Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290973
Læs tests her på flatpanels eller håb på at få svar fra en der har testet dem alle.

Udefra flatpanels test, så er rækkefølge følgende:

1. AF9.
2. C8
3. FZ800

Forklaringen kan du læse i de enkelte test.
#290980
Jeg har testet dem alle, men som minimum så må man lige selv lave lidt forarbejde og læse testene og beskrive hvad man har brug for. De tre TV er ret forskellige i brug.
#290998
Fair nok, drenge - mit oprindelige post var sgu for tyndt.

Jeg har naturligvis allerede læst diverse reviews og tests (inkl. anmeldelser her på siden) på de respektive skærme, og jeg synes egentlig, at jeg har fint styr på forskellene på de tre modeller. Når det er sagt, at jeg stadig i tvivl om, hvilket tv jeg skal vælge. Umiddelbart hælder jeg til C8 - mest af alt fordi jeg kommer fra et 55" B6, som jeg har været glad for.

Der er del skriverier omkring, at LG ikke er stærke på motion. Jeg har oplevet det nogle gange, når der bliver "panoreret" henover skærmen. Har I samme oplevelse? Og... Er det ikke "blot" en generel udfordring ift. OLED?

Mine behov/min situation:
1. Skærmen skal udelukkende anvendes til film/serier - og 0% flow tv
2. Jeg er fløjtende ligeglad med lyden fra tv'et
3. Jeg er næsten ligeså ligeglad med smart features, som jeg er med lyden
4. Design/tykkelse på skærm, fjernbetjening etc. spiller ikke en rolle
5. Skærmen skal ikke bruges til gaming
6. Billedkvaliteten er, som I nok kan fornemme, alfa og omega
Af MickDK
#291009
På den baggrund ville jeg nok vælge LG.

Dine preferencer er for øvrigt stort set identiske med mine: Ser primært film (aldrig sport), ligeglad med smart features (bruger MC og ATV4K), kikker kun på TV'et forfra og bruger aldrig den indbyggede TV lyd (har en Pioneer LX-75 plus Audiovector speakers og Klipsch sub).
Af Gromit
#291010
lamotta skrev:
Mine behov/min situation:
1. Skærmen skal udelukkende anvendes til film/serier - og 0% flow tv
2. Jeg er fløjtende ligeglad med lyden fra tv'et
3. Jeg er næsten ligeså ligeglad med smart features, som jeg er med lyden
4. Design/tykkelse på skærm, fjernbetjening etc. spiller ikke en rolle
5. Skærmen skal ikke bruges til gaming
6. Billedkvaliteten er, som I nok kan fornemme, alfa og omega
AF9 jf. ovenstående... og i særdeleshed punkt 6, såfremt budgettet ingen betydning har. ;)

PS.
Alternativt, så bør du også tage et kig på Panasonic 65FZ950.
Senest rettet af Gromit 10. jan 2019, 17:29, rettet i alt 3 gange.
#291011
Da du ikke ser flowtv, altså sport, så må C8 være bedst value for pengene der.

Du kommer ikke uden om en god kalibrering, og der er C8 altså også bedst, da Sony jo halter bagefter på sine skærme med profiler og generelt i kalibrerings øjemed, det har du nok læst i anmeldelser, og forskellen når C8 så blev sat op. Så har du flere input på skærmen og vil gerne kalibrere hver enhed, så er C8 afgjort valget, især hvis du også begynder at rode med DV,HDR og SDR signaler.
#291022
Nu er det jo AF9 han ser på og den har også mulighed for autocal og CMS kalibrering.

Men C8 giver helt klart meget TV for pengene. Du betaler en del ekstra for at få Sonys design-model og da du er ligeglad med lyden, så går der nok lidt penge spildt dér med AF9.
Brugeravatar
Af bbplayer
#291026
Torben Rasmussen skrev:Nu er det jo AF9 han ser på og den har også mulighed for autocal og CMS kalibrering. .
Og skal vi lige sætte pris på de værktøjer, som vel forøger investeringer i den Sony skærm hvis dine mål skal være at opnå.

Hvis man starter med de lidt mere simple værktøjer, som er de funktioner værdiløse, og kun værdi for eksperter som han også skal investere i, måske vil han selv?
Brugeravatar
Af bbplayer
#291034
Torben Rasmussen skrev:Jeg har muligvis jetlag, men jeg forstår altså ikke dine indlæg. Hvordan skal din sidste besked tolkes? Du bragte selv kalibrering på banen hvor du fremhævede C8...
Ja, og der kan du gøre det med udstyr for priser i rimelig klasser, uden at skal købe AutoCal. Det var dig som bragte CalMan på banen der.
I jeres egen anmeldelse nævner i at LG gør det bedre på cms siden. og at man kunne ønske at de ekstra profiler kunne åbnes, da Sony stadig deler farvetemperatur indstillinger som på andre Sony modeller. Kender ikke mulighederne men det lyder præcis som det er på min skærm, og jeg ville ikke ønske at reservere en profil til SD og en anden til HDR , hvis også lys/mørk skal i spil.
#291036
Når du kalibrerer Sony med AutoCal, så får du to nye profiler til rådighed. Og da vi anmeldte C8 havde Sony ikke CMS. Det her de nu.

Uden kalibrering så vil jeg ikke men, at der er megen forskel på Sony og LG. Der står Panasonic bedre i deres Pro profil.
#291037
hehe, og det er måske derfor flere her på forum , har ment i skulle variere op opdatere anmeldelser generelt, når udviklingen gør at skærme og firmware gør noget positivt ved skærmene, som bør give andre en fordel eller lige pludselig et hak ned.

Synes en hardcore fan gav hård kritik for at i ikke ville give pana oled særlig god anmeldelse? Eller måske tager jeg bare fejl.

Jeg har i hvert fald sammenlignet lg og Sony på profiler og den kalibrering jeg kunne på mine enheder, og synes personligt LG var lettere at sætte op og unikke indstillinger, det andet er lidt noget rod.

Det skal trådstarter måske tage med, når man overvejer at gå op i billede og kvalitet, og er man nørdet, så er det nok en detalje som er værd at tage med, for kommer en ekspert udefra og sætter Sony op, så er de profiler jo bunden til den enhed på det tidspunkt og man kan ikke rode med de farvetemps eller skifte mellem en lysere profil hvis det er det man nu vil, så ødelægger man lidt det perfekte man søger, altså hvis man så også ser det.
Pro kalibrering gør jo at man ikke skal rode, og der er situationer med nye produkter ATV/satboks/UHD afspiller og disse enheder har deres egne farve indstillinger (K8500 er noget rod), og min satboks super kompliceret da den kan alverdens indstillinger på farve temp, konstraster og påvirke ens tv profil, når man skifter kanal/signal på den (primært dog test kanaler).
Af Gromit
#291039
Lige præcis...!

Den optimale og "korrekte" opsætning/indstillinger (professionel kalibrering) bliver mere og mere afgørende fremadrettet set for den fulde oplevelse af en fladskærm og dens potentiale.

Hvorvidt, den gængse forbruger, nu også er villig til at betale for denne "service ydelse" er langt mere tvivlsomt - hvorledes en professionel kalibrering undtaget vil give sig udslag i, at vedkommende muligvis kun vil opleve en middelmådig billedkvalitet.

Spændende iagttagelser og mange indlæg vil øjensynligt indfinde sig på Flatpanels herpå. ;)