Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af smolinsk
#292866
Har lige solgt mit Led tv og står helt uden tv.

Er i tvivl om jeg skal tage et OLED,QLED eller LED? Skal været stærkt i forhold til HDR og 4K, gaming i det hele taget. Har altid været en sony mand, skal jeg blive ved med det? Og er LED helt yt?

Budget omkring 12000kr, ved godt det ikke er meget, men er der noget godt og stabilt med 65"
Lav input lag

Er der noget der absolut er meget bedre til prisen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292870
Hos Sony skal du ud i 2019-modellerne før input lag kommer under 30 ms. Hos både LG og Samsung er du under 20 ms.

Er det udelukkende gaming det skal bruges til?
Af PeterD
#292881
Et 65" OLED har før været nede omkring 13.000 kr.

Prøv at kigge i den retning.

Når du først har prøvet OLED vil du, højest sandsynligt, ikke gå tilbage til SUHD/LCD/LED/QLED osv. osv.

Der er nogle tråde om for meget soap effekt men dem kan du læse lidt om:

viewtopic.php?p=285304
Af smolinsk
#292886
Torben Rasmussen skrev:Hos Sony skal du ud i 2019-modellerne før input lag kommer under 30 ms. Hos både LG og Samsung er du under 20 ms.

Er det udelukkende gaming det skal bruges til?

Ja stort set kun gaming der er vigtigt, men troede det der sony 65XF9005 også kom under 30 ms i input lag?
Af smolinsk
#292887
PeterD skrev:Et 65" OLED har før været nede omkring 13.000 kr.

Prøv at kigge i den retning.

Når du først har prøvet OLED vil du, højest sandsynligt, ikke gå tilbage til SUHD/LCD/LED/QLED osv. osv.

Der er nogle tråde om for meget soap effekt men dem kan du læse lidt om:

viewtopic.php?p=285304
Hvad med burn in? Godt nok ret mange tråde om det, skræmmer lidt?
Af smolinsk
#292888
Beckham skrev:Hvis budgettet ikke rækker til OLED vil Sony XF9005 være oplagt. Læs evt. testen her på siden. Står til 10k lige nu.
Ja det har jeg også luret på, og skide bange for burn in I forhold til OLED.
Af smolinsk
#292894
Torben Rasmussen skrev:Jeg synes ikke XF90 er oplagt ifb spil målt ift LG og Samsung.
Hvilke ville du så foreslå? Og burn in skal jeg på ingen måde være bange for?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292895
Samsung Q8DN var værd at holde øje med. Den er for dyr pt dog.

Burn-in er afhængigt af hvad du viser på skærmen. Det kan sagtens blive et problem hvis du eks kun spiller FIFA.
Af smolinsk
#292896
Torben Rasmussen skrev:Samsung Q8DN var værd at holde øje med. Den er for dyr pt dog.

Burn-in er afhængigt af hvad du viser på skærmen. Det kan sagtens blive et problem hvis du eks kun spiller FIFA.
Ahh okay ja, lyder sgu for ustabilt til mig :(

Takker for svar :)
Brugeravatar
Af TBC
#292900
Jeg har selv kikkerten fremme i forhold til OLED som computermonitor med lav latency (Dell/Alienware skulle f.eks. være på vej med én sådan). Jeg gør det med bevidstheden om at skærmen ikke skal drives for lyst og for ensidigt i forhold til statiske elementer. Men man ville jo aldrig få burn-in ved at sidde at spille Tomb Raider mere end man ville få det af at se en film - Heller ikke hvis man driver skærmen hårdt i lysstyrke.

Men til folk der skal bruge en skærm til mange timers spil der har statiske elementer og skal gøre det ved høje lysstyrker ville jeg nok anbefale at man går på kompromis med billedkvaliteten og går uden om OLED da det immervæk er ret ærgerligt at arbejde sig ind i et burn-in på en dyr skærm. ACER, Asus, Dell og andre kommer snart med nogle BFGD "QLED" skærme på op til 65 tommer med meget lav latency, men jeg frygter at det bliver til væsentlig mere end 12.000 kr.

Er man på budget er der også skærme der er direkte skabt mhp spil på især konsol med lav latency og en begrænset freesync range som f.eks. denne monitor der kan købes for blot 5057 kr. Anmeldelserne konsensus kan sådan ca. opsummeres som f.eks. her: "But all in all, only the 4K 144Hz models like the Asus PG27UQ or an OLED TV like the LG C8 are better when it comes to HDR gaming." - https://www.monitornerds.com/philips-43 ... b-preview/