Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290203
Hej

Jeg vil lige høre hvad folk synes om et 65” Sony XF9005 på tilbud i power til 9999 kr.
Jeg tror ikke selv det bliver meget billigere hvis man kigger på prisen af sidste års model nu.

Det skal stå i en meget lys stue, hvor tv’et kommer til at stå meget centralt foran sofa med betragtningsvinkler på maks 30 grader. Det skal bruges mest til Netflix film/serier , sport (fodbold og ishockey) og PlayStation 4 Pro. Der er cirka 3 til 3,5 meter til tv fra sofa.

Jeg har fulgt lidt med herinde og umiddelbart tænker jeg at Sony tv’et vinder på Motion og pris i forhold til et Q8DN. Jeg vil dog høre om et Q8DN er bedre til at håndtere lyse rum?
OLED synes jeg også at have læst er dårlige i meget lyse rum + prisen er 15000+ for et 65 tommer.
Til sidst vil jeg høre hvad folk har af erfaring med afstand til tv’et. Vil jeg få mere ud af et 75 tommer med en afstand på 3 til 3,5 m ?
Pft.
Af Supergris
#290208
Den med de lyse rum er ikke noget, du burde bekymre dig om.
Lysstyrken på TV er steget markant de sidste par år, da HDR kræver langt mere lysstyrke end tidligere, så hvilken overflade, TVét har, er mere afgørende for, hvor meget det vil reflektere, men da de fleste high-end TV har glossy overflade, er der ikke umiddelbart den store forskel, derimod er din betragtningsvinkel på 30 grader som regel nok til, billedkvaliteten falder ret drastisk, når det drejer sig om et LCD-TV med VA-panel, så hvis budgetett er til det, vil en OLED nok være at foretrække i dit setup.

Her er et link, hvor du læse lidt om det:

https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... and-glossy

Med hensyn til størrelsen, er jeg ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du mener, når du spørger, om du vil få mere ud af det?
Du får selvfølgelig en større skærm, men hvis kvaliteten skal bevares, koster det også flere penge, så det kommer vel an på budgettet.
OLED over 65" er stadig ikke til at komme i nærheden af.

Med et blandet forbrug, som du skriver du skal bruge skærmen til, vil en 65" være fin på den afstand, du nævner, men til film gælder den med størrelsen stadig, dog ikke for enhver pris, hvor folk er forskellige med hensyn til, hvad de har lyst til at betale.
Havde afstanden været mere end 4 meter, ville jeg nok have overvejet en 75" LED mere grundigt...
Af lommeregner
#290214
Tv’et koster fra 2. januar kr 9999 i Power (tilbudsavisen)

Jeg kan kun anbefale tv’et, som jeg købt først i december til kr 10.888. Havde længe gået med overvejelserne omkring Oled, men for mig og mit forbrugsmønster med statisk billeder mm turde jeg ikke købe Oled. Men et suverænt billede og jeg viste, hvad jeg købte, da jeg har et Kd-55xe9005 i forvejen ?
#290215
Jeg fik et XF9005 efter en gatanti sag ved elgiganten og kan kun sige god for tvét.

Mit står i en meget lys stue uden problemer, billeder er kanon og tror ikke du får bedre til prisen.

Kan selvfølgelig ikke måle sig med OLED på det sorte, men jeg er super glad for mit.
Af George1
#290247
brian.møller skrev:Hej

Jeg vil lige høre hvad folk synes om et 65” Sony XF9005 på tilbud i power til 9999 kr.
Jeg tror ikke selv det bliver meget billigere hvis man kigger på prisen af sidste års model nu.

Det skal stå i en meget lys stue, hvor tv’et kommer til at stå meget centralt foran sofa med betragtningsvinkler på maks 30 grader. Det skal bruges mest til Netflix film/serier , sport (fodbold og ishockey) og PlayStation 4 Pro. Der er cirka 3 til 3,5 meter til tv fra sofa.

Jeg har fulgt lidt med herinde og umiddelbart tænker jeg at Sony tv’et vinder på Motion og pris i forhold til et Q8DN. Jeg vil dog høre om et Q8DN er bedre til at håndtere lyse rum?
OLED synes jeg også at have læst er dårlige i meget lyse rum + prisen er 15000+ for et 65 tommer.
Til sidst vil jeg høre hvad folk har af erfaring med afstand til tv’et. Vil jeg få mere ud af et 75 tommer med en afstand på 3 til 3,5 m ?
Pft.
Hvis du læser dette link skulle et 75 tommer være perfekt ved 3.5 meter og opløsning720/1080p (det grønne område)
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1184685511
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#290254
Til den afstand vil et 65" klare opgaven....og uden problemer op til 4-5 meter.

Et 75" får prisen til at blive 70-130 % højere så med mindre du sidder meget længere væk, vil et 65" dække behovet.
#290474
Tak for svar alle :) Jeg er dog kommet i tvivl om det skal være et OLED B8 65” i stedet for, da jeg har svært ved at vurdere om det er 5000 kr mere værd og bedre til mit behov?

Har også læst at XF9005 skulle have en del blooming, men det afhænger vel af hver enkelt skærm og kan man justere i indstillingerne for at undgå/nedtone det?
Af Asimuh
#290478
Det er jo din beslutning i sidste ende. Du må stole på din gut feelings og størrelse på din pengepung.

Jeg er nok personligt til OLED fremfor LCD pga. billedkvaliteten. Men der er mange herinde, som er glad for XF9005, så du går nok ikke galt i byen der.
Senest rettet af Asimuh 3. jan 2019, 20:21, rettet i alt 1 gang.
Af EclipsE
#290479
Jeg har selv lige fået XF90 i 65”

75 vil være for stort på de få meter ved blandet brug.
Prøv at smække Nick JR kanalen på et 65 tommer og se hvor GRIMT det bliver. De sender stadig i 480p tror jeg. Selv min 6 årlige spurgte idag hvorfor billedet var så grimt.

Men eller er jeg tilfreds. Synes ikke jeg oplever blooming. Men jeg har også skruer lysstyrken helt ned og lokal dimming står til mellem.

Jeg har altid hadet hdr. Så det kommer ikke på mir tv. Vil jeg ha lys i ansigtet, kan jeg gå ud.

9999 er er fund. Det bliver IKKE billigere :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#290489
EclipsE skrev:Prøv at smække Nick JR kanalen på et 65 tommer og se hvor GRIMT det bliver. De sender stadig i 480p tror jeg. Selv min 6 årlige spurgte idag hvorfor billedet var så grimt.
Det tyder på en ringe skalering. Spurgte en sælger i Elgiganten, hvilket tv der klarer SD signal allerbedst og han pegede på LG. Vi prøvede at se 480p på en Samsung Q9FN og den klarede opgaven pænt hæderligt. Lillebror har en to år gammel 65" topmodel fra Samsung og det så ikke allerværst ud....men intet slår min Panasonic 55" ST50 når det kommer til skalering af SD signal.
Af EclipsE
#290492
Ved ikke hvordan jeg får det tv til at skalere det bedre, men det er ikke kønt. Var lidt kønnere på min 55” men også mindre skærm jo.

Det er også kun den kanal, alt andet jeg har kører HD eller 4K
Af Beckham
#290495
Sony er blandt de bedste til opskalering, men selv de kan ikke skabe mirakler......fra SD til 4K på en 65" bliver aldrig rigtig godt.