Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af aalb1970
#290394
Pede8000 skrev:Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..
Den eneste måde, man kan se, hvilket lydformat der afspilles på Sony'en er via receiverens display.

Modsat f.eks. Denon, Pioneer/Onkyo m.fl. er det ikke muligt at få detaljeret information om billedopløsning, dynamisk område, billedfrekvens, chroma subsampling m.v. på skærmen. Det eneste man kan se, når man trykker på display-knappen er, hvilken HDMI indgang der er valgt.
Af Supergris
#290408
henrik.yde skrev:Der er ihvertfald "1000,-" gode grunde til at vælge Pioneer fremfor Sony. Hvis du ønsker at få belyst forskellene i detaljer på de to receivere, er jeg ret sikker på at Google kan hjælpe dig. ?
Kan du nævne blot én (god grund), bortset fra DTS:X problematikken, som de fleste alligevel aldrig kommer til at opleve?
Sonyen er en klasse op, i forhold til Pioneeren, så hvis det er saft og kraft til din hjemmebio, der vægter højest, så finder du ikke bedre valg, når den er på tilbud mellem 2.999-3.499 kr...

Det, at den ikke har pre-outs, og kun har tilslutning for to Atmos-højttalere, er hvad man kan forvente i denne prisklasse, og hvis det er nogle funktioner, man ikke kan leve uden, må man være indstillet på at betale mere...

Med hensyn til info om formater mm., kan de fleste TV, projektorer eller afspillere levere denne service, hvis det ønskes...
Af Bach1969
#290414
Supergris skrev:
henrik.yde skrev:Der er ihvertfald "1000,-" gode grunde til at vælge Pioneer fremfor Sony. Hvis du ønsker at få belyst forskellene i detaljer på de to receivere, er jeg ret sikker på at Google kan hjælpe dig. ?
Kan du nævne blot én (god grund), bortset fra DTS:X problematikken, som de fleste alligevel aldrig kommer til at opleve?
Sonyen er en klasse op, i forhold til Pioneeren, så hvis det er saft og kraft til din hjemmebio, der vægter højest, så finder du ikke bedre valg, når den er på tilbud mellem 2.999-3.499 kr...

Det, at den ikke har pre-outs, og kun har tilslutning for to Atmos-højttalere, er hvad man kan forvente i denne prisklasse, og hvis det er nogle funktioner, man ikke kan leve uden, må man være indstillet på at betale mere...

Med hensyn til info om formater mm., kan de fleste TV, projektorer eller afspillere levere denne service, hvis det ønskes...
Har så mange spørgsmål, som i måske kan hjælpe med:
1. Hvilken er den mest brugervenlige, plug and play
2. hvilken type remote benytter de, kan ikke finde svar på om det er IR eller BT?
3. findes der remote app til begge?
4. DTS:X problematikken? hvad går den på?
5. Kan man f.eks. hente DR app og afspille fra den? eller hvad gør man....?
6. FM stik på Sony er et lille firkantet stik til lokal FM antenne, kan man ikke koble den til sit antenneforeningsstik som de tidligere og som P. kan?
7. min gamle Sony havde 100w. 8 ohm pr udgang, kan se ny Sony har 165 Watt - 6 Ohm - ved 1 kHz -THD 0.9% - 1 kanaler (hoved) og P. har 135 Watt - 6 ohms, 1 kHz, THD 1.0 %, 1ch Driven, hvad siger det jer?

Jeg kan høre at i besidder en masse viden omkring dette og det er fedt at i deler den viden med mig, jeg takker mange gange.
Af aalb1970
#290416
Bach1969 skrev:4. DTS:X problematikken? hvad går den på?
Det handler kort fortalt om, at Sony'en ikke udsender lyd i højdekanalerne for alle typer af højtaleropsætninger.

P.t. udsendes kun lyd i højdekanalerne for DTS:X materiale, hvis der er tale om front eller baghøjtalere monteret højere end lyttepositionen pegende mod lyttepositionen.

Anvendes loftmonterede højtalere der er monteret foran, midtfor eller bagtil udsendes ikke lyd i disse ved afspilning af DTS:X materiale. Det samme er tilfældet, hvis der anvendes loftreflekterende Atmos højtalere.

Nogle brugere med sådanne højtaleropsætninger omgår denne begrænsning ved at ændre højtaleropsætning, når der afspilles DTS:X materiale, men det er efter min mening ikke en brugbar løsning, da det giver en forkert placering af lyd i højdekanalerne.

Strengt taget er der ikke tale om at fejl, da det overholder specifikationerne for DTS:X, der p.t. kun understøtter 7.1.4 opsætninger for Bluray og UHD Bluray materiale, og hvor de x.x.4 højdekanaler er højtalere baseret over lyttepositionen foran og bagtil.

Nogle producenter, bl.a. Denon, Onkyo og Pioneer, udsender dog alligevel lyd i højdekanalerne for DTS:X, hvis man har loftreflekterende Atmos højtalere. Jeg skal dog ikke gøre mig klog på, om det virker efter hensigten, da denne type højtaleropsætning ikke er en del af DTS:X specs.

Jeg mener ikke, at nogen receivere udnytter højdekanalerne for DTS:X materiale, hvis der er tale om loftsmonterede højdekanaler monteret i midten, den optimale højtalerplacering for 5.1.2. receiver som Pioneer VSX 933 og Sony 1080, da DTS:X simpelthen ikke understøtter denne højtalerkonfiguration.

P.S.
Ingen af de to receivere har issues med Atmos, da formatet p.t. er langt mere fleksibelt i forhold til højtaleropsætninger.
Af Gromit
#290463
Glæd dig, siger jeg bare... :)

Sony STR-DN 1080 er en suveræn A/V receiver, som har fået exorbitante top-anmeldelser verden over, og er uden sammenligning den bedste receiver i sin klasse pr. dags dato.

Der findes så mange tråde i diverse fora, at man bliver helt ør i hovedet - hvilket er positivt ment - hvis man søger efter hjælp til den rette opsætning samt indlæring af dens potentiale.

Personligt, så bruger jeg den "kun" når jeg ser film, og lyden er ganske enkelt fænomenal..!
Af Mathias A.
#290515
Bach1969 skrev:
Supergris skrev:
henrik.yde skrev:Der er ihvertfald "1000,-" gode grunde til....
Har så mange spørgsmål, som i måske kan hjælpe med:
1. Hvilken er den mest brugervenlige, plug and play
2. hvilken type remote benytter de, kan ikke finde svar på om det er IR eller BT?
3. findes der remote app til begge?
4. DTS:X problematikken? hvad går den på?
5. Kan man f.eks. hente DR app og afspille fra den? eller hvad gør man....?
6. FM stik på Sony er et lille firkantet stik til lokal FM antenne, kan man ikke koble den til sit antenneforeningsstik som de tidligere og som P. kan?
7. min gamle Sony havde 100w. 8 ohm pr udgang, kan se ny Sony har 165 Watt - 6 Ohm - ved 1 kHz -THD 0.9% - 1 kanaler (hoved) og P. har 135 Watt - 6 ohms, 1 kHz, THD 1.0 %, 1ch Driven, hvad siger det jer?

Jeg kan høre at i besidder en masse viden omkring dette og det er fedt at i deler den viden med mig, jeg takker mange gange.
Jeg har tilfældigvis været lidt samme position som dig sidste år. Jeg havde den ældre version af den Pioneer der linkes til (VSX-922) og ville skifte den ud til at kunne håndtere 4K og et bredere lydformat.

Mine prioriteter er;

- Lyd
- Brugervenlighed (Remote App, indstillinger etc.)
- Forbindelsesmuligheder (Spotify, AirPlay, Internet Radio etc.)

Som dig endte jeg også med Sony'en, netop pga. anmeldelserne omkring lyden fra den.
Og man må give dem ret - den har power og lyden er ganske fortrinlig!

Men, og dette var et for stort 'men' til at jeg ville beholde den - hvad anmeldelserne dog ikke pointere særlig godt er dens user interface og manglerne heraf.

Da jeg ønsker et rent design ved mit TV, er forstærkeren placeret bag en møbel-låge af træ, hvorfor at fjernbetjeningen ikke vil virke uden at lågen skulle åbnes hver gang.
Sony'en har en remote app, men denne er dog så elendig at jeg gav op. Min gamle Pioneer havde endda en mere velfungerende remote app (omend designet var lidt forældet).

- Der var voldsomme problemer med at forbinde til recieveren og app'en fungerede måske 10-15% af gangene. Funktionaliteterne var stærkt begrænset og det var kun muligt at vælge input og lydstyrke.

- Jeg havde jeg problemer med Spotify Connect. Jeg forsøgte mig både med iOS (iPhone og iPad) og Android (Oneplus). Dette havde jeg ingen problemer med på Pioneeren.

- Internet radio har den ikke. Dette var dog ris til egen røv, da jeg blot kunne have lavet en bedre research og ikke blot antage at den havde det.

Det endte med at jeg skillede mig af med den til fordel for en Yamaha RX-V683, som skulle være klassesvaret til STR-DN1080.
I stereo vil jeg mene at Yamaha'en lyder bedre, omend den ikke føles at have helt så meget power. Måske 95% af Sony'en i mine ører.

Yamaha's remote app derimod! - Den er mit reference punkt fremover. Ingen udfald, massere af muligheder, fint design og interface.

Jeg har derudover aldrig haft problemer med internet radio og Spotify Connect.

1. Hvilken er den mest brugervenlige, plug and play
- Jeg vil vurdere at de begge er relativt nemme at opsætte, måske til Pioneer's favør
2. hvilken type remote benytter de, kan ikke finde svar på om det er IR eller BT?
- IR
3. findes der remote app til begge?
- Ja. Læs dog gerne overstående mht. remote app
4. DTS:X problematikken? hvad går den på?
5. Kan man f.eks. hente DR app og afspille fra den? eller hvad gør man....?
- Hente DR app på telefon/tablet og afspille lyden via Chromecast/Airplay? Ja. Billede? Nej
6. FM stik på Sony er et lille firkantet stik til lokal FM antenne, kan man ikke koble den til sit antenneforeningsstik som de tidligere og som P. kan?
- Ikke direkte. Kræver omformer.
7. min gamle Sony havde 100w. 8 ohm pr udgang, kan se ny Sony har 165 Watt - 6 Ohm - ved 1 kHz -THD 0.9% - 1 kanaler (hoved) og P. har 135 Watt - 6 ohms, 1 kHz, THD 1.0 %, 1ch Driven, hvad siger det jer?
- Fortæller om hvor mange watt den kan levere ved 1 kanal aktiv, 6 ohm belastning (watt vil falde ved højere belastning (på dine højtalere) og stige ved lavere). Det andet er forvrængningen v. 1kHz. Ikke noget at være nervøs for i de tal.

Mvh.
Brugeravatar
Af Pede8000
#290518
aalb1970 skrev:
Pede8000 skrev:Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..
Den eneste måde, man kan se, hvilket lydformat der afspilles på Sony'en er via receiverens display.

Modsat f.eks. Denon, Pioneer/Onkyo m.fl. er det ikke muligt at få detaljeret information om billedopløsning, dynamisk område, billedfrekvens, chroma subsampling m.v. på skærmen. Det eneste man kan se, når man trykker på display-knappen er, hvilken HDMI indgang der er valgt.
Det er jo tilgængeligt på tv/ afspiller. Lader du din AVR scalere/ billedebehandle signalet? Jeg benytter passtrough, hvilket nok er anbefalelsesværdigt.

Hvad skal jeg bruge billedeopløsnings-oplysninger til på min receiver?
Jeg har brug for at se format (DTS-MA, Atmos, True HD mm), ellers intet.

Man får et rigtigt fint UI, der stikker de fleste andre, og opleves som et rigtigt medie hub.

En fremragende AVR til prisen.. :)
Af aalb1970
#290522
Pede8000 skrev:
aalb1970 skrev:
Pede8000 skrev:Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..
Den eneste måde, man kan se, hvilket lydformat der afspilles på Sony'en er via receiverens display.

Modsat f.eks. Denon, Pioneer/Onkyo m.fl. er det ikke muligt at få detaljeret information om billedopløsning, dynamisk område, billedfrekvens, chroma subsampling m.v. på skærmen. Det eneste man kan se, når man trykker på display-knappen er, hvilken HDMI indgang der er valgt.
Det er jo tilgængeligt på tv/ afspiller. Lader du din AVR scalere/ billedebehandle signalet? Jeg benytter passtrough, hvilket nok er anbefalelsesværdigt.

Hvad skal jeg bruge billedeopløsnings-oplysninger til på min receiver?
Jeg har brug for at se format (DTS-MA, Atmos, True HD mm), ellers intet.

Man får et rigtigt fint UI, der stikker de fleste andre, og opleves som et rigtigt medie hub.

En fremragende AVR til prisen.. :)
Det er nok heller ikke alle, der har brug for et detaljeret UI. Men da det er standard for alle andre store producenters produkter, betragter jeg det som et minus på Sony'en

Tager man f.eks. LG tv, viser de ingen information om billedfrekvens eller chroma subsampling. Det betyder, at man ikke har nogen mulighed for f.eks. at kontrollere om ens Apple TV udsender den rigtige billedfrekvens og har valgt den optimale chroma subsampling.

Men det er ikke en deal breaker, hvorfor jeg da også selv har valgt Sony'en. Den spiller bare bedre end andre receivere i den prisklasse, og lydkvaliteten er nu en gang det vigtigste ved en receiver.
Af Bach1969
#290527
Hvor er det fedt at i kommer med jeres oplevelser og meninger, det har jeg sat rigtig meget pris på.

Jeg havde bestilt Sony men var klar til og sende den tilbage, men jeg tror at jeg beholder den.
Jeg synes den var meget nem og sætte op, det hele tog en time, fra og skille det hele ad til at den var sat ind og kalibreret.

Ja, et kæmpe savn og mangel i min verden er app :-( tilgengæld kan jeg godt lide det stringente look (dansk design artigt) hvor jeg synes P. ligner min 15 gamle Sony, gammelt velkendt ydre, ikke noget galt i det, men jeg kan godt li det så enkelt og strømlignet... og holder den bare halvt så længe, så er merprisen ikke så slem ...

Vedr. UI så kan jeg godt følge aalb1970 men, jeg havde ikke de oplysninger på den gamle, så jeg håber og tror ikke at jeg vil savne dem.

Igen tak til hver og en som kom med deres input, jeg har sat stor pris på dem :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#290528
aalb1970 skrev:Tager man f.eks. LG tv, viser de ingen information om billedfrekvens eller chroma subsampling. Det betyder, at man ikke har nogen mulighed for f.eks. at kontrollere om ens Apple TV udsender den rigtige billedfrekvens og har valgt den optimale chroma subsampling.
Det er det samme på Sony TV, så desværre en mangelvare på mange tv skærme. At du så kan se det på receiver kan være et plus hvis den er på/tændt.
Jeg mener dog mit LG tv viser chroma info, og lyd variant, dog ingen hz information.
Brugeravatar
Af Pede8000
#290529
Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Af Bach1969
#290530
Pede8000 skrev:Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Det var jeg ikke klar over, hvordan sætter jeg dem til små, for det er kun i min biograf jeg har store og ikke i stuen...
Af Mathias A.
#290531
Bach1969 skrev:Hvor er det fedt at i kommer med jeres oplevelser og meninger, det har jeg sat rigtig meget pris på.

Jeg havde bestilt Sony men var klar til og sende den tilbage, men jeg tror at jeg beholder den.
Jeg synes den var meget nem og sætte op, det hele tog en time, fra og skille det hele ad til at den var sat ind og kalibreret.

Ja, et kæmpe savn og mangel i min verden er app :-( tilgengæld kan jeg godt lide det stringente look (dansk design artigt) hvor jeg synes P. ligner min 15 gamle Sony, gammelt velkendt ydre, ikke noget galt i det, men jeg kan godt li det så enkelt og strømlignet... og holder den bare halvt så længe, så er merprisen ikke så slem ...

Vedr. UI så kan jeg godt følge aalb1970 men, jeg havde ikke de oplysninger på den gamle, så jeg håber og tror ikke at jeg vil savne dem.

Igen tak til hver og en som kom med deres input, jeg har sat stor pris på dem :-)
Tillykke med den nye Reciever - det er en lille krudttønde ;-)
Jeg er enig i designet. Meget pænere end både Pioneer og Yamaha IMO.

Remote App findes, den er desværre bare rigtig fejlfyldt (per min erfaring).
Sony SongPal/Music Center (kan ikke huske hvad den skiftede navn til).
Brugeravatar
Af Pede8000
#290535
Bach1969 skrev:
Pede8000 skrev:Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Det var jeg ikke klar over, hvordan sætter jeg dem til små, for det er kun i min biograf jeg har store og ikke i stuen...
Du hopper i setup, speaker size, sætter dem alle til small, og derefter får du adgang til crossover. Prøv at sætte din sub til 80Hz også, det virker for de fleste og er det, Dolby/ THX anbefaler, som udgangspunkt.

Det er næsten lige meget hvor "store" højtalere man har (fysisk), de skal næsten altid sættes til small. Du vil opleve et meget mere detaljeret lydbillede, hvis du lader din SW klare det dybe.