Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af antraxx
#292836
Hej alle,

Jeg er ny på dette forum, men har fulgt flittigt i jeres mange spændende diskussioner.
Jeg vil godt bede jer om jeres gode råd ang køb af tv.
Som overskriften siger står jeg i følgende dilemma: skal jeg købe sony xf659005 som er på tilbud til 9.999,- eller LG 65SK9500 som også er på tilbud i Elgiganten til 10.500,- denne weekend.

Fjernsynet vil primært blive brugt til sport, gaming (FPS og HDR single player), film, serier og tv-udsendelser (i den rækkefølge).
Jeg har også kigget på Samsung Q-serie, men synes at de er for dyre når man kommer op i 65".
OLED er udelukket, men hvis I ellers har andre bud end de 2 ovennævnte, så kom endelig med dem :) på forhånd tak!

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... v-65sk9500
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d-65xf9005
Af antraxx
#292838
Ja, har læst bl.a. på rtings.com men det kunne være der var nogle som havde lyst til at dele ud af personlige og faglige erfaringer med de to skærme :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#292839
Synes ikke der er mange som har LG IPS paneler (udover jeg har nævnt min UJ635v) og et par andre i den klasse. Jeg har så en XF8596 i 75" og kan sige det er fint nok men der er plads til forbedring men jeg er tilfreds og har fundet nogle gode indstillinger på et IPS panel. Tror ikke SK9500 kan sammenlignes på andet end bedre WebOS , hvor XF9005 har bedre sports oplevelser, og som altid, bedre motion når det er til sport.
Af Turbo
#292844
Sony'en er med VA panel og 40 zoner efter hvad jeg husker - LG'en er med IPS panel og har 90 eller 96 zoner.
Jeg forstår godt trådstarteren har svært ved at vælge.

VA panel skal man faktisk sidde midt for ellers er farverne og kontrast ikke god - det problem har et IPS panel ikke.
VA panelet har lidt bedre sort niveauet end IPS panelet. Begge dele ved vi alle.
Til HDR vil begge skærme falde igennem. Det ved vi alle også.

Er der lys i rummet, betyder den lille forskel i sort niveauet faktisk ikke noget.
Er det et mørkt rum, er VA panelet nok at fortrække.
#292847
Problemet er blot, at man ved HDR-afvikling på et IPS-panel virkelig vil se udvaskningen af farverne, da det ikke kan lukke af for lyset. Det går lidt bedre på VA.
Af lennon
#292849
Jeg synes også,at VA som udgangspunkt overall,er lidt mere end marginalt bedre - for langt de fleste . Men indrømmet,at et godt IPS kan være et bedre valg for andre . .