Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Kvaaen
#288557
Hej alle,

Min kæreste og jeg er lige flytter sammen. Vi bruger hendes reoler som tv-borde. Jeg har pt. surround systemet sony dav-dz660, og forstærkeren hertil er alt for dyb til hendes reoler. Reolerne er ca. 26-27 cm. dybe. Jeg søger derfor en forstærker som jeg kan bruge i stedet som ikke er dybere end reolerne. Gerne lidt mindre så der også er plads til kabler.

Jeg har ikke behov for noget high-end eller andet. Blot den er sort, kan bruges med mine højtalere og ikke er for dyb. Så pris er selvfølgelig en faktor.

Jeg har ikke noget i mod at købe brugt.
Hvad kan i anbefale?
#288559
Hej Kvaaen.

Bare lige en heads up inden du kaster dig ud i det.

Det sæt du har et noget der kun er desginet til at virke med sig selv. Dvs. højttalere og forstærker er skræddersyet til hinanden.
Det kan med andre ord blive svært at finde en forstærker der vil være særligt egnet til højttalerne.
Ofte er sådanne samlede surround anlæg med nogle lidt funky løsninger. F.eks. har jeg set højttalere med meget lav modstand, og det er sjældent noget en dedikeret forstærker er glad for.

Med sættets alder i betragtning kan du hurtigt være bedre tjent med at købe noget helt nyt, eller samle dit et sæt selv, med en dedikeret forstærker, og nogle rigtige højttalere.
Af Kvaaen
#288563
Hej Huleboer,

Tak for input. Tanken havde godt sat sig. Men så er vi oppe i en anden pris.
Men disse sæt fåes jo også brugt. Så undersøger nærmere.

Måske jeg kan leve med 2.1.

Jeg overvejer.
Af JensF
#288589
Der er mange som er meget begejstrede for det (Nem opsætning og ingen synlige kabler) og så er der mange som sværger til forstærker og højtalere over hele stuen (Potentielt bedste lyd).

Hvad er dit budget? Så er det nok nemmere at give nogle forslag.
#288596
JensF skrev:Der er mange som er meget begejstrede for det (Nem opsætning og ingen synlige kabler) og så er der mange som sværger til forstærker og højtalere over hele stuen (Potentielt bedste lyd).

Hvad er dit budget? Så er det nok nemmere at give nogle forslag.
Det er ikke bare potentielt, bedste lyd. Det er helt sikkert bedste lyd, nærmest uanset hvilken AVR du køber.

Det er lidt et mareridt med ledninger, men det giver 10 fold igen på lydsiden.

Det kræver også en lidt større investering end en soundbar.
Personligt har jeg det sådan at 50% af filmoplevelsen er lydsiden, for mig er det defor en "no brainer" at jeg skal have et bare nogenlunde surround set-up.
Af Kvaaen
#288956
Jeg har nu bestilt en Yamaha YAS-207 soundbar. Jeg er helt med på, at det hverken giver high end lyd, eller surround. Men det er ikke det jeg har behovet for pt. Budgettet var egentlig til lidt mere. Men denne har fået rigtig gode anmeldelser til prisen.
Det skal blot bruges til at tilføje noget dybde og overskud i lyden i forhold til tv egne.
Når jeg spiller på min playstation er det med ørebøffer.

Tak for svarene.