Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#290176
Ja, du må lige skrive lidt mere om dit setup.

Hvis det bare er lokalt netværk kan du jo nøjes med en DS118 for der er som sådan ingen databegrænsninger og NAS'en skal bare servere data for alle dine klienter.

Hvis det skal køre over internet til mobile enheder eller via en begrænset båndbredde vil du gerne kunne transcode dine 4K film til 1080 og det kræver en masse muskler som ingen af de NAS'er du viser kan.

Jeg kører med en DS218play som plex server og det fungerer fint med 4K til hjemmenetværket og FullHD når jeg streamer til min computer uden for hjemmet.
#290182
Det er altså super vigtigt, hvis man har en dårlig streaming klient som f.eks LG TV, så fungerer ikke mange codec, og din PLEX server må ud og transkode dine filer, så hjælper det ikke man har 4 LG skærme og sidder og håber disse 4 klienter får en transkodet variant hver, det magter systemet ikke på en lille CPU.

Så der skal altså tænkes CPU/RAM og sidst at klienter har bred support for codec og lyd formater, så den ikke får lov at afspille i direct mode, pga klienten.
#290184
JensF skrev:Ja, du må lige skrive lidt mere om dit setup.

Hvis det bare er lokalt netværk kan du jo nøjes med en DS118 for der er som sådan ingen databegrænsninger og NAS'en skal bare servere data for alle dine klienter.

Hvis det skal køre over internet til mobile enheder eller via en begrænset båndbredde vil du gerne kunne transcode dine 4K film til 1080 og det kræver en masse muskler som ingen af de NAS'er du viser kan.

Jeg kører med en DS218play som plex server og det fungerer fint med 4K til hjemmenetværket og FullHD når jeg streamer til min computer uden for hjemmet.
Beklager at jeg ikke var mere præcis.
Det er præcis Plex jeg gerne vil bruge. Vi har 2 ipads og 2 tv, og det er ikke usandsynligt at vi på et eller andet tidspunkt gerne vil se noget alle 4 på samme tid, og i hvert fald i minimum 2 personer af gangen på hver sit tv. Derfor vil jeg gerne have en NAS eller en anden løsning som kan trække det uden der opstår lag eller buffer. Jeg har prøvet at køre det på min gamer pc, selvfølgelig uden problemer, men jeg ønsker ikke at dedikere min bærbar til dette, så jeg har kigget på NAS eller en mini pc.

Jeg kiggede også på DS218play, men hvad jeg har hørt, så dur CPUen ikke til plex og slet ikke til transcode, men det kan godt være det er mig der har misforstået noget?
#290185
bbplayer skrev:Det er altså super vigtigt, hvis man har en dårlig streaming klient som f.eks LG TV, så fungerer ikke mange codec, og din PLEX server må ud og transkode dine filer, så hjælper det ikke man har 4 LG skærme og sidder og håber disse 4 klienter får en transkodet variant hver, det magter systemet ikke på en lille CPU.

Så der skal altså tænkes CPU/RAM og sidst at klienter har bred support for codec og lyd formater, så den ikke får lov at afspille i direct mode, pga klienten.
Jeg har faktisk et LG OLED E6 tv, hvor jeg har kørt plex igennem deres app, og det har kørt fint med min server på min bærbar, men måske det er fordi den er så kraftig (gamer pc), at det har kørt godt?
#290187
Det er vigtig at forstå, at transcoding af hevc i 4K kræver masser af cpu kraft. I min verden vil det være mere økonomisk, at have de rigtige klienter i stedet, som er understøttet med de rigtige codecs. Fx Infuse eller Kodi.
#290188
bleed_blue skrev:Det er vigtig at forstå, at transcoding af hevc i 4K kræver masser af cpu kraft. I min verden vil det være mere økonomisk, at have de rigtige klienter i stedet, som er understøttet med de rigtige codecs. Fx Infuse eller Kodi.
Jeg tror aldrig, at jeg kommer til at have 4K liggende på min NAS, da det fylder for meget. Nu kender jeg ikke ret meget til Infuse, men kan det de samme ting som plex med flere kan se forskellige ting på samme tid?
#290189
Infuse (som jeg selv bruger) kræver stort set intet af serveren. Så det vil ikke være et problem, hvis flere brugere henter samtidigt.

En USB disk tilknyttet din routers USB stik, burde i princippet kunne klare jobbet.
#290192
bleed_blue skrev:Infuse (som jeg selv bruger) kræver stort set intet af serveren. Så det vil ikke være et problem, hvis flere brugere henter samtidigt.

En USB disk tilknyttet din routers USB stik, burde i princippet kunne klare jobbet.
Okay tak for info. Måske spørger jeg lidt dumt så, men hvorfor er det så at folk bruger plex så meget når det er så meget mere krævende i forhold til infuse? Det kan godt være jeg kan leve med Infuse (skal lige undersøge hvordan det fungere)
#290415
Kefiren skrev: Jeg kiggede også på DS218play, men hvad jeg har hørt, så dur CPUen ikke til plex og slet ikke til transcode, men det kan godt være det er mig der har misforstået noget?
Der er lige kommet nyt software, så PMS er kompatibel med processoren:
https://nascompares.com/synology-ds218p ... p-by-step/

Plex er nemmere at gå til end Kodi, sikkert derfor det er mere populært. Jeg opgav i hvert fald at bruge Kodi til at streame fra min NAS og fik Plex til at køre i løbet af en halv times tid. Til lokalt brug foretrækker jeg dog Kodi som virker til at have mere effektive codecs (Kan afspille 4K HDR alene via mit Philips OLED uden nogen eksterne bokse).

Som bleed_blue skriver kan du sagtens holde fokus på dine klienter og nøjes med en helt simpelt NAS/netværksharddisk til at servere indholdet. En DS218play/DS218+ giver mere mening hvis du samtidig vil være bedre beskyttet mod datatab ved at bruge to diske i RAID.