Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#292820
Hej

Har bestemt mig for at denne weekend køber jeg mit nye 75 tommer tv. Efter at have læst anmeldelser hele ugen samt været forbi div. forhandlere står valget mellem:

Sony XF9005 (21995,-) eller Samsung Q8DN (20777,-). Power har det bedste tilbud pt. og især Samsung, da man både får soundbar med subwoofer samt et smartwatch med i prisen. Desuden kan Samsung stå på mit tv bord, mens Sony skal have sat andre ben på.

Jeg ser 70% yousee/30% streaming via roku boks. Jeg er ligeglad med smart tv funktioner i de to - synes begge's kører alt for langsomt.

I Flatpanels test vinder Sony især på motion. I Rtings.com test som dog fremhæver begge tv som rigtige gode, vinder Samsung - også på motion. Og derfor er jeg forvirret. Jeg ved Sony er god til motion (x1 processor) og jeg ser meget sport. Men hvis Samsung er ligeså god (og faktisk lidt bedre ifølge Rtings.con) så er vel Samsung valget pga pris og tilbehør?

Håber ikke I er alt for trætte af denne type indlæg, men for mig er det rigtig mange penge jeg skal investere så jeg vil helst vælge rigtigt.

PS: jeg har pt både et gammel 60 tommer sony og en 42 tommer samsung tv, de er kun hd men synes begge de fungere flot.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-875066/

og

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-905820/

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... eshold=0.2

https://www.youtube.com/watch?v=xM73A0-asyM
#292823
Rtings evalueringer er gode, da de er helt objektive, men vi har før talt med dem om, at de lidt savner det "menneskelige" syn på tingene. Samsung lider af tilfældig stutter, som popper frem fra tid til anden, hvilket er ét aspekt de ikke nævner, da det ikke kan måles.

En anden ting, der heller ikke kan måle er hvor meget støj, der introduceres i billedet når du tilføjer bevægelses-udglatning. Med X-Motion Clarity (dvs. en af de mindere settings hos Sony), så tilføjes der ikke meget støj i billedet, hvorimod du skal ret højt op i settings på Motion Plus hos Samsung for at matche Sonys performance og så vil billedet se ret kunstigt ud. Så hvor det er sandt, at du godt kan få en god performance på Samsungs TV, så kræver det at du er villig til at leve med en god portion støj og soap-opera-effekt.

Der er ingen smuthuller i den score Rtings udregner. Du kan ikke indregne en menneskelig evaluering i deres "Motion"-afsnit, da alt er brudt ned i del-scores, som adderer op til den samlede score. Det giver en fin unbiased evaluering af TV'et, men også en noget upersonlig anmeldelse. Jeg ynder at tænke på Rtings, som et performace-review, som giver nogle ret gode tal på de målbare resultater.

Vi har den dybeste respekt for det arbejde de laver derovre i Canada, og det samme har TV-producenterne i øvrigt. Som TV-køber, så synes jeg helt klart man bør mikse sine kilder og Rtings bør være én af dem. Så kan man vælge en mere personlig anmeldelse at supplere med, så man også får et feel af hvordan det er at leve med TV'et.

Men mht. de to TV du ser på: Det er jo de to modeller, som reelt er konkurrenter til hinanden. De minder meget om hinanden i performance, men hver især har de nogle ting, de er bedre til end konkurrenten, så det bliver en opvejning af features. Jeg ville ikke nødvendigvis blindt vælge XF90 i denne størrelse, da prisen er den samme. I 55" og 65" har der været et større gab i prisen, hvor XF90 har været det naturlige valg hvis man ville spare lidt penge.
#292855
I forbindelse med nogle ny indkøbte 4k computer skærme som skal bruges til billede og video editering, valgte jeg de indkøbte skærme pga. Rtings.com test og anbefaling, og jeg blev godt nok slemt skuffede. Mine forventninger er måske sat for højt, men sammenlignet med det display der sidder i en iMac Pro bliver LG 32UD99W rundbarberet, der er markant mindre lys i. Havde enlig valgt den nye fra LG 950 til kr.11000.- pga. af det mere lys, men den for dårligere anbefalinger end UD99. Og LG 5K ultrafine er desværre for lille. Udvalgede af skærme med Thunderbolt eller USB-C er begrænset.
#292861
Som der allerede er skrevet så er lige disse to tv pendanter til hinanden, hvor de hver især har sine styrker. Du får med begge tv et sublimt smukt billede i topklasse.

Men når Q8DN fås med lydsystem/smartwatch så burde sagen være afgjort...og problemet med fod er saga blot.

Tilstår gerne at et 75" Q8DN står højst på min ønskeliste <B
#292862
Oveni ekstras, så er der jo stadig det, at man kan forhandle prisen hos power, så fordi den står til X, så kan man altså godt betale mindre, det er ikke forkert at spørge om deres bedste pris på den model.

Jeg har da prøvet det er par gange nu, og hos power er det lidt lettere end hos elgiganten.
#292919
Så er det handlet... Ville jo pga soundbar/smartwatch tilbuddet købe Samsung Q8DN'en. Men det viser sig at Power først kan levere primo april!! Til den tid er de nye 2019 modeller vel snart på vej og så tror jeg priserne ville falde endnu mere. Lykkedes dog at få en fornuftig pris på en 75 tommers XF9005 (som var det tv jeg oprindeligt var hooked på). Så denne ankommer i løbet af ugen, når det er blevet kalibreret.

Så ingen soundbar/smartwatch, men har jo i forvejen et rigtigt godt surround anlæg så mon ikke jeg overlever. Tak for alle kommentarer vedr mit køb
#292923
20K incl. gratis autokalibrering og en anden fod (da den jo er for bred til mit tv bord). Så på papiret måske ikke så godt tilbud som Q8DN inkl. soundbar/smartwatch men jeg er alligevel godt tilfreds (og kan få det nu og skal ikke vente næsten 2 mdr. Lidt mystisk at Power kan have et tilbud men ikke kan levere).
#292937
Kan så sige at jeg oplevede det samme med Power, bestilte mit Sony AF8, d. 27 dec, da de havde det på tilbud, bestilte det så godt nok først til levering d. 7 januar, da jeg ikke var hjemme før. Men modtog ikke noget på dagen, og hørte ikke noget fra Power, blev ved med at rykke, og modtog det først 3 uger efter.
#292961
Ny vinkel på indkøb'et: 9 timer efter mit køb sætter power prisen ned med næsten 5000 kr. Det kunne de da godt have fortalt i går. Heldigvis klagede jeg min nød og fik refunderet differencen, det krævede dog en tur til butikken midt i min arbejddtid. Men dog ok service power. Eller rettere Pricerunner som gjorde mig opmærksom på prisfaldet
#292962
Det er jo altid en god ide selv at læse tilbudsannoncerne inden man handler, i Power avisen kan man nemlig se at TVet er på tilbud til 16999,- i denne uge her (uge7), med en prisbesparelse på 3000,- :)