Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#290266
Hej Granly.

Kender den ikke. Det er ikke nødvendigt med surround bare man kan bruge sonos og mit tv samt de 2 beolab 4000 højtaller. Kender ikke den connection hub du taler om.? Kunne du sende et link.?

MVH

Allan
#290295
Hej Peter.

Tak for det. Den ser fin ud. Da jeg ikke har et aux output på mit tv og at så lyder skulle være en dårlig kvalitet på denne udgang. Regulering af lyden styrken bliver også et problem så vidt jeg kan se. Findes der ikke en mulighed for noget andet output via netværk/Bluetooles/optisk.? Dog skal lyden stadigvæk reguleres via tvet. Husk at fjernbetjening er bluetools og ikke IR.

Tv står på gulvet men kan "forsvinde" ned i gulvet. (se foto.)

https://photos.app.goo.gl/c6g2uXFzmLr551sh8

https://photos.app.goo.gl/fzsiVs5rooz6TaEFA

MVH

Allan
#290303
Peter henviste dig til side 2 i denne tråd, hvor Connection Hub er skitseret. Den kan justere volumen.
viewtopic.php?f=33&t=41839&start=20

Du får ikke reguleret volumen fra dit TV direkte. Når det kun er Bluetooth, så er det et nogo. Jeg tror ikke helt jeg forstår dit setup, hvis du både har BeoLab og Sonos koblet til TVet.
#290312
Hej Torben.

Har set side 2 men der står at skal lære ir at kende for at den fungere mit tv har ikke en ir fjernbetjening.

Mit setup er lige https://almando.com/index.php/almando-c ... coder.html.

Sonos fungere fint med beolab 4000 men da den ikke kan arbejde sammen med mit tv selv om det står ledere jeg efter en anden mulighed. Almando Tyskland forholder sig kun til at det virker med det tyske model men det gør det ikke med den danske udgave. version nummer. 1260.6 model nummer QE75Q7FAMTXXC

Samsung skriver bare at ikke kan garantere at almondo virker i Norden.?

Mvh

Allan
#290315
Hej Igen.

Det var dette indlæg fra Peter som var grunden til mit køb.

Desværre holder den ikke helt da den sidste nye model Q7led ikke kan fungere sammen med denne.

af Peter Pan ¦ 7. nov 2018, 09:09 ¦ Forum: TV-lyd / Soundbar ¦ Emne: Er du til B&O - men ikke 100%. ¦ Svar: 732 ¦ Visninger: 24294
Almando multiplay 5.1 surround decoder. Nu med opsætnings beskrivelse.

Billede

FUNKTION AF MULTIPLAY SURROUND DECODER
Integration af ethvert tv- og lydudstyr (fra B & O og andre producenter) i surroundsystemer
med B&O-højttalere. Du vil afspille musik fra din Sonos Connect og lyden af ?? dit B&O-
system gennem surroundhøjttalerne og subwooferen uden først at skulle tænde tv'et med
en anden fjernbetjening ?. Du skal blot forbinde alle enheder til vores Multiplay Surround -
det sørger automatisk for at tænde alle højttalerne automatisk, så snart det registrerer et
lydsignal, uanset om det kommer fra surround-tv, B&O-systemet eller en anden enhed.

Stereokilder og et surround højttalersystem - sådan spiller det:
Hvis dit tv er aktivt, og der er et program med surroundlyd, så spilles alt i 5.1-tilstand -
på de to forreste højttalere, de to baghøjttalere, midten og subwooferen. Når du lytter
til en stereokilde (f.eks. B&O lydsystemet eller Sonos Connect), skaber Multiplay
Surround også en rumfyldningslyd - musikken afspilles automatisk på alle 4 surround
højttalere, herunder subwooferen i den såkaldte SPEAKER 4 - tilstand.

Automatisk kildehåndtering med prioritetskobling:
Almando Multiplay Surround Decoder har automatisk kildehåndtering. Derfor behøver
du kun den respektive fjernbetjening til at betjene en af ?? de tilsluttede enheder og kan
dermed også regulere lydstyrken.De tilsluttede kilder har forskellige prioriteter. Hvis flere
kilder er aktive, hører du kun den med højeste prioritet - dette forhindrer forvirring med
samtidig afspilning af enheder.

KOMPATIBILITET.
Bang & Oufsen - 100% standard B&O Powerlink signal fra tilsluttede Bang & Olufsen-
kilder slås simpelthen igennem. Alle andre lydsignaler fra enheder fra andre producenter -
enten digitale eller analoge - konverteres til 100% standard B&O Powerlink-signaler,
herunder den spændingsspænding, der kræves til B&O-højttalerne.

Bang & Olufsen Beolab 5:
Også til ikke-B & O-enheder (Sonos, Loewe osv.) Beolab 5 højttalere aktiveres automatisk,
ekstra tilkobling med B&O fjernbetjeningen er IKKE nødvendig. Vigtig note: Brug altid fuldt
forbundne Powerlink kabler med datakabel !

Musik trådløst fra din smartphone eller tablet.
Hvad med musikken på din iPhone eller på din Android-telefon? Vil du ikke lide at spille
dem over dine B&O-højttalere og foretrækker at bevæge dig frit i lokalet - uden irriterende
dockingstation ogfjernbetjening ?. Du skal blot parre din telefon med almando Multiplay
Surround Bluetooth-modtageren og lytte til musik fra en række apps (Apple Music, Spotify,
Deezer, Soundcloud, Youtube, TuneIn Radio osv.) På dine højttalere.

Sonos Multiroom.
Udvid dit Bang & Olufsen system med Sonos Connect og nyd et uendeligt udvalg af sange
og radio-stationer fra hele verden. Selvfølgelig kan du fortsætte med at afspille dine cd'er via
systemet som normalt. Du kan tilslutte Sonos Connect enten digitalt med et optisk kabel
eller analog med et cinch-kabel til vores multiplay. På den måde kan du udstyre dit hjem
med et førsteklasses, brugervenligt multi-room system uden at ofre dit elskede B&O system.
I hver zone (rum) i dit Sonos Multiroom-system kan du afspille enten anden musik eller den
samme musik helt synkront i festtilstanden.

TILSLUTNING AF B&O HØJTTALERE TIL UDFORDRINGERNE AF MULTIPLAY SURROUND:
Hvilke højttalere kan tilsluttes. Med et adapterkabel (RJ45 / Powerlink) kan alle aktive Beolab
højttalere fra B&O tilsluttes, som har en Powerlink-forbindelse (rundt 8-polet DIN-stik). Disse
omfatter:- BeoLab 1. - BeoLab 2. - BeoLab 3. - BeoLab 4. - Bemærk: ikke pc-versionen
(Beolab 4 PC). - BeoLab 5. - BeoLab 7-1 / 7-2 / 7-4 / 7-6. - BeoLab 9. - BeoLab 10.- BeoLab
11. - BeoLab 2500. - BeoLab 4000. - BeoLab 3000/4500/5000. - BeoLab 6000/6002.- BeoLab
8000/8002. - BeoLab Penta.

De nyere Beolab-højttalere har Powerlink-tilslutning i form af RJ45-stik (netstik), som kan
tilsluttes med afskærmede standard patchkabler (CAT6 / CAT7, der kører som SSTP eller
SFTP, ikke ubeskyttet som UTP): - BeoLab 12-1 / 12-2 / 12-3. - BeoLab 14.- BeoLab 15/16.-
BeoLab 17.- BeoLab 18. - BeoLab 19.- BeoLab 20. - BeoLab 90.

Hvilke højttalere kan IKKE tilsluttes. Det er ikke muligt at forbinde Bang & Olufsen Masterlink
højttalere direkte til almando Multiplay Surround Decoder. Det omfatter: Beolab 2000. -
Beolab 3500. - LCS 9000. Du kan dog forbinde disse højttalere via en almando Masterplay.
Dette er forbundet med Powerlink-udgangen på almando Multiplay Surround Decoder og
konverterer Powerlink-signalet til et Masterlink-signal, mens du automatisk aktiverer
Masterlink - højttaleren.

Multiplayet har flere udgange - hvordan du forbinder dine højttalere her: 5.1 surround-
udgangen består af seks RJ45-stik. Hver har et powerlink-signal på det - to stik til de
forreste højttalere, to stik til baghøjttalerne, en jack til midten og en jack kombineret
til subwoofer og center. Et Powerlink-signal indeholder altid begge stereo signaler,
dvs. både venstre og højre kanal. Med en valgmuligheds kontakt på B&O-højttaleren
bestemmer du om den skal afspille venstre eller højre kanal. Ledningerne kan enten
gøres separat til hver højttaler, eller sløjes gennem fra en højttaler til den næste (som
en lys kæde) på de BroLab der tillader det. Alternativt med en Y-adapter fra et udgangs
stik til to højttalere.

Tilslutning af passive højttalere: Passive højttalere kan ikke tilsluttes direkte til almando
Multiplay Surround Decoder - dette er muligt med passende ekstra forstærker, som f.eks.
En Beolink Passive Converter.

Nem installation: Plug and play installationen af Multiplay Surround Decoder er meget
nemt sæt det sammen, måske endda nogle få indstillinger med konfigurations programmet,
hvis det er nødvendigt, og enheden vil være klar til brug et par minutter efter.

Fuld kontrol: - Installationen er som regel allerede færdig. Ikke desto mindre giver appen
mulighed for at fore-tage forskellige indstillinger under drift (højttalerkonfiguration,
lydindstillinger som diskant, bas, lydstyrke osv.).

NOTER - Hvilke kilder kan tilsluttes: Multiplay Surround Decoder kan bruges til at forbinde
enhver type afspilningsenhed. Ideelt set har de deres egen lydstyrke og dermed en variabel
udgang - f.eks. Tv-apparater med en HDMI ARC / CEC-forbindelse, B & O-enheder, Apple
Airport Express, SONOS Connect, Denon Heos, Google Chromecast Audio osv. Automatisk
kildeaktivering enten ved intelligent signal detektion eller ved ekstern trigger spænding.
Så snart der er en trigger spænding eller et lydsignal til stede, det detekteres af almando
Multiplay Surround, om nødvendigt dekodes med Dolby eller DTS og konverteres til et
B&O Powerlink signal med trigger spænding. Hvis kilden ikke længere giver et signal
(for eksempel, hvis det er mute eller slukket), giver et intelligent kredsløb en efterkørsels
tid på (30 sek. - 2 min.) - så slukker output signalerne og højttalerne går i standby.

Billede

https://almando.com/index.php/almando-m ... coder.html
________________________________________________________________________

Almando Multiplay Surround Switch (Powerlink / Digital AudioLink / Bluetooth / SPDIF /
Valgfrit: WISA)Automatisk lydafbrydelse for maks. 3 kilder (1 x Surround / 2 x Stereo)
tilslutning til enheder fra B&O. NY: Nu med valgfri WISA-modul til trådløse højttalere,
f.eks. BeoLab 18 fra B&O (Wireless Powerlink), vælg venligst nedenstående valgmulighed!

Input 1 (Surround) - B&O Powerlink og Loewe Digital Audiolink
Input 2 (stereo) - B&O Powerlink (8-bens DIN) eller RCA-adapter
Input 3 (stereo) - Stereo optisk indgang (SPDIF)
Bluetooth - Overfør musik trådløst, styreenhed med Almando's app.

100% kompatibel med Bang & Olufsen. - Udgange og indgange til B&O Powerlink kabler.
Automatisk aktivering af Beolab 5 selv på ikke-B&O-enheder En ekstra tænding med B&O
fjernbetjeningen er ikke nødvendig. 100% kompatibel med Loewe - Indgang til Loewe Digital
Audiolink (kabel medfølger)

Bluetooth-modul integreret, direkte streame musik trådløst fra din smartphone eller tablet
(iOS og Android) med internetradio og musik tjenester som Spotify. Gratis Almando Control
App til konfiguration og styring af enheden. 100% kompatibel med SONOS Connect (ZP90) -
Volumenkontrol direkte på SONOS Control, iPhone, iPad, Android. - 100% kompatibel med
Apple Airport Express -Volumenkontrol direkte på iPod, iPhone, iPad.

Billede

https://almando.com/index.php/b-o/bo-und-sonos.html
#290316
Q7 kommer da med One Connect-boksen? Den har en IR-emitter i sig, som udsender IR. Har du fulgt eks. denne guide:
https://support.sonos.com/s/article/3444?language=da ?

Men jeg skal lige forstå: Almando’en har da ikke en IR-modtager? Du kan ikke volumenregulere udgangen på dit TV, så i min optik, så mangler der noget et sted i kæden.
#290320
Læs mit indlæg igen: One Connect-boksen har en IR-emitter, som man kan aktivere, som beskrevet i mit link. Men til Almando hjælper det så ikke noget, da den ikke har en modtager. Jeg kan nok ikke hjælpe med CEC, men du kan nu altså godt få den til at virke med IR.

Jeg har haft en Sonos Playbar koblet til Samsungs TV og deres One Connect adskillige gange, og styret volumen på den uden problemer. Jeg husker ikke om 2017-modellen skal have en IR-emitter sat i den minijack-port, der sidder bagpå først.
#290322
Ok måske er det muligt har ikke testet det. Man mit TV er bygget ned gulvet og kommer op når man tænder det. Dette er ikke muligt med en IR fjernbetjening.

Jeg har også en Sonos Playbar som virker fint men kun via IR.

Husk at One connect-boksen er ikke den sammen. Som modellen før.

QLED er den nyste model.!
#290323
Jeg er med på, at selve TVet styres via Bluetooth. Jeg har efterhånden testet et par stykker af dem. Styring af ekstern udstyr kan dog ske ved, at One Connect-boksen sender IR-signaler ud, eller at man tvinger One Remote til at gøre det. Men igen - hvis du bruger Almando’en så har den ikke IR, så det hjælper ikke at aktivere IR på Samsungen.

En måde at tvinge Remoten til at sende IR skulle være følgende (hvis boksen er gemt væk):
Instructions on Samsung TV:
Go to Settings -> Universal Remote -> New Device
Select Device Type: Home Theatre System
Select Brand: Samsung
Select Home Cinema Configuration: Optical
Start "Power Test" and always hit "No" (unsuccessful) until the 4th power test, there select Yes (home theatre system turned on/off).

After this the Sonos Playbar can understand the IR commands emitted by the One Remote, without the One Connect box needing to be in line-of-sight.
#290324
Ok. Men det hjælpe mig ikke da mit tv ikke kan se IR signalet. Den er i gulvet. Tv giver en5 volt ud ved start og starter mit hejs og tvet kommer op af gulvet. Men stadigvæk hjælper det ikke på HDMI ARC sync med Samsung tv et. Ha en god aften.

Jeg ser om almando tyskland finder en løsning, eller må jeg vil sende denretur. Den kan jo ikke fungere med det sidste nye TV fra samsung selv om de skriver det.

Allan
#290326
Vi tager den lige en gang til:
Dit TV kommunikerer med din Remote via Bluetooth. Det ændrer sig ikke. Du kan dog fortælle TVet, at du har ekstra udstyr koblet til, som kræver IR-signaler, og det vil da kunne aktiveres ud over Bluetooth. Det har intet med kontrollen af selve TVet at gøre.

Og som nævnt, så hjælper det naturligvis ikke på CEC-problemet, men det var ment som svar på din blanke afvisning af løsningen på side 2.
#290327
Tak for info forstår det nok ikke rigtigt hvad man skulle kunne bruge det til i mit setup. Men lige meget jeg skal ikke bruge min playbar. Kun beolab 4000 hvis det kan fungere. Ellers må jeg kigge på et andet setup.
CEC problemmet må kunne fikses via en FW opdatering. Håber jeg.

Allan
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 326