Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290383
Jeg købte en Shield TV-box for at få en hurtigere/mere brugervenlig enhed til afspilning af film og serier i stedet for en 6-7 år gammel Mede8er med 256 MB RAM.

For at bevare muligheden for visuelt overblik over samlingen, bruger jeg Plex Media Server som afspiller. Harddisk er tilsluttet direkte til boxen, der igen er tilsluttet via HDMI til TV.
Trådløst net kører med 70-80 mbps.

Så er det lidt skuffende, at Plex ikke kan afspille video (mine egne filer) i 1080p uden at hakke i det og ind imellem fryse helt. Den gamle boks kan godt afspille 1080p - det samme kan mit Samsung Tv årgang 2016. 720p oplever jeg ikke samme fejl ved.

Youtube og diverse videoapps kører dog som skidt fra en spædkalv i 1080p - så jeg gætter på, at det enten er Plex eller min opsætning, der er noget galt med. Det eneste jeg har ændret i opsætning af box'en er HDMI CEC, da den ellers har det med selv at tænde Tv'et.

Nogen der kan fortælle, hvordan det skal sættes op for at køre ordentligt?
#290387
Har du prøvet med SPMC i stedet?

Jeg har USB forbindelsen i søgelyset, og ved at bruge SPMC kunne det evt afklares om det er USB-disken, der på en eller anden måde er flaskehalsen, eller om det er Plex.

Det skal i øvrigt siges, at jeg ikke har problemer med min Shield og Plex/SPMC - men jeg har en NAS i stedet for en USB-disk.
#290389
Ved godt SPMC ikke opdateres mere, men Kodi har udfordringer med lyden efter opdateringerne til Android Oreo. Den vil ikke bypass f.eks. alm. komprimeret DTS-lydspor til mit Sony A1, men det klarer SPMC fint. :)
#290413
Prøv VLC, med den afspiller jeg 4K film fra en USB harddisk uden problemer.

Jeg prøvede med PLEX fra min pc over kablet netværk, men det kunne ikke lade sig gøre.

Mener den skrev at serveren ikke var kraftig nok.

Ellers er kodi også en mulighed. Den virker også fint her.
#290453
Som trådstarter forklarer og som DanielPT spørger, så mener jeg også det ikke er klienterne som er problemet, og behovet behøvede ikke være en Shield for at fungere.
Din PLEX server må jo køre på en maskine, og den lyder til at transcode afspilning, da klient ikke supporter codecs, så du skal altså se på din PLEX server, og se bort fra klienterne først, eller så har du simpelthen bare forkerte indstillinger i plexserver, og du forcer den til transcoding altid, som jo er rigtig dårligt.
#290455
Tak for input og forslag.

Jeg har testet SMPC - det kører fint uden hak og frys. Præcis som når jeg bruger min 2 TB USB 3.0 HDD på Samsung Tv'ets indbyggede afspiller eller på den gamle Mede8er-boks. Så det må vel være noget med Plex?


Plex Server fulgte med og er installeret på Nvidia Shield. Jeg afspiller også derfra - om det er en klient eller server, der reelt afspiller, aner jeg ikke. Men jeg har ikke installeret noget.

Om den transcoder, ved jeg ikke - hvordan ser man det? Er det i webmodulet på Plex.tv eller er det på NS-boksen, at det kan indstilles (sorry, ved ikke meget om det, troede det var lidt mere plug´n´play end fx. Kodi)?

PS: VLC afspiller også filerne uden problemer, men formålet med boksen var at få noget der - ligesom min gamle Mede8er - kan give et visuelt overblik over samlingen, vise posters, film-info, imdb-score etc. Plex er faktisk fantastisk til det formål, men det hjælper ikke så meget, hvis den ikke kan afspille ordentligt ...
#290456
LarsCJ skrev:Tak for input og forslag.


PS: VLC afspiller også filerne uden problemer, men formålet med boksen var at få noget der - ligesom min gamle Mede8er - kan give et visuelt overblik over samlingen, vise posters, film-info, imdb-score etc. Plex er faktisk fantastisk til det formål, men det hjælper ikke så meget, hvis den ikke kan afspille ordentligt ...
Hvorfor så ikke bare benytte Kodi? Det er næsten plug'n'play og kan det du efterspørger.
#290464
Omkring plex og KLIENT du bruger.

På klienten repræsenteres film/serie med en liste i venstre side af ikoner når du kommer ind på film/serie detajler, lyd/subs/video/start/nulstil osv..

Under Video kan du måske se:
Auto
Direkte afsplining
Direkte streaming
Transcoding

Og her er AUTO eller Direkte afspilning/streaming det du skal bruge.
Når der transcodes her, kan jeg tydeligt se det på start, da den halter i 10-15 sekunder før den starter en transcoded afspilning.
#290511
bbplayer skrev:Omkring plex og KLIENT du bruger.

På klienten repræsenteres film/serie med en liste i venstre side af ikoner når du kommer ind på film/serie detajler, lyd/subs/video/start/nulstil osv..

Under Video kan du måske se:
Auto ,,,
Det gør den ikke på min - ved ikke om det er fordi jeg bruger gratisversionen uden Pass?

Man kan dog klikke på sit brugernavn og vælge Indstillinger derfra. Her kunne jeg ændre på Transcodeing til "automatisk". Det hjalp en smule, men efter cirka 30 minutters afspilning begyndte den igen at hakke.

Forsøg på Pause fik boxen til at fryse,og jeg måtte tage strømmen for at få liv i den igen.