Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fc-andeby
#292487
Hej
Jeg overvejer at købe LG OLED 65 c8.

Jeg har læst at 2019 modellerne kommer med hdmi 2.1.
Er det noget jeg får brug for? Har læst lidt om det, men synes det er meget teknisk.
Er det bedre at vente 6 måneder med at købe et tv?

MVH Thomas
Brugeravatar
Af bbplayer
#292488
Skal du skifte UHD afspiller inden for 2 år, så kan du måske få behovet.
Når Xbox One X får 2.1 opdatering kan det være nødvendigt, hvis det sker.
Får du medie afspiller i fremtiden som understøtter 2.1, så kan du også bruge det.

Ellers, idag 2019, har ingen support for HDMI protokol 2.1
Så vente eller købe, afhænger af om du bruger alle de eksterne bokse som kan udnytte det, da det jo er en HDMI standard og ikke handler om tv signal eller streaming i apps.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292490
Der er ikke mange af de ting, som HDMI 2.1 byder på, som du har noget at bruge til her og nu. eARC er måske undtagelsen, hvis du skal ud og se på soundbar, men ellers vil der gå noget tid før du ser enheder, som virkelig kan udnytte HDMI 2.1. Og husk nu på, at prisen på C9 ikke vil være i nærheden af, hvad du skal give for C8 nu. Forvent en prisstigning på godt 100% ved lancering.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292498
eARC er primært vigtigt for at kunne føre Dolby Atmos lyd fra TV til eks. soundbar eller for at sikre lipsync (forsinkelse mellem lyd og billede). Og kun hvis du agter at koble eksternt lydudstyr på.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#292502
Torben Rasmussen skrev:Og husk nu på, at prisen på C9 ikke vil være i nærheden af, hvad du skal give for C8 nu. Forvent en prisstigning på godt 100% ved lancering.
Er det ikke en voldsom overdrevet forventning?

Priserne for nye modeller har gennem de seneste år været støt faldende og hvis prisen for et 65" C8 i dag ligger på kr 18.999, så er det tvivlsomt at C9 ved lancering starter ved 37.999.

I 2018 startede prisen omkring 29.999 og allerede efter 1-2 måneder kunne man tilbudspriser på ca 21.000.

Mit bud vil være, at priserne i bedste fald starter ved 24.999 og i værste fald starter i samme leje som sidste år. Hen over foråret/sommeren vil de nok være billigere end tilsvarende priser på 2018 modeller sidste sommer.

Venter pt. på at priserne på 75" 2019 tv fra Samsung Q7, Q8 og Q9-serien samt Sony XG85 frigives. Black Friday 2018 bød på fantastiske tilbud og følges trenden så kan 2019 kun blive endnu bedre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292504
65” stiger nok lidt mindre, men det var egentlig 55”-modellen jeg tænkte på. Kan godt se at der spørges på 65”, men mit bud er at den ender omkring de 30-32.000 for en 65” C’er. Og sikkert lige under de 30 for B9.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#292507
HDMI 2.1 er af natur lidt teknisk, da der medfølger en del nye tiltag, som man skal sætte sig ind i, men overordnet hjælper det nok at betragte HDMI 2.1 to-delt:
1. Højere båndbredde. HDMI 2.0 kan for 4K-skærme håndterer op til 4K ved 60hz, mens HDMI 2.1 kan håndtere op til 4K ved 120Hz.
2. De mange ekstra funktioner såsom eARC, VRR, ALLM, QMS. De er svære at forklare kort.

Mht. hvad det konkret betyder i LGs 2019 OLED, så har jeg netop publiceret denne artikel, hvor der er forklaringer af fordelene ved eARC, VRR, ALLM og QMS:

Første indtryk: 2019 LG 4K & 8K OLED TV
Af fc-andeby
#292517
Rasmus Larsen skrev:HDMI 2.1 er af natur lidt teknisk, der der medfølger en del nye tiltag, som man skal sætte sig ind i, men overordnet hjælper det nok at betragte HDMI 2.1 to-delt:
1. Højere båndbredde. HDMI 2.0 kan for 4K-skærme håndterer op til 4K ved 60hz, mens HDMI 2.1 kan håndtere op til 4K ved 120Hz.
2. De mange ekstra funktioner såsom eARC, VRR, ALLM, QMS. De er svære at forklare kort.

Mht. hvad det konkret betyder i LGs 2019 OLED, så har jeg netop publiceret denne artikel, hvor der er forklaringer af fordelene ved eARC, VRR, ALLM og QMS:

Første indtryk: 2019 LG 4K & 8K OLED TV
Mange tak for det