Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#290685
Ulempen ved en router løsning er jo kort, at går der kage i den, så er alt væk, og det sker, det er ikke for sjov folk vælger en løsning som sikrer data men du har da ret du har noget som virker, og de ting du gemmer er ikke særligt vigtige og nok ikke brugt tid på dem, så ingen grund til at sikre data.

Så router deling af drev som en share og så har du KODI, ATV , TV apps og meget andet som virker, selv LG og Samsung, Sony TV understøtter sådan funktioner, så mulighederne er uendelige.
pånær dine ISO som oftest deles som andre skriver at den længste episode afspiles.
Nyere rip ligger i MKV format, og virker så også med PLEX, bare så det er på plads, stadig uden menu.
KODI klarer menu funktioner på DVD/Blu-ray.
Af Globulus
#290687
Jeg har selv brugt en ATV4K + Infuse Pro app + billig enkelt-drevs NAS i lang tid.

Jeg har dog ikke behov for 4K/HDR og jeg har ikke en god forbindelse (max 25-40Mbit) mellem min ATV4K og min NAS, så jeg er stort set gået over til at bruge en Raspberry Pi 3 med en direkte tilsluttet 1TB Samsung 860 EVO SSD. ATV4K bliver så udelukket benyttet til streaming fra YouTube o.l. Både RPi3 og ATV4K kan stadig tilgå min NAS, men brugeroplevelsen er ikke lige så god som når jeg benytter den lokale SSD. En kablet netværksforbindelse ville hjælpe gevaldigt på problemet, men det ville være et større projekt at gå i gang med i mit tilfælde.

RPi3 kan drive en 860 EVO SSD direkte uden brug af en powered hub, hvilket ikke havde været tilfældet, hvis der havde været tale om en HDD.

Så mine tilslutninger lige nu er:

NAS -> (langsom netværksforbindelse) -> ATV4K (Infuse Pro, MrMC, streaming apps)
NAS -> (langsom netværksforbindelse) -> RPi3 (LibreElec/Kodi)
SSD -> RPi3 -> ATV4K (SSD tilsluttet direkte til RPi3 hvorigennem ATV4K også kan tilgå den med høj hastighed fordi RPi3 og ATV4K sidder på den samme switch)

Og hvorfor sidder min NAS så ikke på den samme switch som RPi3 og ATV4K? Fordi jeg ikke vil have den i stuen og fordi det er vigtigere, at jeg har hurtig adgang til den fra min PC.

Emnet her er ikke de netværksbegrænsninger jeg måtte have fordi jeg bor i et gammelt hus og ikke kan tage mig sammen til at lægge de nødvendige kabler: Jeg nævner det kun for at gøre opmærksom på, at man kan rende ind i nogle problemer man ikke har været vant til når man går fra direkte tilsluttede harddiske til et netværksdrev.
Brugeravatar
Af bbplayer
#290688
Globulus skrev:Jeg har selv brugt en ATV4K + Infuse Pro app + billig enkelt-drevs NAS i lang tid.
Hans router tilgang er jo ikke anderledes end din enkelt drevs NAS , som eneste forskel er controller og performance. Og kan det samme når det er deling af filer. Så ingen grund til at købe nyt, så er det jo allerede på plads og skal ikke deles yderligere som hos dig, når nas skal på med netværkskabel som du nævner.
Af Globulus
#290689
bbplayer skrev:Ulempen ved en router løsning er jo kort, at går der kage i den, så er alt væk, og det sker, det er ikke for sjov folk vælger en løsning som sikrer data men du har da ret du har noget som virker, og de ting du gemmer er ikke særligt vigtige og nok ikke brugt tid på dem, så ingen grund til at sikre data.

Så router deling af drev som en share og så har du KODI, ATV , TV apps og meget andet som virker, selv LG og Samsung, Sony TV understøtter sådan funktioner, så mulighederne er uendelige.
pånær dine ISO som oftest deles som andre skriver at den længste episode afspiles.
Nyere rip ligger i MKV format, og virker så også med PLEX, bare så det er på plads, stadig uden menu.
KODI klarer menu funktioner på DVD/Blu-ray.
Jeg er ikke ligeglad med mine data, men jeg har blot en anden tilgang til "problemet": Alt er arkiveret på eksterne diske som er pakket væk i et skab. Jeg har så en 4TB NAS og en 1TB SSD hvortil jeg kopierer de ting, jeg aktuelt er interesseret i at se. Fra disse enheder sletter jeg løbende de forskellige videoer i takt med at jeg får dem set. Skulle jeg få lyst til at gense noget kan jeg altid finde det i mit arkiv. Der er selvfølgelig til flere års forbrug på 4TB+1TB, så det hænder da med nogle måneders mellemrum at jeg bliver træt af at kigge på udvalget og derfor udskifter noget af det med hvad jeg måtte have i mit arkiv.

En væsentlig del af mit arkiv består af ting jeg har rippet fra YouTube og DR TV samt rips fra min egen DVD-samling, så selv om mange ting forsvinder fra YouTube og DR TV og det er lidt mere besværligt at hente en fysisk DVD fra hylden er det ikke det store tab en af mine eksterne diske skulle udvikle fejl.
Brugeravatar
Af bbplayer
#290690
Globulus skrev:En væsentlig del af mit arkiv består af ting jeg har rippet fra YouTube og DR TV samt rips fra min egen DVD-samling, så selv om mange ting forsvinder fra YouTube og DR TV og det er lidt mere besværligt at hente en fysisk DVD fra hylden er det ikke det store tab en af mine eksterne diske skulle udvikle fejl.
Alligevel må der være private arkiver, som personlig data, billeder og information som ikke er så let at hente ind fra hylderne, så en sikkerhedsløsning er god at have, især når så mange informationer og billeder nu er digitaliseret idag.
Af Globulus
#290691
bbplayer skrev:
Globulus skrev:Jeg har selv brugt en ATV4K + Infuse Pro app + billig enkelt-drevs NAS i lang tid.
Hans router tilgang er jo ikke anderledes end din enkelt drevs NAS , som eneste forskel er controller og performance. Og kan det samme når det er deling af filer. Så ingen grund til at købe nyt, så er det jo allerede på plads og skal ikke deles yderligere som hos dig, når nas skal på med netværkskabel som du nævner.
Ikke alle routere understøtter muligheden og de, der gør, er ikke nødvendigvis specielt gode til det. Det er heller ikke megen hjælp, hvis det kun er muligt at tilslutte et enkelt drev, hvis der er behov for at tilslutte to.

Jeg syntes, at det skulle nævnes som en mulighed, der var værd at undersøge, før man investerede i andet udstyr, men mine egne erfaringer er ikke gode.

Hvis OP's router ikke(?) har den fornødne understøttelse af to eksterne drev var det måske tid at tænke i andre baner.
Brugeravatar
Af bbplayer
#290692
Han skriver i nutids form, så man må formode det virker idag, så 2 diske er igang og virker fint. Han har mål for at erstatte en gammel medie løsning , så resten må være på plads.
Bach1969 skrev:og skal kunne streame dem fra 2 harddiske som jeg har liggende på min router.
Af Globulus
#290693
bbplayer skrev:
Globulus skrev:En væsentlig del af mit arkiv består af ting jeg har rippet fra YouTube og DR TV samt rips fra min egen DVD-samling, så selv om mange ting forsvinder fra YouTube og DR TV og det er lidt mere besværligt at hente en fysisk DVD fra hylden er det ikke det store tab en af mine eksterne diske skulle udvikle fejl.
Alligevel må der være private arkiver, som personlig data, billeder og information som ikke er så let at hente ind fra hylderne, så en sikkerhedsløsning er god at have, især når så mange informationer og billeder nu er digitaliseret idag.
Den slags har jeg flere kopier af, inkl. off-site.

Diskussionen her går alene på videofiler, som skal tilgås fra en medieafspiller. Min NAS har kun til formål at give mig nem adgang til *aktuelle* filer - herunder video - fra alle mine enheder. Til mere seriøse formål havde jeg valgt en RAID-løsning.
Af Globulus
#290694
bbplayer skrev:Han skriver i nutids form, så man må formode det virker idag, så 2 diske er igang og virker fint. Han har mål for at erstatte en gammel medie løsning , så resten må være på plads.
Bach1969 skrev:og skal kunne streame dem fra 2 harddiske som jeg har liggende på min router.
Det gjorde han da også! Ja, så er det på plads.

Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om, hvorfor du begyndte at blande Plex ind i diskussionen/opstillingen.

Måske du lige kort kunne afslutte med at opremse nogle argumenter for, hvad Plex ville tilføje, hvis der er tale om, at OP har været vant til at afspille filer direkte og blot har brug for en ny boks til dette formål?
Af Bach1969
#290695
Prøv og høre inden det stikker helt af...

Jeg har en router, den KAN og håndtere nu 2 harddiske (og for dem der går op i backup, så er den på plads) så den er lukket, ingen NAS....

Så mit enkle spørgsmål er stadig
Ud fra det jeg har skrevet, hvilken afspiller er den bedste for mig?
"Jeg har pt. ikke noget 4k tv, men det kommer helt sikkert
Jeg har brug for en simpel afspiller som er let og hurtig og finde rundt i som kan afspille iso, mkv også videre.
Jeg vil måske også bruge den til Netflix som jeg pt caster over min Ultra."

Hvad synes i?
Brugeravatar
Af bbplayer
#290696
Globulus skrev:
bbplayer skrev:
Globulus skrev:En væsentlig del af mit arkiv består af ting jeg har rippet fra YouTube og DR TV samt rips fra min egen DVD-samling, så selv om mange ting forsvinder fra YouTube og DR TV og det er lidt mere besværligt at hente en fysisk DVD fra hylden er det ikke det store tab en af mine eksterne diske skulle udvikle fejl.
Alligevel må der være private arkiver, som personlig data, billeder og information som ikke er så let at hente ind fra hylderne, så en sikkerhedsløsning er god at have, især når så mange informationer og billeder nu er digitaliseret idag.
Den slags har jeg flere kopier af, inkl. off-site.

Diskussionen her går alene på videofiler, som skal tilgås fra en medieafspiller. Min NAS har kun til formål at give mig nem adgang til *aktuelle* filer - herunder video - fra alle mine enheder. Til mere seriøse formål havde jeg valgt en RAID-løsning.
Vi værdsætter vores arkiver forskelligt og mine data er ens behandlet og derfor er NAS også skaleret ud fra dette, jeg kører dog ikke ud og gemmer data i sommer hus eller hos naboen her, så er skyerne måske stadig fine nok.
Af bleed_blue
#290697
Både NVidia Shield og Apple TV4K er fine løsninger. Det afhænger nok mest af dine egne præferencer.

Jeg valgte Apple TV fordi den havde apps jeg skulle bruge, og det havde Shield’en ikke (dengang).
Brugeravatar
Af bbplayer
#290698
Globulus skrev:Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om, hvorfor du begyndte at blande Plex ind i diskussionen/opstillingen.

Måske du lige kort kunne afslutte med at opremse nogle argumenter for, hvad Plex ville tilføje, hvis der er tale om, at OP har været vant til at afspille filer direkte og blot har brug for en ny boks til dette formål?
Hvorfor ikke?
Af Globulus
#290701
bbplayer skrev:
Globulus skrev:Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om, hvorfor du begyndte at blande Plex ind i diskussionen/opstillingen.

Måske du lige kort kunne afslutte med at opremse nogle argumenter for, hvad Plex ville tilføje, hvis der er tale om, at OP har været vant til at afspille filer direkte og blot har brug for en ny boks til dette formål?
Hvorfor ikke?
Mit eget arkiv indeholder som tidligere nævnt en masse rips fra YouTube og DR TV. Disse er organiseret i et folder-hierarki, men jeg har aldrig gjort noget stort nummer ud af at omdøbe de enkelte filer, så jeg finder hvad jeg skal se ved at navigere rundt i folder-hierarkiet og identificerer primært enkelte titler ud fra navnet på den folder, de ligger i.

Mine begrænsede erfaringer med at indsætte en Plex-server i kæden har været, at jeg ikke har haft den samme mulighed for blot at bladre rundt i foldere som jeg har været vant til med Kodi.

Måske er Plex det rette til dem, der primært benytter det til film og TV-serier og har redigeret filnavne så de scannes og vises korrekt af Plex. Måske er der en "Folder View"-funktion gemt et eller andet sted. Måske har man implementeret understøttelse af de formater, der bestemt ikke var understøttet sidst jeg prøvede det.

Jeg ved det ikke og jeg har ikke kigget på det i lang tid og har heller ikke planer om at gøre det. Kodi fungerer for mig. Jeg bladrer i mine folder og afspiller en fil. Ingen transcoding og intet smart interface der er i vejen for mig.

Når tråden handler om afspilning fra to eksterne diske som måske ikke er optimerede til brug med Plex var jeg derfor nysgerrig efter at finde ud af, om man på det seneste havde gjort det anvendeligt for dem, der blot ønsker en foldervisning.

Diskussionen om Plex eller ej er ikke helt irrelevant for OP hvis der skal tages en beslutning om ATV4K vs Shield TV i og med at man kan køre Plex Media Server på Shield TV.