Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#291057
Bbplayer: Pana fik da en glimrende anmeldelse?

Hvad er det du mener skal opdateres? AF9 review nævner da CMS. Der er ikke nogen ældre reviews der er påvirket. Dit TV har ikke CMS endnu. Men det får det. Det får også autocal.
#291059
Ville bestemt ikke afskrive Panasonic. AF9 ligger for mange i top og er dagens reference OLED, men alt afhængigt af personlige præferencer, så kunne Pana'en sagtens være referencen. Der findes også reviews af Pana's FZ800/950 skrevet i sidste kvartal i 2018 og udråbt som bedste OLED til dags dato.

Sony's OLEDs har på den anden side haft lidt skavanker med software og funktionaliteten modsat de andre.
Senest rettet af IT-Bruger 11. jan 2019, 07:10, rettet i alt 1 gang.
#291060
Rent billedmæssigt er det så små marginaler, der skiller dem fra hinanden, at de alle kunne være referencen. Vi har lagt vægt på nogen ting, hvor andre måske lægger vægt på andre og det kan tippe vægtskålen.
Brugeravatar
Af TBC
#291064
lamotta skrev: Mine behov/min situation:
1. Skærmen skal udelukkende anvendes til film/serier - og 0% flow tv
2. Jeg er fløjtende ligeglad med lyden fra tv'et
3. Jeg er næsten ligeså ligeglad med smart features, som jeg er med lyden
4. Design/tykkelse på skærm, fjernbetjening etc. spiller ikke en rolle
5. Skærmen skal ikke bruges til gaming
6. Billedkvaliteten er, som I nok kan fornemme, alfa og omega
Min 10 ører ville være:

Sony AF8/9, hvis du skal benytte skærmen i en ordentlig lyskontrolleret setting og måske også ligefrem skal have den kalibreret.

Panasonic FZ800/950 hvis du skal bruge lidt mere lys fra skærmen, hvis du ikke overvejer kalibrering (den har profiler der står relativt godt som udgangspunkt) og, hvis du som jeg alligevel slet ikke bruger motion compensation (Motion compasation er den angiveligt ikke så god til)

C8 hvis du skal have mest skærm for pengene og ikke går hårdt op i videoprocceseringens sidste marginaler.

Begrundelsen for disse overvejelser er at Sony og panasonic udmærker sig på hver deres måde i forhold til deres videoprocessing:

Sony videoprocessorer (X1 ultimate og extreme) betragtes som havende den bedste opskalering af SD og HD til 4K, og ikke mindst den reneste near-black pixelhåndtering med den laveste grad af posterization (og har også god posterization resten af vejen op) - Det er derfor det er anbefalingen til lyskontrollerede settings hvor man se de mindste detaljer i billedet og derfor mit eget valg faldt på Sony's OLED. I modsætning til dette har du near-black chrominance overshoot issues på LG B8, C8, E8.

Sonys motion compensation er også kendt som noget af det bedste, hvis man skal bruge den slag - uden så meget soap opera effect som hos andre. Selv har jeg dog den slags slået fra på min AF8, for at opnå det skarpeste og mest ukomprommiterede billede - Motion compensation æder altid lidt af skapheden og nuancerne.

Panasonic videoprocessering er kendt for at have god og nuancerende chromaopskalering. Panasonic udmærker sig derfor mht billeddybden og nuancerne i farverne og har fine farveindstillinger out of the box, med mulighed for tilvalg at nogle gode farveprofilertæt på reference at gøre godt med på forhånd, hvis man ikke skal have skærmen kalibreret - Og så har den mere lys til lysforurenede settings end Sony'en der er mere aggresiv i forhold til at beskytte panelet. Alle 2018 OLED er dog i stand til at give langt mere lys end det er overhovedet behageligt i den lyskontrollerede setting, også Sony'en. Den gode Chromaopskalering er er relevant i forhold til bla. streaming som du skal se, mens det ikke er relevant i forhold til f.eks. spil som du siger du ikke vil spille.
#291070
Gad vide hvor mange i tråden sidder med VHS og DVD afspillere på deres OLED tv?
Kan ikke forstå hvorfor man skal gå op i skalering når man køber et OLED tv, så er det jo ikke for flow tv som skal skaleres, det har TS påpeget, og det er sikkert heller ikke den gamle VHS/DVD samling som kommer på.

Så når ATV sættes på , så kører den UHD, og derfor klarer ATV opskalering og tv't processor er ligegyldig.
Brugeravatar
Af bbplayer
#291071
Torben Rasmussen skrev:Bbplayer: Pana fik da en glimrende anmeldelse?
Enig , den blev bare ikke jeres reference model :) Det var der panaboys som flippede over.
Brugeravatar
Af TBC
#291117
bbplayer skrev: Kan ikke forstå hvorfor man skal gå op i skalering når man køber et OLED tv
Det kan kun være såfremt du udelukkende ser det fra dit eget forbrugsmønster, hvor det måske ikke skal i brug i TV'et.

Men det er fordi at vel stadig >90% af det materiale man almindeligvis ser på sit TV jo skal opskaleres et eller andet sted - ofte i TV'et: Det kan være alt fra flow-TV til langt de fleste titler på både Blu-ray og streaming, hvor langt størstedelen af materialet fortsat ikke er i 4K. De fleste af os bruger jo TV'et til et væld af forskellige kilder, lige fra flow-tv, over streaming til Blu-ray. Det er jo ikke alle der nøjes med kun at bruge det til at se nyere blockbuster-film på 4K Blu-ray eller udelukkende nøjes med at lade et Apple-tv være eneste opskalerende signalkilde uden at bekymre sig om hvor god opskalering man ellers kan have at gøre godt med.

F.eks. har jeg selv et ATV 4K til streaming af Netflix mv tilsluttet projektoren i stuen, men benytter derinde altid min UHD Blu-ray afspiller, dels til at tune flow-tv og sekundært til DRTV (som afspilleren har HBBTV app til i 50 Hz, mens den desværre ikke duer til Netflix som den spytter ud i 60 Hz). For så har jeg en mere nuanceret opskalering med større dybde end den mere flade opskalering af DRTV på ATV4K. På OLED-tv'et i soveværelset er det TV'et selv der står for opskaleringen. Så summa summarum bliver opskaleringskvalitet hurtigt en billedkvalitets-betydende faktor på bl.a. både D-ILA projektion og OLED-TV, for folk med et lidt bredere signalforbrug end udelukkende et alenestående brug af en opskalerende 4K Blu-ray player og/eller en opskalerende ATV 4K. Tilsvarende mht, Chromaopskalering, det har også marginal betydning for kvaliteten. I mit setup er det bedre at jeg lader projektoren fortage chromaopskaleringen end at lade ATV 4K gøre det, mens det er bedre at jeg lader UHD afspilleren chromaopskalere end projektoren.
#291121
TBC skrev:
bbplayer skrev: Kan ikke forstå hvorfor man skal gå op i skalering når man køber et OLED tv
Det kan kun være såfremt du udelukkende ser det fra dit eget forbrugsmønster, hvor det måske ikke skal i brug i TV'et.
Nej, der fik jeg formuleret mig i 3. person men dit svar var på trådstarters specifikke punkter og der indgik flow tv ikke :)

Blu-ray har ingen skalerings problemer da forholdet til Nativ skærm på 2160p som er 1:4 , så ingen ujævnheder at skulle afhjælpe eller løse.
Brugeravatar
Af TBC
#291128
@bbplayer: ...Der foruden fik jeg også det indtryk at trådstarter overvejede at bruge selve TV'et til streaming - og dermed opskalering. Der ud over skal det for den sags skyld også kunne håndtere andre opløsninger, f.eks. 720p til meget af den Danske streaming, eller kan sågar møde streaming der ligefrem kunne have forskellige pixel aspect ratioes. Og der er som sagt dertil også yderligere forskel på hvor godt billedprocessorchippene håndterer cromaopløsningen. Multi-tap vil kunne hive mere præcise farver ud end Bicubic eller two-tap og der er forskel på hvor god anti-ringing og generel edge adaptive processing en given billedprocessorer har. Hvis du opskalerer ren 4:1 eller 9:1 (720p) kan især tekst og logoer mv komme til at se mere blocky ud når opskaleret - selv om jeg personligt fortrækker dette i forhold til billeder. Men som Torben skriver er det snarere udtagelsen en reglen at man ser dette.

Som sagt kan jeg også selv se forskel i mit eget setup i forhold til hvad for en enhed det er der for lov til at lave de forskellige opskalleringer. Så kvaliteten af opskalering har da en hvis betydning, særligt når vi taler apperater med de samme paneler - Ellers ville der jo heller ikke blive lagt så mange kræfter i forsøget på at lave den bedste opskalering. ...Så jeg kan slet ikke forstå at du bare billedprocesseringen inkl opskaleringen som et relevant parameter - slet ikke på apperater med de samme paneler.