Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#292580
Rasmus Larsen skrev:
bbplayer skrev:Du mener så stadig at en 4.0332 ikke er en styresystems opdatering når den hedder 4.0578 efter en opdatering? Altså.....
Hvis du går ind og tjekker versionen af f.eks. Tizen eller webOS efter en sådan opdatering, er den så ændret eller ej? Firmware er ikke et styresystem.
Helt ærligt, den stopper her, jeg tror i skal holde jer til tv anmeldelse og udelade at tale om firmware og operativ system og mikro chip og programmering og disse systemer, og hvad som ligger i en firmware.

En firmware er opbygget af flere dele som data, system, indstillinger, chipset og andet. Når man får disse pkg filer, så kan der være forskellige filer ind i firmware opdateringen, og afhængig af ændring eller bare patch, så kan alt ændres, nogle vil kræve den starter om, nogle har uboot ændringer, eller sikkerheds patches, og alt dette ligger i en firmware, så operativ systemet , data, bios, chip opdatering eller bare nøgler til firmware kan lægges i disse opdateringer.

Hvis i er i tvivl så er der flere sider, som har åbnet disse filer, og pakket system software ud, indbygget apps og data området, sågar uboot er frit tilgængelig, noget af dette direkte via GPL.

Revisionen på opdatering og den information du ser i selve information behøver ikke matche systemet men den ændres, og måske lagde du mærke til jeg kaldte opdatering 4.0332 og ikke 4.02.80 :) Det gjorde du nok ikke, gætter jeg ud fra svaret.
#292581
Vi kan sagtens stoppe den her. Det var dig der ville starte den. VI har ikke tænkt os at ændre måden vi straffer producenterne for, at strande en generation af TV på samme platform, som de lanceres med.

Når du modtager en opdatering, som ruller versionsnummeret med +1 på x i version x.0228, så har vi opnået det vi ønsker.
#292584
Fuldstændig irrelevant for diskussionen. Er du bare stædig eller er du stadig i tvivl om, hvad vi mener, efter vi har forklaret det?

Eller spurgt på en anden måde:
Mener du, at det er acceptabelt, at f.eks. Tizen og webOS ikke opdateres? Hvis du tager et Samsung 2015 TV og sammenligner med et Samsung 2018 TV så mener du vel næppe, at hhv. Tizen og webOS-delen er den samme?

Jeg kan oplyse så meget, at tv-producenterne selv bestemt ikke er i tvivl om, hvad vi mener. Hverken på de nordiske kontorer eller i hjemlandet.
#292587
I bund og grund handler det vel bare om at bbplayer synes man skal være konkret i, hvad man skriver omkring opdatering, skære det mere ud i pap..

Egentlig er det vel bare op til en selv hvor meget værdi man ligger i at ens tv skal opgraderes til seneste version hvert år ( Tv’et bliver jo også langsommere af det ofte ), for rigtig mange er det ligegyldig bare nogle få apps virker er mit indtryk.
Andre bruger andre alternativer som Apple Tv og i den dur.
#292588
Grandahl skrev:I bund og grund handler det vel bare om at bbplayer synes man skal være konkret i, hvad man skriver omkring opdatering, skære det mere ud i pap..
Har vi ikke gjort det? Som jeg skriver i mit første indlæg, kan vi sagtens tage den diskussion.

I det eksempel, som bbplayer giver her i tråden (som i øvrigt er fra en kommentardebat og ikke en publiceret artikeltekst), synes jeg da, at det fremstår helt klart, at der tales om Android, webOS, Tizen osv.
#292590
Jeg er ikke i tvivl om at når i svarer folk i fremtiden, så fortsætter den med "Samsung laver ikke opdateringer", så er den ikke længere.

Så konklusionen er, når vi taler tv, årgang 2015, og i taler tv 2019, så er der nok en hardware som også begrænser disse fine system opgraderet dele, som ikke var tænkt på i 2015, og som idag udnyttes og kan forbedre oplevelsen men virker modsat, manglende på en skærm i 2015.

Når man læser anmeldelser er man ikke i tvivl om jeres mening men når man læser forum/kommentarer så kan man altså tvivle , da i jo også her i tråden, har begrundet at firmware , operativ system og revisioner er noget mærkeligt noget som i ikke kan forklare med "X kommer ikke med opdateringer" og så er det nok.

Skal man have den bedste oplevelse med et tv årgang 2012 eller flere årgange før, nyeste i 2019, så skal man huske hardwaren man har, og at denne software er lavet på samme tid, og nyeste 2018 software lavet til den hardware flere år senere. Man kan håbe at nyt operativ system 3 år senere hjælper men så skal man forstå lidt mere om udvikling. Så man kan ønske at de leverer varen men måske er udviklingen og hardware bare mere krævende og skribenter og anmeldere forstår ikke det store billede her.

Let at kræve, svært er, at forstå hvorfor ikke.
Senest rettet af bbplayer 5. feb 2019, 11:03, rettet i alt 1 gang.
#292592
Grandahl skrev:Egentlig er det vel bare op til en selv hvor meget værdi man ligger i at ens tv skal opgraderes til seneste version hvert år ( Tv’et bliver jo også langsommere af det ofte ), for rigtig mange er det ligegyldig bare nogle få apps virker er mit indtryk.
Andre bruger andre alternativer som Apple Tv og i den dur.
Om man ser det som et problem er frit for den enkelte. Det samme gælder om man prioriterer eks. brede betragtningsvinkler eller god HDR-performance. Vi har vores sæt prioriteter, som TV vurderes ud fra, og er man af en anden mening, så ignorerer man jo bare dette.

Der er så mange aspekter vi kommenterer på, som basalt set kunne kræve, at vi minutiøst forklarede hver eneste lille detalje hver eneste gang emnet blev bragt op, at der nærmest skal en fristil til hver eneste gang man kommenterer på noget, hvis man ikke skal risikere, at nogen - som her - forsøger at spinde en historie på det.

Jeg synes vi er rimelig præcise i hvad vi straffer for i vores anmeldelser, men du kan naturligvis altid lige hive en kommentar ud af kontekst og så forsøge at få en masse folk kørt op i det røde felt. Dette er ikke den eneste nylige tråd, hvor man hiver noget ud af kontekst og prøver, at gejle en stemning op...
#292594
Torben Rasmussen skrev:Jeg synes vi er rimelig præcise i hvad vi straffer for i vores anmeldelser, men du kan naturligvis altid lige hive en kommentar ud af kontekst og så forsøge at få en masse folk kørt op i det røde felt. Dette er ikke den eneste nylige tråd, hvor man hiver noget ud af kontekst og prøver, at gejle en stemning op...
Problemet med svar idag, er det skal gå så hurtigt og når i forklarer det, så glemmer i og tror alle læser artikler, læser grundigt på lektien og ikke bare et hit på google og nogle kommentarer i bunden af dette, og så giver den en helt anden mening, det er vist det som jeg mener.
Der ligger et vist ansvar i at skrive artikler og svare fyldestgørende når brugere så spørger om det samme, igen og igen, og man bliver træt og svarer meget kort, og så begynder ting jo at tages ud af kontekst fordi man oprindeligt ikke gad uddybe sit svar.
#292596
Rasmus Larsen skrev:Jeg er enig i, at vi skal svare fyldestgørende, men hvor finder du eksempler på:
1. At vi fortier generelle firmwareopdateringer til skærmene?
2. At vi ikke nævner tv-styresystemerne, når vi omtaler, at der ikke opdateres?
I svar , til andre her på forum og hist og her i kommentarer til artikler, ja.

Jeg synes mit ene kommentar eksempel var fyldest gørende fra kommentar delen på en artikel.
#292599
D'herrer Larsen & Rasmussen kunne måske være lidt mere præcise og skelne mellem opdateringer og opgraderinger (jvf mit tidligere indlæg) i stedet for - som i denne tråd - at kalde det hele for opdateringer.

Der er sikkert mange, der ikke fanger forskellen, men så har i da bidraget til at præcisere det i modsætning til de mange, der bruger det ene og det andet i flæng.
#292604
Er vi ikke kommet lige lovligt langt væk fra trådstarters første indlæg? Her beskyldes vi for at fortie, at tv-skærme får firmware-opdateringer. Det kommenterer jeg på i mit første indlæg og giver en række eksempler. Siden da er tråden kørt ud af en tangent, der minder om ordkløveri.

Eftersom der ikke svares konkret på mine spørgsmål, er det også svært at tage til efterretning.

Helt konkret, hvad er det, som er uklart i nedenstående? Det er jo ikke min skyld, at Google kalder deres tv-styresystem for 'Android TV' eller at Apple kalder deres boks for 'Apple TV'. I redigerer bare løs i mine sætninger for at få det ønskede budskab til at fremstå klart.
I norden er det kun Android TV, som opdateres. Samsungs Tizen, LGs webOS og Panasonics FirefoxOS opdateres ikke efter køb.

I USA opdateres Roku og FireTV også. Herudover opdateres Apple TV (boksen).