Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dusty
#287906
Hej
Jeg overvejer om jeg skal lave et set-up til SIM racing. Jeg har til info aldrig spillet spil på PC/Playstation (ud over lidt GT med en controller), Wii etc., men det her med at køre racerløb kribler lidt i mig.
Jeg søger lidt input til hardware delen. Skal det være en PS4 eller noget PC værk. Næste del er så jeg aldrig har ejet min egen PC - er sådan en Corporate type der altid har fået stukket en arbejdsmaskine i hånden. Jeg har Macbook air jeg bruger privat og arbejdsmæssigt.
Havde tænkt på en godt udstyret ny mac mini, men hvad jeg læser så er "grafikkort" alligevel ikke helt i front (kan godt lide Apple af mange grunde). Men hvilken butik / nettet går man hen for at sammenstykke en lækker PC til SIM racing. Orker ikke Elgiganten mv. da jeg ikke synes der er rådgivning. Er også interesseret i et sted der evt. kan opgradere maskinen over tid. Er der nogle gode maskiner I kan anbefale.
Jeg har tænkt mig at købe sæde, rat og pedaler (Logitech, Fanatec eller lign).
Næste del er skærm. Jeg vil gerne "genbruge" min gamle Pana plasma skærm - 55VT50. Burde vel kunne bruges til gaming?
Nogen indspark / erfaringer?

/Søren
Brugeravatar
Af Huleboer
#288050
Hej Dusty.

Med mindre du lige har vundet i lotte, og ellers har en nogenlunde normal økonomi, så tænker jeg du bør state med en konsol løsning. En PC der vil kunne køre sådan en oplevelse bare nogenlunde ligger nok i mindst 6000, mens du vil komme meget langt med en playstation eller xbox, for at få tæt på samme oplevelse.
Jeg er så selvfølgelig klar over at der findes nogle meget mere realistiske spil til PC, men hvis du er begynder er det ikke sikkert det er der du skal starte alligevel.

Jeg har selv playstation, så kan kun udtale mig om den. Hvor mange gode sim spil der er til xbox ved jeg ikke.
På playstation har jeg været glad for Project Cars (har kun spillet det første), Gran Turismo Sport, og F1 2018.
Alle tre har jeg spillet med Logitech G29 rat og pedalsæt, og en Playseat Challenge stol, da den kan ligge i rummet i vores sovesofa i gæsteværelset.
Man plejet at kunne finde rattet på tilbud til omkring 1500kr, og ca. det samme for den sammenklappelige stol.
Så 3000kr. lagt oven i pris for en maskine.
En konsol er nem at bruge sammen med sit TV og det vil ganske givet være den mest tilgængelig løsning, og hvis du bliver rigtigt bidt af det kan du altid søge nye veje. Rat, pedal og stol kan også sagtens bruges til PC.
Brugeravatar
Af bbplayer
#288051
De første 3500-4000 kr går til et GTX1070 eller dyrere nyeste GTX2070 grafik kort, så 6000kr det er ikke den bedste pc man får :)
Brugeravatar
Af Huleboer
#288053
Nej nej, men du kan også sagtens klare dig med mindre sålænge du ikke har tænkt dig at spille sim racere i VR.
Så er en maskine med GTX1060 tilstrækkeligt, og dem kan man godt få på tilbud omkring 6-7.000.
Af Moulder
#288054
Et lille råd..
Jeg har kørt simracing 2 gange nu, med et par års mellemrum..
Lad være med at smide alt for mange penge i det, med mindre du bare VIL køre simrace.
På et tidspunkt, for mit vedkommende 2 gange, bliver man træt af det, og mister lidt lysten til det, så er det mega surt at stå med et system til 25.000,- som stort set ikke kan sælges hvis du kører træt idet..
Been there done that ?

Jeg solgte mit i stumper, og tog et gevaldigt tab på det..
Så køb evt. brugt, der findes af og til noget på dba. osv.
Fanatec er super godt, men koster også derefter..
Logitech G29 eller lign. er også ganske godt..
Jeg havde Thrustmaster rat og pedalsæt på mit sidste setup, og det er klasser bedre end Logitech, og ikke voldsomt meget dyrere.

Jeg kørte iRacing, som er en rigtig simulator, og IKKE et spil.
Det findes så vidt jeg ved kun til PC.
Men som andre skriver, så vil en konsol nok være et godt sted at starte.

Ang. din skærm, hvis du "kun" vil køre med en enkelt skærm, så sørg for at få den så tæt på som overhovedet muligt.. Det giver så meget federe en oplevelse.. Hellere en mindre skærm TÆT på, end en stor skærm for langt væk..? Så kan du altid opgraderer til 3 skæms setup, det er superfedt at køre med ?

Men det er superfedt at køre simrace generelt, og man bliver nemt total bidt af det..
Men det er en tidsrøver af format.. Så sørg for at få et godt sæde, du kommer til at sidde der i mange timer ?
Når man har kørt et stykke tid, og man kommer ud og køre i hverdagsbilen, kan man tage sig selv i at bremse med venstre fod, og skære svingene på bedst mulige måde.. ?
Brugeravatar
Af bbplayer
#288055
Huleboer skrev:Nej nej, men du kan også sagtens klare dig med mindre sålænge du ikke har tænkt dig at spille sim racere i VR.
Så er en maskine med GTX1060 tilstrækkeligt, og dem kan man godt få på tilbud omkring 6-7.000.
Det er surt at købe småt, når man vil noget stort :)
Af Supergris
#288096
Omvendt er det også surt, at investere en masse penge, for så senere at finde ud af, at interessen ikke rigtig er der, alligevel!

Hvis du vil have et rigtigt SIM-setup, koster det hurtigt mere end 25.000 kr.

Nu du alligevel gerne vil spille på dit TV er en konsol en oplagt mulighed til at komme i gang, og et G29 (G920) et godt sæt at starte med.

Personligt ville jeg nok købe en Xbox One X, hvor gode spil kan nævnes: Assetto Corsa, Project Cars 2, F1 2018, VRally og Dirt 4. Forza er mere arcade agtigt, men stadig sjovt.
Selv er jeg lige begyndt at spille Ride 2, jeg fik meget billigt, nu da Ride 3 er udkommet. Det er med motorcykler og er overraskende godt...

Nu du alligevel ikke umiddelbart har planer om at tilslutte et 4K-TV, kan du sikkert nøjes med en Xbox One S eller en PS4.
Af Dusty
#288213
Super fine indspark må jeg sige. Tak for det.
Det er nok rigtig at man hurtig kan lægge en del penge med risiko for man ikke får brugt udstyret. Og om jeg lige er villig til at lægge 25-30K nu til januar (har ikke tid nu), er jeg ikke sikker på. Det er mange penge synes jeg. Men bliver det pludselig en slags hobby er det lidt nemmere at leve med. Samtidig kommer forår/sommer pludselig og så vil jeg hellere være udenfor :-)
Men ideen med en PS4/Xbox og racersæde er god - var vel der jeg startede egenlig.... og så evt. købe brugt Logitech eller Trustmaster samt et par af de titler I nævner, og den vej rundt komme igang til en "billig" penge. Jeg køber ikke en anden TV skærm, da den jeg har har bare står og samler støv og det er jo skam egentlig.
Men skulle jeg se på en PC er det så bare Elgiganten/power man tyr til. Eller er der en god forhandler på nettet der kan anbefales?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#288216
Prisen på de maskiner du henter i varehusene er for høj ift. hvad du kan få hos de forhandlere, der selv bygger dem. Hvis du ikke selv har mod på at rode med hardwaren, så har forhandlere som eksempelvis https://www.mm-vision.dk/ mulighed for at justere lidt på deres std. konfigurationer, så det passer til budgettet. Men computeren løber hurtigt op over 6.000 kr. hvis man skal have eks. et GeForce 1060, 16 GB RAM, og lidt ekstra HDD-plads.

Jeg har ikke selv handler PC i årevis, så det er muligt, at der er en anden forhandler af færdigsamlede custom-løsninger, som giver mere valuta for pengene.
Af Dusty
#288219
Det tager jeg et kig på og googler videre udfra det. Er ikke DIY type på dette område... men unægtelig noget nemmere bare at købe en PS4/Xbox "turnkey løsning" og køre en masse fede sim spil. Kan dog se jeg bliver mere og mere hooked på iracing. Dog er det jo en helt anden pris som der nævnes.
Af Supergris
#288247
Jeg kan anbefale:

http://www.topdata.dk/

Det er et enkeltmandsfirma (med mindre, han har udvidet forretningen), hvor ejeren ved, hvad han laver, og bruger fornuftige dele.
Han er flink til at hjælpe, hvis der opstår problemer; samtidig er prisen som regel ikke ret meget mere (hvis overhovedet), end hvis du selv samlede og købte stumperne de billigste steder, enkeltvis...
Af Dusty
#288461
Har set lidt på de to forhandlere der foreslås - er ret sikker på jeg går PC vejen. Tror jeg giver mm-vision i Slagelse et besøg (jeg bor selv i Næstved). Problemet er lidt man går i upgrade mode når man først er i gang med at konfigurere og så bliver prisen derefter.... Og da jeg har en "gammel" plasma skærm skal jeg lige høre dem om grafikkortene som Toben skriver om.
Har set på rat, pedaler etc., og der er fine tilbud på DBA. Men jeg er mest til nyt generelt, da man aldrig ved hvordan folk har behandlet deres udstyr. Man kan sgu hurtig blive lidt hooked på sådan noget her.
Af Dusty
#290557
Bare for god ordens skyld vil jeg da lige skrive hvad jeg endte med. Ud fra den betragtning, at der så at sige skulle være råd til at miste interessen, droppede jeg PC tanken og det at gå all in. Så jeg har købt en Xbox one X, et sæt Logitech G920 rat+pedaler samt et racersæde lavet i træ. Der er en gut på DBA der laver det. Ret godt fundet på, hvor rat og pedaler monteres.
Tænker at Xbox og Logitech kan sælges med 50% tab om et lille års tid hvis jeg ikke får det brugt. Er started med Forza Motorsport 7 og Horizon 4. Horizon 4 er nok lige lidt for arkadeagtigt til mig. FM7 er ret fedt, men også lidt svært. Der går hurtigt lidt stockcar race over det, hvis man ikke fokuserer på at blive bedre. Så må jeg se om det hele det fænger, og herfra videre til Iracing om et års tid.