nogle du er stødt på og om de er fikset med den nye opdatering.

Jeg oplevede flg mærkværdigheder i mit setup (Apple TV4k + 2 x HomePod):

1. Til tider umuligt at sætte tilpas volumen. Alt for store spring. Enten for lavt eller for højt.
2. Som om den enkelte HomePod mødte rummet for første gang, hver gang jeg tændte for dem og så skulle de til at kalibrere sig på ny, så der hver gang gik lidt tid inden de spillede godt.
3. Nogle gange var volumen forskellige på de to, som om balancen havde rykket sig og jeg kunne ikke ændre det.
4. I nogle tilfælde var bassen så overskruet, det næsten var ulytteligt. Jeg oplevede det især ved musik fra fx Soundcloud eller Mixcloud fra iPhone.

Jeg kunne blive ved med småfejl, men det her var de værste. Det er en super fed lille højttaler, men disse ting lagde vores forhold i ruiner. Jeg har aldrig før haft et Apple produkt med så mange bugs og jeg var så skuffet.. Men jeg ville så gerne det skulle virke bedre, for der er så meget potentiale.

Er det her ting du har lagt mærke til ? Eller endnu bedre, ved du om de er blevet rettet ?

Mvh Casper
Af Alex B
#324499
Rasmus Larsen skrev: 16. dec 2020, 10:52 I stiller bare spørgsmål, hvis der er noget, som I vil have mere info om :)
Én ting jeg er nysgerrig efter: har du testet HomePod sammen med Sonos?

Jeg forventede at mit ATV gennem en soundbar kunne spille sammen med Sonos via AirPlay 2. Det kan det også, men med stor forsinkelse mellem de to platforme.

En løsning jeg har fundet er at vælge "control other speakers" på telefonen og så vælge ATV. Derefter kan man AirPlay'e fra ATV til Sonos uden forsinkelse.

Hvordan fungerer det med HomePod? Nok særligt interessant i et setup, hvor de ikke er koblet til ATV.
#324528
cgmand skrev: 16. dec 2020, 16:23Jeg oplevede flg mærkværdigheder i mit setup (Apple TV4k + 2 x HomePod):

1. Til tider umuligt at sætte tilpas volumen. Alt for store spring. Enten for lavt eller for højt.
2. Som om den enkelte HomePod mødte rummet for første gang, hver gang jeg tændte for dem og så skulle de til at kalibrere sig på ny, så der hver gang gik lidt tid inden de spillede godt.
3. Nogle gange var volumen forskellige på de to, som om balancen havde rykket sig og jeg kunne ikke ændre det.
4. I nogle tilfælde var bassen så overskruet, det næsten var ulytteligt. Jeg oplevede det især ved musik fra fx Soundcloud eller Mixcloud fra iPhone.
1. Enig, springene i lydsstyrke var meget store før. Efter 'Home Theater' er de blevet lidt finere. Man kan justere lydstyrken med fjernbetjeningen, fra iPhone Remote-ikon i kontrolcentret eller med Siri, når Home Theater-parring er sat (ligesom med AirPlay hidtil).
2. Det har jeg faktisk ikke oplevet. Jeg har kørt både stereo-par og særskilt på de to HomePods.
3. Det har jeg ikke oplevet med Home Theather-funktionen. Her følger de hinanden. Dog oplever jeg stadig ofte, at Siri taler enten for højt eller lavt - jeg forstår ikke, at det er så svært at sætte lydniveauet passende, når der er så mange mikrofoner i HomePod.
4. Har ikke erfaringer med Soundcloud og Mixcloud desværre. Generelt har jeg ikke oplevet problemer med styring af bassen. Kan det måske have noget at gøre med den tilpasning til rummet, som du også oplevede?

Når det er sagt, så har jeg dog oplevet andre tilsvarende problemer, særligt med Siri-delen. En smart mulighed er, at man nu kan tænde/slukke Apple TV (og derved TV-skærmen) via Siri-kommandoer til HomePod. Det virker dog meget sporadisk og det driver mig (og konen) til vanvid, særligt når vi forsøger at stoppe/starte en tegnefilm til de mindste.

HomePod aflæser heller ikke Apple TV's "state" korrekt, når de er parret, hvilket er underligt. Her mener jeg, at hvis man siger "Hey Siri, pause Apple TV" så sættes videoen på Apple TV til tider på pause, men ofte melder Siri bare tilbage, at der ikke afspilles noget (tilsyndeladende fordi Siri aflæser "state" for musik-afspilning i stedet). Tilsvarende hvis man siger "Hey Siri, play Apple TV", så starter Siri til tider video, men oftest musik. Det virker ikke så gennemført og generelt skal Apple altså arbejde på at få Siri til at fungere ordentligt - hver gang.
#324529
Alex B skrev: 16. dec 2020, 18:56Én ting jeg er nysgerrig efter: har du testet HomePod sammen med Sonos?

Jeg forventede at mit ATV gennem en soundbar kunne spille sammen med Sonos via AirPlay 2. Det kan det også, men med stor forsinkelse mellem de to platforme.

En løsning jeg har fundet er at vælge "control other speakers" på telefonen og så vælge ATV. Derefter kan man AirPlay'e fra ATV til Sonos uden forsinkelse.

Hvordan fungerer det med HomePod? Nok særligt interessant i et setup, hvor de ikke er koblet til ATV.
Nej, har desværre ikke haft dem sammenkoblet med Sonos, men har har sammenkoblet dem med min hjemmebryggede AirPlay-løsning til B&O Beolab 9. Her spiller de musik synkront.

Værd at holde for øje generelt er dog, at såfremt man sender AirPlay-lyden igennem Apple TV, så vil der typisk opstå forsinkelse. Det skyldes, at Apple TV forsøger at korrigere for video/lyd sync. Det er fint, når man bare bruger Apple TV til video eller musik, men hvis man samtidig afspiller musik på andre højttalere, f.eks. Sonos, så kan der opstå problemer.

Jeg ved så ikke lige hvorfor det virker, når du går gennem "control other speakers" men måske fordi det signalerer, at man afspiller musik og Apple TV så slår sin lydsync-korrigering fra? Det virker som om, at noget lignende sker, når HomePod er parret til Apple TV (og de fremgår som én fælles enhed fra menuer på iPhone/iPad): Altså hvis man sender AirPlay-video så behandles det som video (og TV-skærmen tændes), men hvis man sender AirPlay-musik til HomePod/Apple TV så behandles det som musik (og TV-skærmen forbliver slukket).

Det optimale er derfor at gå udenom Apple TV ift. musik og f.eks. sende den direkte til soundbar, men det kræver naturligvis, at soundbaren også har indbygget AirPlay 2.

Der er en del finurligheder mht. AirPlay imellem enheder. Mange af tingene kunne løses, såfremt Apple lancerede en TV-skærm, så de havde fuld kontrol over kæden. En del udfordringer opstår i HDMI-linket og det faktum, at Apple TV-boksen ikke ved 100% hvad der sker på TV-skærmen.
Af Alex B
#324534
Tak, fin forklaring vedr. HDMI forsinkelse, det giver mening.

Og godt at høre, at AirPlay er synkront mellem HomePod og B&O, det muliggør jo et multirum-setup med forskellige mærker, via AirPlay.
Rasmus Larsen skrev: 17. dec 2020, 06:59 Jeg ved så ikke lige hvorfor det virker, når du går gennem "control other speakers"
Det tror jeg så godt jeg kan forklare. På denne måde AirPlay'e du ikke til ATV, men beder ATV spille din valgte kilde (i mit tilfælde Apple Music). Du starter sådan set den pågældende app på ATV. Samtidig, så er det ikke telefonen, der AP'er til Sonos, men derimod ATV, som så nok kan finde ud af at kompensere for den samme HDMI forsinkelse, ligesom den gør med lyd/billede.

Desværre har HT-ST5000 ikke indbygget AirPlay. Og da Sony lader til, at have glemt den eksisterer, så kommer det nok næppe.

Men det vil sige, at hvis jeg vælger at få en HomePod eller B&O højtaler til stuen, så kan jeg nok forvente at den kan spille i sync med mit Sonos.
Af cgmand
#324540
Rasmus Larsen skrev: 17. dec 2020, 06:50
cgmand skrev: 16. dec 2020, 16:23Jeg oplevede flg mærkværdigheder i mit setup (Apple TV4k + 2 x HomePod):

1. Til tider umuligt at sætte tilpas volumen. Alt for store spring. Enten for lavt eller for højt.
2. Som om den enkelte HomePod mødte rummet for første gang, hver gang jeg tændte for dem og så skulle de til at kalibrere sig på ny, så der hver gang gik lidt tid inden de spillede godt.
3. Nogle gange var volumen forskellige på de to, som om balancen havde rykket sig og jeg kunne ikke ændre det.
4. I nogle tilfælde var bassen så overskruet, det næsten var ulytteligt. Jeg oplevede det især ved musik fra fx Soundcloud eller Mixcloud fra iPhone.
1. Enig, springene i lydsstyrke var meget store før. Efter 'Home Theater' er de blevet lidt finere. Man kan justere lydstyrken med fjernbetjeningen, fra iPhone Remote-ikon i kontrolcentret eller med Siri, når Home Theater-parring er sat (ligesom med AirPlay hidtil).
2. Det har jeg faktisk ikke oplevet. Jeg har kørt både stereo-par og særskilt på de to HomePods.
3. Det har jeg ikke oplevet med Home Theather-funktionen. Her følger de hinanden. Dog oplever jeg stadig ofte, at Siri taler enten for højt eller lavt - jeg forstår ikke, at det er så svært at sætte lydniveauet passende, når der er så mange mikrofoner i HomePod.
4. Har ikke erfaringer med Soundcloud og Mixcloud desværre. Generelt har jeg ikke oplevet problemer med styring af bassen. Kan det måske have noget at gøre med den tilpasning til rummet, som du også oplevede?

Når det er sagt, så har jeg dog oplevet andre tilsvarende problemer, særligt med Siri-delen. En smart mulighed er, at man nu kan tænde/slukke Apple TV (og derved TV-skærmen) via Siri-kommandoer til HomePod. Det virker dog meget sporadisk og det driver mig (og konen) til vanvid, særligt når vi forsøger at stoppe/starte en tegnefilm til de mindste.

HomePod aflæser heller ikke Apple TV's "state" korrekt, når de er parret, hvilket er underligt. Her mener jeg, at hvis man siger "Hey Siri, pause Apple TV" så sættes videoen på Apple TV til tider på pause, men ofte melder Siri bare tilbage, at der ikke afspilles noget (tilsyndeladende fordi Siri aflæser "state" for musik-afspilning i stedet). Tilsvarende hvis man siger "Hey Siri, play Apple TV", så starter Siri til tider video, men oftest musik. Det virker ikke så gennemført og generelt skal Apple altså arbejde på at få Siri til at fungere ordentligt - hver gang.
Tak for svar, glæder de har fået rettet den med volumen. Er dog stadig nervøs for det med for meget bas (troede aldrig jeg skulle skrive det!!) hvis jeg skulle generhverve dem. Håber de på et tidspunkt tilføjer en equalizer.

Nu ved jeg godt det prismæssigt er en unfair sammenligning. Men kan et stereo HomePod setup konkurrer med en B&O Stage ?
Du nævner også Sonos Arc har bedre lyd. Er det både ved TV, film og musik ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8