Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290559
Kære alle

Jeg har fået til opgave at finde et nyt TV til min mor. Hun har netop rundet de 70, og hun bruger tv'et op imod 10 timer dagligt (YouSee via kabel-tv samt Netflix - og rigtig meget fodbold).

Hun har i øjeblikket et 42" Panasonic TX-P42X10Y plasma, men det kører på sidste vers og har opført sig underligt siden et strømnedbrud sidste år.

Hun har ingen penge, så jeg kommer til at betale for det. Jeg kunne allerhelst tænke mig at ramme så tæt på kr. 3.000 som muligt, men lidt mere kan også gøre det, hvis 3000kr-modellerne simpelthen er for dårlige i forhold til hendes nuværende plasma.
Det nye TV skal være 55", et af de store mærker, og hun skal helst ikke føle at billedkvaliteten er lavere end hendes nuværende plasma.

Jeg har brugt en del tid på at læse herinde, men må ærligt indrømme, at det bliver for indviklet, når man skal stille de forskellige modeller op imod hinanden.
Jeg har derfor rodet tilbuddene igennem, da jeg formoder at man får mest for pengene her. Valgmulighederne ligger derfor mellem følgende:

LG 55UH650V - 3.500, Bilka
LG 55UK6200 - 3.000, Elgiganten
LG 55UK6300 - 3.333, Power
Philips 55PUS8303 - 4.444, Elgiganten
Samsung UE55NU6025 - 3.500, Power
Samsung UE55NU6035 - 3.333, Power
Samsung UE55NU7105 - 4.000, Elgiganten
Sony KD55XF7005 - 4.000, Bilka

Hvad ville I vælge, og hvorfor?

På forhånd tak!
#290571
NU7105 det er med VA panel og giver det bedste billede af dem du finder frem der. Den er ligeledes både nem og hurtig at navigere rundt i.
Synes der er niveaumæssigt stort løft fra 6 til 7 serien.

Sidder din mor skævt for skærmen kan en af de andre med IPS panel komme til sin ret.
#290576
Der er intet tv under 4000 kr som kan måle sig med Plasma.

NU er det bedste valg for ellers kommer du tæt på 6000 kr hvis det skal være bedre, men plasmakvalitet...så skal du op i OLED.

Hvis hun ser meget sport og fodbold kunne Sony være en idé, men mange af deres skærme er ikke tilgængelige på diverse netsider..

Og nej. Det er ikke mig som har opkøbt alle lagerne af dem... :D

Fra en anden tråd som ligner lidt denne:

viewtopic.php?f=2&t=47501&view=unread
#290584
Aaah...det er måske lige en skarp nok udmelding. Jeg er da gået fra plasma til LED og det har jeg på ingen måde fortrudt. Mit LED har endda bedre sort niveau end mit gamle Pana plasma. Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det måske bliver svært at finde noget som matcher plasmaen i den prisklasse...
#290586
Med 10 timers brug, så må der være en del kanallogoer, som står samme sted, så selv hvis prisen passede, så ville jeg fraråde OLED.

NU7105 virker som er fint valg hvis hun sidder nogenlunde lige for TVet. Ellers kan det måske tænkes, at der ikke ses helt så kritisk på er dårligt sortniveau og så vil en IPS-baseret model være fin.
#290590
Tak for de overvældende mange svar! Jeg var på forhånd klar over, at det formentlig blev en duel mellem Philips 55PUS8303 og Samsung UE55NU7105, men håbede alligevel at et af de billigere kunne være en god løsning.

Jeg har også undersøgt lidt mht. IPS / VA-panel, og i det store hele forstår jeg det som, at man skal vælge efter hvad man vægter højest - sortniveau, gaming eller betragtningsvinkel.
Jeg tror ikke min mor er voldsomt kritisk med sortniveauet, men hun skal i hvert fald ikke game på det, og kommer altid til at sidde lige foran tv'et.

Jeg gik selv fra et Panasonic PZ700E-plasma til et Samsung UE46F8005 i 2013 efter lang betænkningstid, da jeg var stor plasmafan. Men jeg har slet ikke fulgt med siden, hvilket er grunden til jeg spørger om råd :-)

Jeg tager en tur i Elgiganten i morgen, og ser på de to førstnævnte, selvom jeg synes det er svært at danne sig et indtryk i forretningen. Kan det være helt lige meget at se på de andre?
#290601
Tjaaa LG’s 6 serie er ikke ret fode synes jeg.. Hvis du finder frem til at det skal være en IPS panel ville jeg vælge 8303..

Som du er inde på er det svært at danne sig et overblik over billedkvaliteten i en forretning, de står ofte indstillet som vinden blæser ( eller det der er værre ), men du kan da få et overblik over funktioner, hvor hurtig de skifter, opstart, om de er let at finde rundt i med mere..

Vælger du at spørge en ekspedient får du ofte ikke engang hjælp, de råder ofte med med en agenda om hvad de får mest provision på.. Jeg har ofte taget dem med bukserne nede, hvor de ikke kan forklare sig, når de har været ude i en ikke sand historie/ usand påstand..
Man skal ikke se dem som rådgivere, man skal se dem som sælgere..
#290614
I er nødt til at holde op med at tænke på en ekspedient som en rådgiver. Han er sælger. Butikken har ikke interesse i nødvendigvis at sælge dig det TV, som passer bedst til dit behov, med mindre det tilfældigvis også er det TV de tjener bedst på.
#290837
Jeg var ude og kigge på begge modeller, og kunne ærligt ikke se den helt store forskel. Begge var fine. Jeg så også LG 6200, der til gengæld ikke imponerede mig.
Jeg har dog også fået tilbudt et nyt Philips 55" 55PUS6703 til lige under 3.000 - hvad siger I til det? (jeg har ikke set det)
#290841
Ville aldrig købe en 6 serie af TV ! Når du kan få 8 serien til 4444 så er det et logisk valg, helt ærligt! Du vil blive træt af en philips 6 serie, processor osv er noget dårligere.. 7 serie og opaf :) Den 8303 til 4444 må næsten være det bedste bud lige pt :)