Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290933
Hej.

Mindsker BFI - Black Frame Insertion - risikoen for retention eller burn-in på OLED-TV ?

Mig bekendt findes der findes der flere former for BFI. I den ene form er skærmen måske sort i 50 % af tiden. Dette vil måske halvere lysstyrken. ER det ikke rigtigt forstået ? Og det er jo ikke godt med en halvering af lysstyrken på OLED TV.

En anden form for BFI, som jeg venter på at læse mere om, er at man måske kun har sort skærm 25 % af tiden. Dette vil jo ikke sænke lysstyrken lige så meget som ved sort skærm 50 % af tiden.

Jeg er kommet til at tænke på, om disse to former for BFI mindsker risikoen for retention og burn-in på OLED-skærme ? Skærmene er jo sorte 25 % eller 50 % af tiden.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
#290958
Hej Torben.

Tak for dit spændende svar.

Jeg skal godt nok aldrig have et OLED-TV, da OLED desværre nok aldrig bliver lavet så små, som jeg ønsker det. Jeg vil heller ikke længere have en ny spillekonsol.- Men jeg synes alligevel, at både OLED TV og spillekonsoller er utrolig spændende at læse om.

Jeg glæder mit utrolig meget til at læse jeres kommende test med et eller andet LG OLED med den store processor, da dette måske har et BFI, hvor billedet er mørkt 25 % af tiden. Jeg kan forstå, at hvis det tager 3 år at få burn in på et OLED uden BFI, vil det med det nye OLED TV fra LG måske tage 4 år, hvis dette BFI er slået til. Jeg går ud fra at I laver en test af sådan et LG OLED TV, da I jo plejer at lave mange gode tests.

Fortsat god CES.

Kærlig hilsen Jan
#291007
Hvis BFI anvendes skal lysstyrken hæves for at bibeholde samme lysstyrke (fx BFI 50% = dobbelt lysstyrke) så derfor giver det ingen forbedring omkring burn-in, nok nærmere det modsatte.

Krav til højere lysstyrke er vel også grunden til at ingen OLED har opnået perfekt slørfri visning af 24Hz materiale uden artifakter på højde med fx Panasonic plasma.