Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#291884
Kommentaren virker overflødig i en tråd, som omhandler burn-in i forvejen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#291885
IT-Bruger skrev:Han mener skam bare, at der her på sitet er folk der kun og kun ser alle de positive sider af et OLED tv og vender det blinde øje til, når der er substantiel kritik og dokumenterede ringe oplevelser pga den lave kvalitetsgrad der fås med købet af et OLED tv.
Nye tider, anden teknologi, kan errindre samme historier dengang man købte plasma, enten for og imod historier og fanboy mudderkastning og hvad ellers der fandtes dengang.

Var det ikke disse skærme, så var det en producent, og så var det vist tordenfluer og kvaliteten på sony skærme for nylig. Sådan skifter det, der er nok mange for og imod, sådan vil utilfredse kunder altid være. Du hører aldrig nok om glade kunder, kun glade entusiaster på nettet, for de vil gerne tale med andre om det. Der er kunder som bare køber, går hjem og så ser de tv, ikke meget andet, og måske glædes de, måske ikke.
Af bentpetersson
#291915
Aldin skrev:LG vil ikke reparere mit oled B6 igen efter der har udskiftet panel i den, det har vurderet at det er normalt med den orange strej på venstre side af skærmen på hvid baggrund, jeg vil på det kraftigste fraråde folk at købe OLED.
Hej Aldin.
Jeg mener, at du virkelig har en god sag.
Efter LGs ombytning af din skærm den 12. November 2018, har du straks efter modtagelsen meddelt, at der kunne konstateres unormal og synlig fejl. (Ligner det yellow tint?)
Uanset er fejlen på dit dyre TV så stor, at den muligvis kan ses hele tiden, mens apparatet er tændt.
Du har end ikke fået lov til at godkende skærmen efter reparationen og inden modtagelsen, efter hvad jeg mener at forstå.

"Du bestemmer som udgangspunkt, om du vil have repareret den defekte genstand, eller om du hellere vil have en ny, identisk model.

Kun hvis forhandleren kan dokumentere, at dit ønske vil være uforholdsmæssigt dyrere at opfylde end den modsatte løsning, kan forhandleren bestemme, hvilken løsning der skal til.
Hvis dit ønske slet ikke kan lade sig gøre, for eksempel fordi forhandleren ikke kan skaffe en identisk model til en ombytning, kan du være nødt til at acceptere en anden løsning end den, du ønskede."

Du har formentlig været indforstået med det sidstnævnte.
Du skal være opmærksom på, at din handel er indgået med sælger altså forhandleren og ikke med producenten LG.
Af samme årsag skal din klage - også den nye - rettes til forhandleren og ikke til producenten.
Forhandleren skal som minimum efterleve reglerne i købeloven, som fastslår dine rettigheder i forbindelse med en reklamation.

"Forretningen kan naturligvis godt have sine egne procedurer, der i praksis stiller dig bedre, end de er forpligtede til, men de kan aldrig fratage dig de rettigheder, du har efter købeloven.
Du har krav på at få dine penge retur, hvis forhandleren ikke kan reparere eller ombytte din defekte vare. Når den vare, du har betalt for, ikke fungerer ordentligt, har forhandleren ikke efterlevet sin del af købsaftalen, og forhandleren kan derfor ikke nøjes med blot at tilbyde dig et tilgodebevis som løsning."

Jeg ville skrive et brev til sælger altså forhandleren og meddele at købet / faktura nr., dato TVmodel ... til kr. ... er hermed hævet på baggrund af den utilstrækkelige og mangelfulde reparationsløsning - jævnfør kopier af samtlige korrespondancer med dato.

"Du kan klage over en reparation op til 3 år efter, at den er udført.

Bliver en selvstændig del i produktet udskiftet i forbindelse med reparation, vil den almindelige 2-årige reklamationsret gælde på denne del sideløbende med, at du kan klage over selve reparationens udførelse i op til 3 år."

"Hvis din defekte genstand skal omleveres - altså du skal have en ny vare i stedet for en defekt vare - skal det som udgangspunkt være til en identisk model. Kan det ikke lade sig gøre at skaffe en model, som stemmer overens med købsaftalen, og er det heller ikke muligt at reparere din genstand, vil du have krav på at få dine penge tilbage i stedet.
Det står dig dog frit for, om du i det konkrete tilfælde vil tage imod en forhandlers eventuelle tilbud om at bytte til en anden model. Omvendt kan forhandleren godt afvise at ombytte til en nyere og dyrere model, end den du oprindeligt havde købt. Denne løsning kan konkret aftales, eventuelt mod betaling af prisdifferencen, hvis I kan blive enige om det. "

Ret dine krav til forhandler i ht ovennævnte og giv ham en frist til at efterkomme dit forslag inden 14. Dage.
Hvis ikke det sker agter du at fremsætte en pressemeddelelse om sagen den ( fx 15, dage frem, hvori den manglende service bliver beskrevet.)

Det er og bliver aldrig dit problem, at LG har en så mangelfuld kvalitetskontrol på et så ufærdigt produkt..
Af George1
#292060
IT-Bruger skrev:
Aldin skrev:Jeg er ikke helt med hvad du mener..??
Han mener skam bare, at der her på sitet er folk der kun og kun ser alle de positive sider af et OLED tv og vender det blinde øje til, når der er substantiel kritik og dokumenterede ringe oplevelser pga den lave kvalitetsgrad der fås med købet af et OLED tv.

Naturligvis findes der sikkert personlige unikke lykkehistorier, men det hjælper bare ikke dem der står med et alvorligt OLED problem...ej heller gør alskens bortforklaringer og kreative løsningsforslag.

Fejlraten på disse meget dyre OLED tv, vidner kun om en skrøbelig og et alt for ufærdigt produkt, som måske snarere burde kategoiseres som et "beta-produkt".
Enig. :D

Forstår godt Samsung i tide hoppede af OLED-toget og satsede på QLED og på sigt investerede massivt i QD-OLED og Micro-LED.
Af polleflaunoe
#292586
Så er det mægtige husalter tilbage på sin plads. Reparationen tog kun en uge - incl. transporter og hjemskaffelse af reservedele.

Det nye panel er absolut perfekt – eneste problem er, at jeg nu næsten ikke tør tænde for TV-et – af angst for fornyet burn-in.

Well – der er nok kun tale om en overgang – men et er sikkert – i resten af dets levetid vil alle kanaler med delvist statisk indhold være bandlyst – specielt TV2 News – skulle der fremover ske noget revolutionært ude i verden, må jeg følge med i nyhederne på min computer.

Som omtalt ovenfor indeholder følgesedlen fra værkstedet ganske rigtigt en henvisning til en Goodwill-aftale mellem dette og LG – uden specifikation. Det agter jeg at holde LG op på – jeg skriver til dem senere i dag – reparationen er beskrevet som værende en garantireparation – og for en sådan gælder købelovens bestemmelser.
Brugeravatar
Af bbplayer
#292598
polleflaunoe skrev:Det nye panel er absolut perfekt – eneste problem er, at jeg nu næsten ikke tør tænde for TV-et – af angst for fornyet burn-in.
Tænd det, nyd det. Og lad være med at køre alverdens test, for at sikre noget du ikke selv så ved eftersyn.

Så bliver du glad, indtil du oplever andet.

Jeg har da erfaret lidt burn-in striber på min C6 men det får ikke mig op i skyerne, jeg ser det aldrig når det bruges normalt, så det er jo kun for at irritere mig selv, dette vil ødelægge.
Af polleflaunoe
#292601
Ha-Ha - så er det ikke tilnærmelsvist så slemt, som det var på min oprindelige skærm. Specielt den totalt dominerende røde farve ved det nyligt afholdte VM i håndbold blev kraftigt forstyrret af lilla striber på den nederste trediedel. Vær i øvrigt Obs. på, burn-in af statiske dele af et billede ikke kommer langsomt - det opstår ret så pludseligt (typisk efter 1½-2 år) og forværres efterfølgende drastisk på ret så kort tid.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292605
Jeg vil gå med til, at man måske først opdager problemet, når det har nået et vist niveau, men at skyggerne fremkommer fra én dag til den næste har jeg lidt svært ved at tro på. Hvis du havde kørt en fuld farvepalette af farvetests hver eneste dag, så er jeg ret sikker på, at du ikke først havde opdaget burn-in efter 1½ år.
Af polleflaunoe
#292609
Torben - jeg kan garantere dig, at fænomenet på mit TV opstod ret så pludseligt - og ret så tydeligt. Og hvad mere er - i løbet af nogle få uger efter, at jeg havde beklaget mig til LG, gik det fra at være vandrette striber/felter med udflydende kanter til at være skarpt afgrænsede felter og den tydelige tekst BREAKING - i feltet, hvor der på TV2 News normalt står SENESTE, SPORTEN eller VEJRET.
Af jng
#292634
polleflaunoe skrev: ...
Well – der er nok kun tale om en overgang – men et er sikkert – i resten af dets levetid vil alle kanaler med delvist statisk indhold være bandlyst – specielt TV2 News – skulle der fremover ske noget revolutionært ude i verden, må jeg følge med i nyhederne på min computer.
Køb et apparat, der kan tåle at blive brugt.
Af Globulus
#292637
Da jeg boede i USA tilbage i 90'erne havde jeg en radio der kunne tage lyden fra en række TV-kanaler. Noget lignende ville da være helt perfekt til TV2 News. Slemt nok at høre på studieværterne, men ligefrem at se på dem?!?

Findes der ikke TV-apparater der giver mulighed for at slukke for billedet i de tilfælde, hvor man blot vil høre lyden? Nåjo - Samsung to the rescue (igen): https://www.samsung.com/uk/support/tv-a ... the-sound/ Hvad med LG og Sony?
Af kwh73
#292638
Det vil jeg tro de fleste kan idag. I hvert fald også både lg og sony
Brugeravatar
Af Pede8000
#292645
jng skrev:
Globulus skrev:...
Findes der ikke TV-apparater der giver mulighed for at slukke for billedet i de tilfælde, hvor man blot vil høre lyden? Nåjo - Samsung to the rescue (igen): https://www.samsung.com/uk/support/tv-a ... the-sound/ Hvad med LG og Sony?
Køb et apparat, der kan tåle at blive brugt.
Nemlig, på samme måde som man køber en traktor istedet for en sportsvogn.... :D :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11