Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#292433
Jeg har er Samsung 55” til en 6-7000kr. Når jeg ser film og der er mørke scener er der store mærkelige pixelerede kager i skyggerne. Filmen jeg ser nu er fra 2011, men mener sgu det er det samme med nyere film.
Hvad skal man gå efter i et tv for at undgå det? Er der nogle indstillinger man kan ændre for at gøre det bedre?
Brugeravatar
Af bbplayer
#292434
Spørgsmålet er medie du ser fra, rip, tv, skive eller streaming.

bitrate betyder meget for de mørke scener som kan komprimeres rådt, da mange punkter er rimelig ens og de er nok tæt på at tages først når der skal skæres ned, så bliver det til sådan nogle størrere artifakter.
#292435
Tak for din forklaring. Det er ganske alm. tv jeg ser. Har boxer tv med en antenne på gavlen. Er det kablet fra antennen til tv’et der er af for dårlig kvalitet eller hvad kan jeg gøre?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#292466
Åh Gud, naturlig profilen på en Samsung skærm er bestemt ikke den man bør kalibrere, den ligger meget langt fra det mål som man sigter efter ved en kalibrering.

Tweaker man visse settings for meget kan det godt introducerer artefakter i billedet, men de kan også sagtens være meget synlige alligvel, især på den profil samt Standard og Dynamisk.

Prøv lige at skifte til Film profilen og se om problemet er det samme eller mindre synligt.
#292471
Jeg skal ikke kunne sige hvilken profil der er kalibreret på, det har jeg egentligt ikke tænkt over. Jeg prøver at slå den over på film og se om det bliver bedre. Men hold nu op alt bliver kedeligt på film. Alle farver bliver fuldstændig dæmpet og matte.
Brugeravatar
Af TBC
#292476
mads.hildebrandt skrev:Tak for din forklaring. Det er ganske alm. tv jeg ser. Har boxer tv med en antenne på gavlen. Er det kablet fra antennen til tv’et der er af for dårlig kvalitet eller hvad kan jeg gøre?
Boxer TV er ekstremt hårdt komprimeret, så det kan sagtens være et afgørende parameter - Hvordan ser det til sammenligning ud hvis du ser Blu-ray, såfremt du har det som sammenligningsgrundlag?