Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomas Hedegaard
#290711
Hej,

Er der nogen af Jer, som har oplevet træthed i øjnene, blot ved kort brug af tv-skærmen.

Umiddelbart har jeg de "korrekte" settings på skærmen, en LG B8, men synes stadig jeg bliver ramt af træthed i øjnene.

Jeg har før haft en Samsung LCD, og har ikke umiddelbart oplevet det før.

Kan det være for meget genskær i skærmen? Eller indstillingerne der er forkerte? :s
Brugeravatar
Af Vailant
#290718
Har du andet lys i rummet hvor TV'et står? Eller har du slukket for alt lys?
Er der helt mørkt i rummet, kan et moderne TV godt virke noget anstrengende, da der typisk er mere lys på.

Er der helt mørkt i rummet, så prøv at tænde lidt lys.

Om dine indstillinger er forkerte - det er jo svært at vurdere, når vi ikke kender dem. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#290724
Der er markant mere blus på lyset og på OLED kan det punktvis blive ret skarpe i lyset i HDR, så det kan være en god ide at have noget lys i rummet - gerne i nærheden af TVet - så dine pupiller ikke står vidt åbne.
Brugeravatar
Af TBC
#290740
Thomas Hedegaard skrev:Hej,

Er der nogen af Jer, som har oplevet træthed i øjnene, blot ved kort brug af tv-skærmen.
Helt sikkert. Der er simpelt hen for meget lys og for stor kontrast på OLED skærmene til at det er behageligt for øjnene hvis man benytter dem fuldt ud - særligt i setting hvor der ikke er stor lysforurening (så pupillerne forbliver små og man ikke kan se lige så mørke nuancer). Det handler om at øjnene kommer på overarbejde og udmattes. Dels skal pupillerne åbne og lukke meget mere end de er vant til i naturlige omgivelser, hvor der normalt er mere flydende overgange fra højlys, til skumring til mørke. Når du ser en ny skærm med høj kontrast er det det så at sige det samme som at åbne døren til/fra et rum hvor der er mørkt på den ene side af døren og lyst på den anden og så blive ved med dette i en uendelighed. Øjnene omstiller sig hele tiden, men normalt er det ikke en situation de er udsat for lige så ofte som på en skærm med høj kontrast og lysstyrke - Øjnene udmattes og man bliver træt i øjnene. Når pupillerne er meget åbne og pludselig rammes af meget lys indebærer dette også, som allerede påpeget af Torben R, en voldsom påvirkning af dem som yderligere medvirker til at udmatte dem og gøre dem ømme - foruden at man risikerer at opleve ubehaget forbundet med at blive 'blændet' naturligvis.

Jeg har selv et Sony KD-55AF8 - et af de mest lyssvage OLED hvad 2018 modeller angår, med høj grad af panelbeskyttelse og lav ABL sammenlignet med andre 2018 modeller - Men jeg oplever nu stadig det samme som dig på det TV, i et mørkt rum ved de "korrekte" indstillinger: Jeg bliver træt og øm i øjnene ved dem. I realiteten benytter jeg derfor de "korrekte" indstillinger bare med en lavere grad (enten "lav" eller "off" af "højeste lyssstyrke" (mener jeg funktionen hedder på Sony's TV) end de korrekte indstillinger ellers lige angiver (de angiver ellers mellem) - Så bliver jeg ikke længere træt i øjnene.

Så personligt har jeg heller ikke andet en skuldertræk til overs når jeg hører om skærme der skulle nå 2000 Nits eller mere. - Det er sikkert fint hvis man skal se foldbold ude under middagssolen ved siden af Weber grillen. Men om aftenen eller inden for i en kontrolleret setting vil det være ren tortur for øjnene.

Med den måde HDR udnyttes på i dag, skal min skærm i hvert fald næppe over 50-100 Nits i mere end MEGET SMÅ områder af skærmen på en gang, for at det er til at holde ud i et soveværelse (hvor mit OLED hænger). På PC-monitorer (som man sidder tæt på) og i biografer (hvor der er mørkt) sigter man da også efter langt lavere nits ifbm. HDR end man gør på TV der i langt højere grad risikerer at skulle slås med lysforurening - Meningen skal jo ikke være at udmatte og trætte publikums stakkels øjne.
Af Thomas Hedegaard
#290744
Tak for svar, det er rart at få bekræftet, at det kan være et issue.

Pt. kører jeg med en automatisk belysning (automatisk energibesparelse), hvilket måske heller ikke er optimalt, men mest praktisk, når man ser TV i løbet af dagen, hvor det naturlige dagslys ændrer sig i stuen.

Måske jeg bør kører med en manuel håndtering af oled backlight, og prøve af med en lavere setting her.

Men skal jeg samtidig også prøve at køre med en lavere lysstyrke? Eller vil det være tilstrækkeligt med oled backlight styringen?
Af Thomas Hedegaard
#290745
I øvrigt veksler jeg lidt mellem ISF Expert Bright og Dark, alt efter lysforholdene udenfor - men dog stadig med den automatiske setting ...
Brugeravatar
Af TBC
#290795
Supergris skrev:OLED benytter IKKE backlight, så tjek igen...
Normalt anbefales det at slå sensoren fra; så kan det være nyttigt med en "dag" og en "nat"-indstilling, som du selv er inde på...

EDIT:
Hvis LG selv kan kalde det backlight, så kan du vel også:

https://www.lg.com/uk/support/solutions ... v-settings
:D ...Ja, det kan godt undre at de bruger så misvisende et udtryk :s

...Og så løber det mig koldt ned af ryggen når jeg ser at de anbefaler forskellige sharpness settings og farvetemperaturer alt efter lyset i rummet. Farvetemperaturen skal imho bare være i reference og sharpness skal altid bare stå uden at tilføje falsk information og high-frequency peaking.

Jeg ville holde mig til de setting der anbefales i test at TV'et på sites ala Flatpanels og HDTV-test - og så udelukkende holde mig til justering af "OLED LIGHT" i forhold til miljøet og øjnenes velbehag deri, så man laver mindst mulige ravage. Det må være det der svarer til "højeste lyssstyrke" settingen hos Sony
Af hunden
#290796
Det er jo derfor at philips har ambiligt.
Det er godt når man ser film.