Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#292479
Det var som svar på det, du skrev i et tidligere indlæg, hvor du skrev dette:

"De vejledende udsalgspriser for fladskærme er nogenlunde 400% højere end kostprisen - hvor det hele handler om den ønskede dækningsgrad - hvilket kan være sindssygt kompliceret i det store forretningsmæssig billede, hvis man er en stor butikskæde og hvor den enkelte vare hurtigt forældes.

400% "mark-up" er som minimum udgangspunktet og groft sagt "tommelfingerreglen" for al detail salg.

Ofte er procentandelen 600% eller endnu højere - alt efter antallet af den konkrete indkøbte vare, som butikken har forhandlet sig frem til at aftage.

Det vil sige, at en fladskærm som bliver solgt til 30.000 koster butikker som Elgiganten og Power maksimalt Kr. 5000,- til 6000,- i indkøb."

Elektronikbranchen kan på ingen måde sammenlignes med den øvrige detailhandel, hvilket var det, jeg prøvede at forklare.

Min viden har jeg fra medierne, samt egen erfaring, da jeg i en tidligere ansættelse havde adgang til indkøbspriserne, som de ansatte kunne købe produkterne til.
Avancerne varierede utroligt meget, alt efter hvilket mærke, der var tale om, men mere end 400 % var der aldrig tale om, i nogle tilfælde ikke mere end 30 %...
Af Gromit
#292539
Hej Supergris,

Jeg kan blot oplyse, hvad mine "inside" informationer fra personer, der arbejder i branchen har refereret til undertegnede...

...men lad os nu ikke være uenige om kostpriser og avancer, som du korrekt nævner varierer utroligt meget og er meget kompliceret.

Meget er afhængig af størrelsen af butik/kæde, samt indkøbernes dygtighed og afsætning, en producents kvalitetsbevidsthed, målgruppe, marketing osv. osv. Der findes tusinder bøger om afsætning og avancer, prisfastsættelse, markedets/forbruger modtagelighed, samt et givent produkts livscyklus.

Ovenstående, er for os forbrugere fuldstændig ligegyldigt - til trods for et spændende emne. ;)

Ha´en god aften...