Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#291108
Jeg har besluttet mig for at købe Sony's KD55XF9005 til tilbudsprisen: 6.999,- kr. Oveni i det, har jeg fået pruttet en kalibrering af tv'et fra 1.500,- ned til 700,- kr.
Jeg er ret splittet i forhold til, om det er pengene værd, eller om jeg kan opnå stort set samme resultat, ved at følge en kalibrerings-guide på nettet. Ingen tvivl om, at jeg ønsker den bedst mulige billede kvalitet, nu hvor jeg spenderer i et godt TV.
Er der nogen som kender til Power's kalibrerings service?
Jeg har læst mig frem til at de samarbejder med "SpectraCal" som skulle være "markedsledende indenfor kalibreringssoftware med produktet CalMAN". De skulle efter sigende have uddannet Power's personale, til at kalibrere TV'ende med professionelt udstyr.
Bør de lave en dag og nat kalibrering på tv'et, nu hvor de gør det ude i butikken.. så det passer til belyste stue, eller er det bedre at jeg selv indstiller tv'et derhjemme og sparer de 700 kr?
Hvad vil i anbefale? :)
#291113
Det er sandt at de har udstyret og forbindelserne i orden, men de formår bare ikke at få noget ud af det. De rapporter vi har set fra folk, som har fået udført kalibreringen, har vist at man lige så godt kunne have sparet pengene. Det var intet værd.
#291120
henrik.yde skrev:Spar pengene, sæt billedprofilen på ISF dag, eller ISF nat, og/eller kopier indstillingerne fra testen her på sitet, så er du ihvertfald på rette spor. :)

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 19274484#3
ISF dag/nat er vist en Philips ting :)

Sony har ingen.

LG kalder dem ISF Ekspert lyst/mørkt

Sony kan du ikke vælge en specifik profil, så skal du vælge om du vil indstille efter SD el. HDR.
Og så skal du acceptere farvetemp bruges på alle indgange.

Det siger flatpanels så er ændret på AF9 serien, så godt for dem, og vi skulle få det snart mener de :)
#291123
henrik.yde skrev:Ja, du har selvfølgelig ret, sorry. Det er "biograf profilen" der kan/bør vælges og evt kalibreres videre fra?
Jeg har ikke set nogen forskel på mine profiler, udover støj og forkerte indstillinger da avancerede farvetemp er sat fra anden input , det er ikke helt optimalt.
#291125
bbplayer skrev:
Sony kan du ikke vælge en specifik profil, så skal du vælge om du vil indstille efter SD el. HDR.
Og så skal du acceptere farvetemp bruges på alle indgange.

Det siger flatpanels så er ændret på AF9 serien, så godt for dem, og vi skulle få det snart mener de :)
Nej, det var ikke hvad jeg skrev. Jeg skrev, at du fik to nye billedprofiler hvis du autokalibrerede. Dem kan du så bruge til dag/nat. SDR / HDR tonemappes stadig automatisk, så du kan ikke kalibrere SDR og HDR hver for sig.

Biograf-profilen er derudover ikke den man skal bruge på Master Series eller når jeres TV får den nyeste opdatering.
#291150
Torben Rasmussen skrev:
bbplayer skrev:
Sony kan du ikke vælge en specifik profil, så skal du vælge om du vil indstille efter SD el. HDR.
Og så skal du acceptere farvetemp bruges på alle indgange.

Det siger flatpanels så er ændret på AF9 serien, så godt for dem, og vi skulle få det snart mener de :)
Nej, det var ikke hvad jeg skrev. Jeg skrev, at du fik to nye billedprofiler hvis du autokalibrerede. Dem kan du så bruge til dag/nat. SDR / HDR tonemappes stadig automatisk, så du kan ikke kalibrere SDR og HDR hver for sig.

Biograf-profilen er derudover ikke den man skal bruge på Master Series eller når jeres TV får den nyeste opdatering.
hmmmm,
Ham fra tvkalibrering gør sådan. Bruger en profil til SDR og en anden til HDR, det har anden bruger og tvkalibrering bekræftet. Og enig det er noget rod.
#291152
Ja, og det er også en mulighed på modellerne før AutoCal. Jeg har endnu ikke selv prøvet AutoCal på Sony, da Calman ikke var udkommet i en kompatibel version da jeg testede AF9. Så det er baseret på vores sessioner med SpectraCal i New York sidste år.