Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289981
Hej

Jeg har købt et MU8005 Samsung tv i oktober, og har i den forbindelse købt en YouSee Bland Selv-pakke for at kunne se fodbold. Jeg har købt en YouSee ready kortlæser, men uanset, hvad jeg gør, så finder tv'et kun kanalerne i grundpakken, og ikke de 10 kanaler, jeg selv har valgt. Den brokker sig og siger "CI+ modul (kortlæseren) eller Smart Card ikke fundet. Tjek, om det er isat korrekt".

Alle indstillinger fra YouSee er korrekte, og jeg frygter derfor, at det er tv'et. I dag prøvede jeg at købe en ny kortlæser - blot for at være sikker på, at dette ikke var problemet. Ligeledes har jeg forsøgt at vende kort+kortlæser på alle tænkelige måder.

Samsung/elgiganten siger dog, at det virker meget mærkeligt, at tv'et ikke skulle kunne registrere, når jeg sætter kortlæseren i tv'et. Omvendt siger YouSee, at alt er indstillet korrekt, så de kan ikke gøre yderligere.

Er ved at blive skør af det, og har ikke mulighed for uden videre at troppe op i Elgiganten med det. Nogen som har oplevet noget lignende eller er det bare at få det sendt til rep?

Godt nytår :)
#289982
Hvis du har prøvet 2 kortlæsere nu, så må mistanken falde på hvordan du mener du sætter dem ind i tv, og om soklen virkelig får fat og tv kan se du sætter dem i. For nogle folk tror man den kan vende 2 veje, der er dog kun 1 korrekt vej at vende CA module(CAM) (Det hedder CI+ slot) , og så er der jo næste, at når CA modul sidder korekt, så skal kort vende korrekt.

Jeg kan ikke lige se det her, så du skal kigge nærmere på CA modulen om det sidder korrekt i tv, og at du kan mærke det sidste hak, det giver når det ryger ind i soklen og får kontakt. det burde du mærke, og du skal skubbe lidt dog ikke med vold.

Godt nok er video hollandsk , håber dog du kan følge mandens anvisninger i billede sprog og se hvilken vej de dele vender?
https://www.youtube.com/watch?v=baAf5MBA8oA
#290036
@bbplayer

Tak for svaret. Jeg har efterhånden vendt og drejet både kort såvel som kortlæser på alle tænkelige måder. Ligeledes har jeg sat det i tv'et på forskellige måder, men stadig uden, at det på nogen måde bliver registreret. Det er en YouSee Ready kortlæser, som jeg har købt i hhv. YouSeebutik og Elgiganten. Men lige lidt hjælper det.

@N4Ld3

Netværks-ID er sat til 111. Ligeledes har jeg forsøgt at nulstille tv osv., men uden held. Efter råd fra Samsung har jeg også forsøgt at sætte land som Sverige i stedet for DK.
#290044
Prøv lige at skifte antennekablet ud med et "yousee godkendt". Det er vigtigt at signalet går ordentlig igennem, da der jo i forvejen sidder et "skillefilter" pga grundpakken, inden signalet kommer ind i boligen.
#290050
Finder tv’et ikke kanalerne og siger de er kodet eller noget i den stil hvis du prøver at se en af dem?
Hvis du har prøvet modul begge veje i tv og skubbet det i bund er de ben i tv som skal give forbindelsen sikkert blevet ødelagt når modul har vendt forkert, kan du se om de er bøjet hvis du kigger ind i porten?
#290092
Tak for svarene.

@henrik.yde - Antennekablet har vel ikke har noget med kortlæseren at gøre, og alle andre kanaler virker i øvrigt? Håber ikke at skulle skifte antennekablet, da det er trukket fra køkkenet gennem væggen osv, men uden at jeg kan ændre herpå, da det er kørt ind igennem væggen af sælgeren af lejligheden.

@dieseldk
Forstår ikke helt hvad du mener med de siger om det er "kodet". Altså alle kanaler findes som udgangspunkt, men kan bare ikke trykke på de 10 kanaler, som jeg selv har valgt. Har lige kigget ind med flashlight fra iPhone, og kan ikke umiddelbart se noget skulle være galt.

@alle
Jeg har har lige kørt en MUTE, 2, 4, 7, EXIT-test, hvor den siger "CI+ PRODUCTION keys testing success". Dette tyder vel på, at det måske ikke er fjernsynet den er galt med, men snarere kortlæseren/YouSee?

Har fået anbefalet denne af en, som havde lignende problem. Så måske jeg prøver med den, selvom min nuværende Yousee-kortlæser jo burde fungere fint: https://www.bergs.dk/tilbehoer-til-dvb- ... 039-p11958
#290093
thomasLP91 skrev: Forstår ikke helt hvad du mener med de siger om det er "kodet".
Når du ikke har adgang, så viser ALLE tv en tekst på skærmen, at denne kanal er kodet, og det kræver et smart card og et CA Modul i dit tv.

Så ser du ikke beskeden, så er det der du skal starte, altså finde kanalerne som er kodet, er de der ikke, så hjælper det ikke at fokusere på at dekode, hvis dit tv slet ikke skriver kanalen er kodet, og så bruger du tid på det forkerte.
#290094
Ikke fordi jeg prøver at være sjov men nogle gange kunne brugere drage nytte af den nye "blinde" app, som hjælper dem med at se på ting, for dem, så de kan forstå hvad de ser, her kræver det jo at du forstår hvad du ser eller ikke ser.

Det er ikke ondt ment men der er en del misforståelser som på skrift er svær at forklare, så ville du gavne af sådan en app, selvom dit formål er et helt andet end at læse tekst på tv :)

(App hedder be my eyes, bare så du ved)

Måske kunne det få app'n ud på nye højder, så det ikke bare er for blinde :)
#290096
Altså, du skriver jo at TVet kun finder kanalerne i grundpakken, og ikke de 10 kanaler du selv har valgt. Så enten er det signalproblemer eller forkert opsætning, det er ihvertfald det mest sandsynlige. Uanset kortlæser eller ej, så burde TVet jo "lægge" dem ind i kanallisten ved en søgning. :)
#290097
henrik.yde skrev:Altså, du skriver jo at TVet kun finder kanalerne i grundpakken, og ikke de 10 kanaler du selv har valgt. Så enten er det signalproblemer eller forkert opsætning, det er ihvertfald det mest sandsynlige. Uanset kortlæser eller ej, så burde TVet jo "lægge" dem ind i kanallisten ved en søgning. :)
Kan se, at jeg har formuleret mig dårligt. Tv'et kan fint finde tv3+, 6'eren osv i kanallisten. Men trykker jeg så på fx TV3+, så skriver den følgende "CI+ modul eller Smart Card ikke fundet. Tjek, om det er isat korrekt" :)
#290099
Det er jo så fremskridt, selvom beskeden er tvetydig, sådan husker jeg den ikke på BoxerTV på LG tv. Mente Samsung også skrev præcis det samme, da CI standarden er oversættelser fra engelsk.

Nå,
Så er du jo præcis ved CA modulet, og prøv at tage nogle billeder af slot og så om pins er bukket, hvis du uheldigvis har bøjet nogle ben derinde, evt læg billede op her, så andre kan se dem også, i tilfælde af du er usikker. Tror ikke dit CA modul er forkert, defekt jo, det sker jo, dog ikke 2 gange lige efter hinanden.