Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#292549
Hej

Jeg er på jagt efter et nyt tv. Jeg har et gammelt 60'' Sony (KDL-60W605B). Jeg ser 70% tv fra yousee via boks og ca 30% streaming via Roku boks.

Jeg synes egentlig at kvaliteten er ok, men vil gerne have noget nyt og større og muligheden for at se 4K fx i Netflix.

Jagten er startet og oprindelig hedder det enten et 75 tommer Sony XF9005 eller et Samsung Q8DN, men jeg er i tvivl.

Når man besøger div. tv forhandlere (hifi klubben, Power, Elgiganten) ser man den ene flotte demo efter den anden i 4K. Når jeg så spørger til hvordan ting ser ud via alm tv signal starter undskyldningerne (for dyr licens, for dårlig wifi i butikken etc.).

I søndags var jeg og fruen på udkik igen. Fandt de to ønskede mærker, men kun i 55 tommer. Vi prøvede derfor via eget hotspot at starte yousee app'en som vi kunne installere på begge tv. Resultatet var dog for begge tv meget nedslående: Kvaliteten for begge var meget (meget) dårligere end mit gamle sony: så fx en fodboldkamp, hvor der var skygger efter bolden og når spillerne sparkede til bolden var der "flere ben" på samme spiller. Jeg håber det var fordi vores wifi signal er for langsom i butikken (selvom billeder uden bevælgelser var ok, men ikke i nærheden af mit gamle tv).

Så efter denne lange smørre: Er det for ambitiøst at se flow tv på en 75 tommer LCD skærm? alt det med opskalering er det blot bluff? Bør jeg gå ned i størrelse? bliver alm. tv vist bedre i oled?

Eller kan det være noget indstilling. Har dem af jer med et stort tv (75 tommer) et ordentlig signal når i set alm. tv?

håber I kan hjælpe den forvirrede tv køber-
#292552
I forhold til den fodboldkamp du så så er grunden at du så den via streaming, oplevelsen vil være en helt helt anden med et kablet signal, streaming er ganske enkelt stadigvæk lysår fra at kunne levere en seriøs sports oplevelse live, så enkelt er det.

Billedet kan aldrig blive bedre end den kilde du smider op på skærmen.
XF9005 som du selv nævner er uomtvisteligt den bedste til livesport, men selv sagt kommer den også til kort på streaming som du selv nu har set ved selvsyn.
#292554
Ok det beroliger mig en smule. Hvad gør i andre når i skal købe tv. De sete tv koster immervæk 20-21K og jeg vil da godt sikre mig at de kan vise et tv signal af god kvalitet. Findes der ikke nogen butikker (i kbh. området) som har mulighed for at vise hvordan et ikke 4K demo signal ser ud?

PS: jeg ser tit streaming (yousee app) på min tablet, her er der ingen problemer med kvaliteten (ved godt at man ikke helt kan sammenligne en lille skærm med 75 tommer). Men jer med 75 tommer I er godt tilfredse med kvaliteten af det der kan ses via kabel-tv?
#292557
Havde de samme bekymringer da jeg købte mit 65" 4K tv i forhold til håndteringen af almindelig tv signal. Fik dog set noget almindeligt tv signal i den lokale Hifi Klub. Det imponerede mig ikke voldsomt meget i første hug, men tog alligevel chancen på Sony XE9305, da den fik rigtig meget ros for evnen til at opskalere til 4K. Og mine bekymringer forsvandt da jeg fik den hjem i stuen. Almindelig HD tv signal står knivskarpt. Men klart at når vi kommer op i 75", så stiller det endnu større krav til kilden.....selv har jeg desværre ikke lige den store erfaring på den front.
#292560
Hvis du ikke har ændret på indstillingerne, så er de mange ben på spillerne nok et resultat af bevægelses-udglatning, som har den kedelige bivirkning, at man introducerer en del artefakter. I alle profiler vil der nok pr default være aktiveret en smule af dette på begge TV. I standardprofilerne vil der tilføjet meget.

Men streaming fra YouSee vil ikke give dig samme kvalitet, som dit kabel-TV og det er især bevægelse det vil halte med, da YouSee kun sender deres stream i 25 billeder/s imod 50 på dit Tv-signal. Jeg har ingen problemer med sport via Tv-signalet og har ikke haft set på nogen af de TV der har været på testbænken.
#292570
johnny.thomsen skrev:Så efter denne lange smørre: Er det for ambitiøst at se flow tv på en 75 tommer LCD skærm? alt det med opskalering er det blot bluff? Bør jeg gå ned i størrelse? bliver alm. tv vist bedre i oled?
Efter min mening bør du satse på en stor skærm for at nyde film og tv-serier i høj kvalitet. Du bør i den forbindelse købe UHD Blu-ray eller en Apple TV-boks for at få adgang til iTunes, som er eneste filmbutik herhjemme med 4K HDR. Tv-kanaler er typisk stadig i 720p eller 1080i. Kvaliteten er rimelig på kabel/satellit, men vil lide på store skærme.

Opskalering er bluff.

OLED vil vise billedet bedre ud fra parametre såsom kontrast, farver mv. Detaljerne og skarpheden i billedet afhænger dog af kilden.

Hvis det har interesse, så har vi også sat spot på den generelt dårlige billedkvalitet ved streaming af sport her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1545371404