Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ksl28
#291151
Hejsa,

Jeg er på udkig, efter en afløser til mit Sony KDL-42W705B.
Er mest hooked på enten LG eller Samsung, da jeg er utrolig træt af Sonys "Smart TV" funktioner...

Lokation: Stue (Vindue lige ved siden af, dog ofte rullet for)
Pris: 7-10.000
Skal have optisk indgang, så mit sorround sound virker.
55"


Synes jeg har læst diverse artikler, samt været fysisk ude og se på fjernsyn, som kunne være en mulighed - men mangler stadig en del viden, for at kunne købe det rette.

Synes at billedet på OLED fra LG er super lækkert, men fået oplyst at Samsungs 7 og 8 serier, næsten kan lave samme flotte billede.

Synes hele TV markedet er lidt en jungle, for hvor meget har OLED fra LG / Sony at sige, i forhold til Samsungs QLED?
Har Samsung nogle fordele, ved at bruge HDR10+, i forhold til de andre producenter?
Har det meget at sige, at QE55Q8DN fx har bagbelyst LED, i stedet for LED pærerne sidder i siden?
Er det overhovedet det rette tidspunkt, at købe et nyt TV - der kommer jo nye modeller om et par måneder?
Samt ca 100 andre spørgsmål... ;)


Det vigtigste for mig er uden tvivl, at billedet er skarpt og kan differencere mellem forskellige kontraster, dybder og lys / mørkt billede...

Har kigget på QE55Q8FN som flatpanels beskriver her:
https://www.flatpanels.dk/artikel.php?s ... 1525852344

Håber i kan hjælpe med, at fremhæve de funktioner / features som er mest vigtige, og evt anbefale nogle TV, som i mener ville være værd at gå efter :)

På forhånd tak!
Af lennon
#291156
OLED er i en liga for sig selv mht billede . Selv Samsungs topmodel Q9 når ikke samme niveau . Bagbelyst ( vigtig mht sort ) LCD performer også et godt billede med fin dynamik, men på bekostning af synsvinkler . Ser du meget TV i lysforurenet rum kan LCD’s højere lysoutput måske være et aktiv - men OLED er nu også glimrende her . Mht smart tv features og brugerflade, så er det ofte på lånt tid, da producenterne sjældent holder det opdateret . Vi andre omgås problemet en gang for alle med en ekstern box som AppleTv eller Shield . Der er altid noget nyt på vej , men foråret plejer at være et godt tidspunkt med 2018 TV priser som Black Friday . .
Af Supergris
#291164
Det oplagte TV for dig vil nok være LG 55B8:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4634988 ... ign-Priser

Det har ikke den nyeste Alpha-processor, ellers skal du op i C8, der koster 10.000, dog ville jeg personligt sagtens kunne "nøjes", da det ikke går ud over billedkvaliteten, og HFR ikke er noget, der er på tapetet, som markedet er nu...
Senest rettet af Supergris 13. jan 2019, 03:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#291172
Efter vores snak med LG på CES, så fortalte de, at der er list flere forskelle, som også omhandler billedkvalitet, men det er lidt omstændeligt at forklare, hvorfor det heller ikke nævnes nogen steder i pressemateriale.
Brugeravatar
Af TBC
#291175
ksl28 skrev:Synes hele TV markedet er lidt en jungle, for hvor meget har OLED fra LG / Sony at sige, i forhold til Samsungs QLED?
[..]
Har det meget at sige, at QE55Q8DN fx har bagbelyst LED, i stedet for LED pærerne sidder i siden?

Det vigtigste for mig er uden tvivl, at billedet er skarpt og kan differencere mellem forskellige kontraster, dybder og lys / mørkt billede...
Med sidstnævnte udtalelse taler du dig op i et OLED-TV - Det er det ypperste til at skelne imellem forskellige kontraster og dybder i lys og mørke hele billedet igennem. Baggrunden for dette er at hver enkelt pixel i et OLED panel genererer sit eget lys og samtidig har en ekstremt høj kontrast ratio - OLED panelet er et self-illuminate per display pixel panel og selve panelet har dermed en høj native kontrast, helt nede på det diskrete pixelnivau.

Med relation til dette, så er KAN fordelen ved et QLED tv der har bagbelyst LED over et QLED TV der ikke har bagbelysning være (men det behøver dog ikke altid at være tilfældet), at baglyset kan være inddelt i flere forskellige zoner, somme tider helt op over hundrede zoner. På et QLED tv er panelet hæmmet af LCD-panelets lave native kontrast. LCD panalet genererer ikke sit eget lys, men slipper forskellige mængder af lys igennem displayet fra LED bagrundsbelysningen. Men LCD panelet kan ikke lukke helt af for bagbelysningen. Så man lapper derfor på denne den manglende kontrast-evne ved at øge og sænke niveauet af lys fra bagbelysningen, der så skal slippe igennem LCD panelets lave native kontrast. ...Hvis bagbelysningen er opdelt i zoner kan man ved at regulere bagrundbelysningen øge kontraten disse zoner imellem, men ikke hver enkelt pixel imellem (!!!) [- Bemærk denne difference i forhold til OLED pixel-diskrete kontrast - det er den væsentlige pointe]. Hvis man har dimming zoner på et QLED-TV kan men derfor gøre nattehimmelen mørkere ved at skrue ned for baggrundsbelysningen i det område af billedet der viser en nattehimmel - men samtidig bliver lyset fra de stjerner der er i det område/den grove zone der skrues ned for, også markant lavere - stjernene falder så at sige af nattehimmel, lige som shadow-details i et mørkt område af en stue også forsvinder ved denne måde at "løse" eller rettere lappe på problemet med selve LCD-panelets lave native kontrast - og der forgår i bedste fald med over 100 zoner, hvilket er meget grovkornet sammenlignet med en 4K skærms 8294400 pixels. Men flere zoner kan trods alt (om end stadig grovkornet) lappe bedre end 1 zone, som man har når LED lyset sidder i siden. Men selv tusindevis af zoner bringer ikke panelet i stand til samme differencere mellem forskellige kontraster, dybder og lys i billedet på samme niveau som OLED skærmens evne til at kontrollere over 8 millioner pixels der hver især har ekstrem høj kontrast og man derfor ikke går på kompromis med billedets homogenitet og differentieringer som i forbindelse med udnyttelsen af en såkaldt dynamisk kontrast via regulering af LED bagrundslysets styrke i 1 eller flere zoner på en QLED skærm - Det er dette forhold der er OLED helt grundlæggende styrke, selv om QLED kan generere højere lysstyrke kan det ikke generere samme grad af kontrast og homogenitet på pixelniveau som 'self-illuminate per display pixel paneler' som OLED og MicroLED (sidstnævnte en ny/kommende teknologi) kan det.

Derfor er vi mange, inklusive mig selv, der aktuelt har meget svært ved at anbefale noget andet en OLED, med mindre der udelukkende ses TV i en svært lysforurenet setting, hvor muligheden for en mere ekstremt høj lysstyrke måske kunne blive vigtigere end en god "differencering mellem forskellige kontraster, dybder og lys" i billedet.
Af ksl28
#291257
Wow.... Mange tak for alle svarene - det er virkelig fedt!

Ulempen nu er så, at jeres svar giver plads til lidt flere spørgsmål, men der er vidst ikke nogen tvivl om, at det skal være et OLED TV denne gang ;)

Som Supergris anbefaler, så ser LGs 55B8 OLED fjernsyn utrolig lækkert ud! Alle reviews man læser, scorer den jo flotte karaktere, og har et rigtig flot billede.

Da TVet kører med en "gammel" CPU, så kan jeg kun relatere til computer verdenen, hvor dette jo har en del at sige, for at få den bedste performance ud af computeren - dette gør sig ikke gældende, i samme høje grad, når man snakker om TV?
Jeg har spurgt til råds i HiFi klubben, som anbefaler man slår diverse "Image optimization features" fra, da det efter deres mening, simpelthen ødelægger billedet. Antager at disse features bruges CPUen i stor grad, så det derfor måske ikke er så vigtigt?

Det er første gang jeg stødder på ordet HFR, men er tidligere stødt på betegnelsen HDR? Er det noget som er ligeså "revolutionerende" som OLED vs LED, og man derfor bør bruge pengene på at købe?

Endnu engang - mange tak for jeres svar, det er virkelig fedt! :)
Af henrik.yde
#291260
Om du køber LG, Philips, eller Sony er (nogenlunde) underordnet hvad angår billledkvalitet. Det er nemlig indtil videre kun LG der laver panelerne til samtlige OLED TV på markedet. Den store forskel vil du finde i styresystemet, Sony og Philips bruger Android, og LG bruger webOS. Philips har så tilføjet Ambilight til deres OLED TV. Nogle elsker det og andre er knap så begejstrede for det, det kan selvfølgelig slåes fra. LG opdaterer ikke deres styresystem fra år til år, det gør Sony og Philips til gengæld. HDR kan du læse mere om her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1435041319
Af Supergris
#291261
HFR står for "High Frame Rate". LG B8 kan ikke vise HDR og HFR samtidig, men de andre modeller kan heller ikke over HDMI, så det er ikke noget, jeg ser som noget vigtigt.

De hævder den nye Alpha processor kan give flere forbedringer, men som du selv er inde på, giver de ikke så meget mening, hvis man, som de fleste, der tager billedkvalitet alvorligt, slår diverse støjreduktioner mm. fra, dog skulle det også være bedre til opskalering , være lidt mere lysstærk og andre ting, men ud fra de tests jeg har set, ser der ikke ud til at være den store forskel i den virkelige verden, så det kommer vel i den sidste ende ud på, hvor kært du har dine penge...

Her er et link, som måske kan hjælpe dig i beslutningen:

http://www.4ktvcomparison.com/lg-oled-b ... ed65c8pua/
Brugeravatar
Af TBC
#291323
Ingen skrækhistorier. Tillykke med dit dejlige nye TV 8-)
Det er "mest TV for pengene" OLED'et du har købt, hvilket der kan siges at være god og sund fornuft i for langt de fleste - Det er trods alt relative marginaler der adskiller de forskellige OLED TV fra hinanden. F.eks. har billedprocesseringen i alle LG's 8'ere en near black chroma overshoot, som man ikke finder på Sony, Pioneer, Philips og de andres OLED - men det er nok kun nørder i helt mørklagte stuer der opdager det. Og som med alle de andre OLED TV er der risiko for burn in ved forkert eller uforsigtigt brug, så gør dig selv den tjeneste at være opmærksom på det: Ingen overmåde lyse helt statiske billedelementer over længere tid. Lad være f.eks. med at køre skærmen med høje lysstyrker på udelukkende én og samme TV kanal (med det samme logo) hele tiden eller at sætte f.eks. en HDR-pejs der viser ild ved meget høje lysstyrker det samme sted på skærmen over længere tid. - Bare brug dit TV uden at drive det til ekstreme lysstyrker til normalt TV, til serier og film, så skal du nok forblive glad og glæde dig over den ypperlige billedkvalitet al den tid du har TV'et. :)
Af wester123
#291367
Jeg har lige køb et LG B8. Beklager, men jeg er ikke super imponeret lige i øjeblikket. Jeg oplever virkelig fin farvedybde og nuancer, men jeg oplever desværre også støjslør omkring objekter i bevægelse. Hvis en person har tøj på med mønster, så oplever jeg, at billedet flimre svag ved det mønster. Med andre ord, så er det ikke lykkedes mig, at få tingene til at stå knivskarpt og rent. Jeg har slået alle billede optimeringer samt eco mode fra, men det har ikke løst problemet. Muligvis bør jeg oprette en ny tråd, da det jo kan være et enkeltstående tilfælde. Nu har jeg i hvert fald givet beskeden videre sådan som jeg oplever det
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#291368
Fnidder omkring ting i bevægelse skyldes TruMotion. Du må have glemt at slå det helt fra.
Af wester123
#291382
Torben Rasmussen skrev:Fnidder omkring ting i bevægelse skyldes TruMotion. Du må have glemt at slå det helt fra.
TrueMotion er nu godt nok slået fra