Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#288336
IT-Bruger skrev:
Asimuh skrev:....der var en der skrev i en tråd her på site at han havde hørt om priskrig på Samsungs QLED efter nytår, så måske er det værd at vente?
Det er rigtigt. Et 65" Q8DN, som er det tætteste på Samsungs flagskib Q9FN, kommer ned i ca kr 11.13.000 efter juledagene. Hold især øje med Hifi Klubben O_O
Men hvordan er Q8DN i forhold til Sony 65XF9005?
#288338
henrik.yde skrev:Det ville være en god ide at læse testene af begge TV her på flatpanels. Men ville selv vælge Sony af de to.

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Ah tak. Jeg søgte på Sony 65XF9005 test på Google, men der kom ikke noget fra Flatpanels frem. Havde ikke tænkt på at søge på XF90 bare :)
Men ja, jeg vil give dig ret. Jeg læste lige testen af Samsungs, inden at du postede linket og jeg kan se at Sony klarer sig bedre med bevægelse. Det er et stort plus for mig, da jeg ser en del fodbold.
#288341
PF skrev:
henrik.yde skrev:Det ville være en god ide at læse testene af begge TV her på flatpanels. Men ville selv vælge Sony af de to.

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Ah tak. Jeg søgte på Sony 65XF9005 test på Google, men der kom ikke noget fra Flatpanels frem. Havde ikke tænkt på at søge på XF90 bare :)
Men ja, jeg vil give dig ret. Jeg læste lige testen af Samsungs, inden at du postede linket og jeg kan se at Sony klarer sig bedre med bevægelse. Det er et stort plus for mig, da jeg ser en del fodbold.
Den må så hedde:

1. Sony
2. OLED
3. Samsung LCD/QLED
#288343
PeterD skrev:
PF skrev:
henrik.yde skrev:Det ville være en god ide at læse testene af begge TV her på flatpanels. Men ville selv vælge Sony af de to.

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Ah tak. Jeg søgte på Sony 65XF9005 test på Google, men der kom ikke noget fra Flatpanels frem. Havde ikke tænkt på at søge på XF90 bare :)
Men ja, jeg vil give dig ret. Jeg læste lige testen af Samsungs, inden at du postede linket og jeg kan se at Sony klarer sig bedre med bevægelse. Det er et stort plus for mig, da jeg ser en del fodbold.
Den må så hedde:

1. Sony
2. OLED
3. Samsung LCD/QLED
Ja i mit tilfælde i hvert fald. Nu tager jeg ud og kigger på Sony og OLED i morgen, så må jeg se ad det.
#288372
PF skrev:
PF skrev:
henrik.yde skrev:Det ville være en god ide at læse testene af begge TV her på flatpanels. Men ville selv vælge Sony af de to.

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Ah tak. Jeg søgte på Sony 65XF9005 test på Google, men der kom ikke noget fra Flatpanels frem. Havde ikke tænkt på at søge på XF90 bare :)
Men ja, jeg vil give dig ret. Jeg læste lige testen af Samsungs, inden at du postede linket og jeg kan se at Sony klarer sig bedre med bevægelse. Det er et stort plus for mig, da jeg ser en del fodbold.
Ja i mit tilfælde i hvert fald. Nu tager jeg ud og kigger på Sony og OLED i morgen, så må jeg se ad det.
Ja, vær dog opmærksom på at et billed i butikken ikke fortæller hele sandheden om skærmen og en sælger vil tale de skærme op som butikken tjener mest på... ::l

Selvfølgelig kan en god prisreducering på Skærm X være et godt incitament til at købe den frem for Skærm Y.

Vær dog opmærksom på, hvis du streame fra en App så bliver kvaliteten ikke så god som hvis du har et 4K fodbold abonnement hos feks Viasat, men det kan næppe ændre resultat af en kamp
#288459
Nu var jeg i Hifi klubben for at kigge på et Sony XF90. Jeg synes godt nok at det er voldsomt med mængden af glorier. Det ødelagde rigtig meget i en film, når der kom undertekster på en sort baggrund. Hvad skal jeg så gå efter? Han frarådede OLED pga. Burn-in og forslog et Samsung i stedet. Lillebroren til topmodellen synes jeg at han sagde.
#288466
Torben Rasmussen skrev:Q8DN (lillebror til topmodellen) har ca. samme antal zoner som XF90, så der vil glorier være det samme. Så er der Q9FN tilbage, men den koster ikke 12.000 kr. i 65". Det gør Q8DN nu godt nok heller ikke...
Nej, jeg skal betale næsten 17 for Q8DN. Jeg må ærligt indrømme at min tanke var, at hvis jeg var oppe i de beløb, så ville jeg tage et OLED. Men jeg ved ikke hvor nervøs man skal være for burn-in?
Og hvis der er samme voldsomme mængde af glorier, så takker jeg nej.
I har jo selv anmeldt XF90 Torben, nu ved jeg ikke om det var dig, men hvis du har set det tv, synes du så ikke at det var voldsomt med glorier? Han viste mig den nye Mowglii, og jeg blev lidt overrasket over hvor irriterende det var.
#288469
Ja ja, jeg har også været i Hifiklubben (med en kollega), hvor ekspedienten dog anbefalede OLED over alle andre TV. Jeg har selv OLED der både bliver brugt som computerskærm, spil, film, etc. Jeg har ikke oplevet problemer med burn-in eller retention for den sags skyld. Bestem dig for hvilken skærm du vil købe, inden du går ind i butikken. De vil jo helst sælge dig det produkt de tjener mest på, i dette her tilfælde Samsung. Derudover er Sony XF9005 udsolgt mange steder, så endnu en god grund til at "pådutte" dig noget andet.
#288472
Det er mig der har anmeldt XF90 og også Q8DN, så de er stadig nogenlunde friske i hukommelsen. På begge TV vil der forekomme glorier, da zonerne er relativt store. Det er værst når man har sorte bjælker, og så der kommer underteksterne på skærmen, eller hvis der er lyse elementer nær top/bund. Selv i de større modeller som Q9FN og ZF9, så vil du ikke komme udenom dette problem, hvilket jeg også synes jeg gør en del ud af at forklare i testene. LCD helt uden zonestyring vil ikke have glorier, men til gengæld vil de så udvaske hele billedet når der sættes blus på.

Du kan ikke få et fuldstændigt kompromisløst TV. Enten må du gå med OLED og forsøge, at navigere udenom indhold/brugsmønstre, som giver forhøjet burn-in-risiko eller også må du leve med de ulemper LCD giver.
#288473
henrik.yde skrev:Ja ja, jeg har også været i Hifiklubben (med en kollega), hvor ekspedienten dog anbefalede OLED over alle andre TV. Jeg har selv OLED der både bliver brugt som computerskærm, spil, film, etc. Jeg har ikke oplevet problemer med burn-in eller retention for den sags skyld. Bestem dig for hvilken skærm du vil købe, inden du går ind i butikken. De vil jo helst sælge dig det produkt de tjener mest på, i dette her tilfælde Samsung. Derudover er Sony XF9005 udsolgt mange steder, så endnu en god grund til at "pådutte" dig noget andet.
Tak for input. Problemet med at beslutte sig inden, er jo at man ikke aner hvordan billedet er. Hvis jeg skulle have købt hjemmefra, så havde jeg købt XF90, men så var jeg blevet slemt skuffet når jeg satte det til. At butikkerne så forvrænget billedet fuldstændig, det er godt nok belastende.
Torben Rasmussen skrev:Det er mig der har anmeldt XF90 og også Q8DN, så de er stadig nogenlunde friske i hukommelsen. På begge TV vil der forekomme glorier, da zonerne er relativt store. Det er værst når man har sorte bjælker, og så der kommer underteksterne på skærmen, eller hvis der er lyse elementer nær top/bund. Selv i de større modeller som Q9FN og ZF9, så vil du ikke komme udenom dette problem, hvilket jeg også synes jeg gør en del ud af at forklare i testene. LCD helt uden zonestyring vil ikke have glorier, men til gengæld vil de så udvaske hele billedet når der sættes blus på.

Du kan ikke få et fuldstændigt kompromisløst TV. Enten må du gå med OLED og forsøge, at navigere udenom indhold/brugsmønstre, som giver forhøjet burn-in-risiko eller også må du leve med de ulemper LCD giver.
Du forklarede det også i dine test og jeg så også billedet der var inkluderet. Men jeg blev overrasket over hvor meget det egentlig er.

Men jeg tror at det bliver OLED, men hvad skal man tage? C8, AF8 eller Philips 873? Jeg ved godt at det er forskellige priser, men hvad giver mest bang for the buck?
#288474
Tja, alle 3 er gode bud, og panelerne er de samme, da der kun er en producent af OLED paneler, nemlig LG. Personligt havde jeg nappet Sony eller Philips, som jo er Android TV, og dermed en god garant for fremtidige opdateringer. Billedmæssigt vil der ikke være nogen kæmpe nævneværdig forskel.