Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrik.yde
#292250
Ok, i sidste uge kostede Sony 65 XF7596 5555,- i elgiganten. Men som tidligere nævnt, så er det bedste køb i øjeblikket 65XF9005 til 9995,-. Så prøv lige at kigge under gulvtæpper og hovedpuder, og se om ikke der ligger et par pengesedler? IPS anbefales som regel kun hvis man har brug for de brede betragtningsvinkler. Til HDR er det nærmest håbløst.
Af Supergris
#292272
Gromit skrev:De vejledende udsalgspriser for fladskærme er nogenlunde 400% højere end kostprisen - hvor det hele handler om den ønskede dækningsgrad - hvilket kan være sindssygt kompliceret i det store forretningsmæssig billede, hvis man er en stor butikskæde og hvor den enkelte vare hurtigt forældes.

400% "mark-up" er som minimum udgangspunktet og groft sagt "tommelfingerreglen" for al detail salg.

Ofte er procentandelen 600% eller endnu højere - alt efter antallet af den konkrete indkøbte vare, som butikken har forhandlet sig frem til at aftage.

Det vil sige, at en fladskærm som bliver solgt til 30.000 koster butikker som Elgiganten og Power maksimalt Kr. 5000,- til 6000,- i indkøb.
Det strider godt nok mod al tidligere information mht. avancen på elektronik, der normalt ligger langt fra andre produkter i detailbranchen!

Der kan i nogle tilfælde ydes store rabatter på udvalgte modeller, da fabrikanten støtter en kampagne, og de store kæder ligger nogle gange inde med et stort lager af meget populære modeller, som de har købt stort ind på...
Af George1
#292274
Mange
modeller falder ca 50% i forhold til vejledende udsalgspris når der kommer nye modeller eller de har været på markedet 6 til 12 måneder
Senest rettet af George1 30. jan 2019, 21:46, rettet i alt 1 gang.
Af LBC
#292275
Emil H skrev:Nu ser jeg så at de også har kd65xf8505 til 8000.
Skal man bare generelt holde sig fra ips?
Nej IPS er en god teknologi og klart min foretrukne over VA. når det kommer til computer monitor, hvor jeg ihvertfald for mit vedkommende aldrig ser film. Det nærmeste jeg kommer på dette, er at bruge Youtube med lys over skrivebordet, og der lægger jeg aldrig mærke til IPS panelet's begrænsninger på kontrasten (og IPS glow)

Men når det kommer til tv, er det bare en helt anden sag, for der er det gængse brugsmønster, meget mere afhængig af at kontrasten og dermed sortniveauet inkluderet.

Så IPS til monitor, og VA/OLED til tv, så kommer du længst.

Men hvis budgettet er som det er, og i ender med at købe en IPS model, så ville jeg med en lille margin vælge LG SK8100 over Sony XF85 pga. designet. Det er teknisk to fine tv, som deværre begge to bruger et panel som begge to ligger et pænt stykke under XF90 i billedekvalitet.

Her kan du de to tv side by side, prøv at bladr ned til Native Black Uniformity Picture, der kan du se IPS panelet's begrænsning.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 00/595/607

Prøv at se sortniveauet på XF90 kontra XF85 i samme afsnit, så får du nok en idé om hvor stor forskellen er:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0f/585/595

Hvis du efter at have kigget på det sidste link, stadigvæk hælder til at bruge 8.000kr på XF85 istedet for at spare lidt længere, og så give 10.000kr for et XF90, så sig ikke at du ikke var advaret ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292279
Turbo skrev:
Torben Rasmussen skrev:Yes, de kunne ikke rykke til 4K HDR, så de måtte udgå.
Hmm, ikke helt rigtigt - det var EU og strøm forbruget på plasma, der satte en stoppe for dem, desværre.
Hvis man ville, er jeg ret sikker på at man godt kunne lave/udvikle 4k HDR plasma. Men når man ikke må sælge dem i EU, er der ikke meget idé i at lave/udvikle dem.
Nu skal det ikke handle om årsagen til plasmas død, men det er ikke energiforbruget, som får skylden i litteraturen. Det er én faktor, men rykket mod 4K (HDR fandtes ikke dengang), produktionsprisen på LCD vs plasma, manglen på lysstyrke (især i relation til hvordan de tog sig ud i butikken), deres bulkiness, og for Samsungs vedkommende ironisk nok satset på buede skærme, angives som de primære årsager til at det ikke var rentabelt at forsøge at udvikle videre på plasma.
Af Emil H
#292283
Igen jeg tvivler ikke på at det er et godt køb det xf90, men budgettet rækker ikke.
Vi er ikke på udkik efter noget high end blot det bedste tv til prisen når det nu skal være 65" eller mest for pengene.
Umiddelbart tror jeg at valget falder på et lg 65sk7900 til 6799,-
Af 82Niko
#292293
George1 skrev:Hvis du vil have det bedste tv til pengene, er dette tv nævnt mange gange på dette site samsung 65"
NU 7105 til under kr 6000
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ?scid=SEM6
Det var nede i 5555,- for et par uger siden. . men tror ikke det bliver billigere. . Har selv kigget på det, da det generelt performer godt i forskellige test, er fx anbefalet i lyd og billed 2018 ;-)

Eller har jeg også set nogen anbefale det her : https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... tv-65dp660
Af Emil H
#292298
Jeg takker mange gange for jeres hjælp og tid.
Det skal kun bruges til tv og film intet gaming eller andet.
Er der en venlig sjæl der kan skrive hvilke specs jeg skal se efter som fx panel type og hz.
Så vil jeg selv forsøge at se lidt rundt med udgangspunkt i jeres forslag.