Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#287924
Der blev sat fokos på emnet, som fler skribenter mener bliver et stort
fremskridt for tv-lyden. Jeg mener det er vigtigt for alle, der står og væver -
'skal jeg købe nyt tv/ receiver nu, eller vente'. Nu er der lidt at forholde sig til.
#287930
Nu er du blot ret fokuseret på eARC og jeg prøver at forklare, at en del af de features som HDMI 2.1 har også kan realiseres på 2.0. Der er sandsynligvis ikke TV med 2.1 på programmet det næste år, så man kan dårligt sætte det som et krav.
Brugeravatar
Af Millemis
#287933
Og eARC er vel kun vigtigt for de kilder, der er integreret i et tv.
Det er efterhånden mange nu om dage - om de så er relevante eller ej, er et andet spørgsmål.
(Og måske ikke engang dér - hvis det blot er de sædvanlige komprimerede 2.0 hhv 5./7.1. lyd-kilder.
Tv-tunerlyd i mere end det er i hvert fald fremtidsmusik og vil desuden kræve nye tunere/ny tunerstandart).

De, der bruger et ATV sat til en ekstern receiver eller til en soundbar, kan altså være fløjtende ligeglade.
Dette gælder vel alle dimser tilsluttet på denne måde!

Men ok - det kræver så, at man generelt undlader at tilslutte noget til selve tv’et.
Hvilket de fleste, med en ekstern receiver-løsning jo nok alligevel ville gøre.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#287934
Peter Pan skrev:Igen igen - Uden HDMI 2.1, er der ingen fremtids sikring med disse systemer.
Heller ikke med HDMI 2.1 er der nogen fremtidssikring!
OBS! Hvis der var, ville der jo ikke være nogen udvikling/konkurrence på udvikling og ingen nye penge at tjene for industrien.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288047
DIN PERSONLIGE LYD
Beosound 2 spiller let sammen med dine andre trådløse enheder.
Og med Google Assistant er det blevet endnu nemmere at skabe
din personlige lyd – blot ved brug af din stemme. Glæd dig til
360 grader mono lyd, uanset hvor du placerer Beosound 2.

Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288297
2 x 500 Watt ASP ICEpower moduler er tilsluttet 2 x PowerLink front out på mit BeoVision 40"
Mk III TV, og levere signalet til to Passive BeoVox Penta, som er front højttaler i mit 5,1 setup.

ASP ICEpower moduler har nu leveret super lyd hver dag siden April 2005, og har kun været
uden 230V når vi har været på ferie. Så det er et køb jeg aldrig har fortrut.

På vej til "TEKNIK BOKSEN".

Billede
Jeg syntes det er lykkedes meget godt at skjule alle de nødvendige kabler.
Billede
Billede
Her beskrives af hvad der ligger bag de små nr. du ser på billedet.

1) BeoLink 1611 Converter kontrolboks, benyttes, når audio og videoprodukter med Master Link
(ML) og 7 polet datalink /MCL) ønskes forbundet. I mit setup har Beocenter 9300 MCL link og
BeoVision 7 har ML link tilslutning.

2) Remote mains switch, er en fjernbetjent netafbryder som får et on/off trikkersignal fra pin 4 i
PowerLink tikket. I mit setup tilslutter den 230V til min subwoofer. Her udover tændes nr. 2 -
nr. 4. - nr. 5 .og nr. 6.

3) Er endnu en Remote mains switch trigger 230V når surround processoren modtager et rear
signal, til de to aktive BeoLab 4000 bag højttalerne, i mit 5.1 surround system.

4) Er en 20 db antenne forstærker (YouSee Kabelnet) som tilsluttes 230V via triggersignal fra (2).

5) Er et højttalerrelæ som sikre at ICEpower modulerne ikke givet "blobs" i højttalerne.

6) Strømforsyning til højttalerrelæet, som tændes med trigger signal fra (2).

7) X-TRA speaker kit, består af en MCL 2A relæboks, og en transciver. I mit setup sendes lyd fra
Beocenter 9300's 80 Watt forstærker til passive højttaler i køkken/ alrum.

8) Er fra JJAZ, en IP 205 KV Stainless, 2 X 500 Watt APS ICEpower forstærker, tilsluttet direkte på
BeoVision 7-40 TV's PowerLink front bøsninger med 2 stk. MK III PowerLink kabler til ICEpower
modulerne. Strømmen til ICEpower forstærkeren slukkes aldrig.

Billede
#288438
Jeg havde for nylig mulighed for at tale om HDMI eARC med en som har været involveret i arbejdet. Min forståelse er, at afspillerenheden (f.eks. Apple TV 4K) ikke behøver eARC. Det er kun TV'et og soundbar/forstærker, som skal have eARC.

Dette skyldes, at afspilleren kan sende lyd via HDMI-kablets "downstream", som i mange år har understøttet tabsfri lyd, mens de næste enheder i kæden bruger "upstream", hvori eARC-delen er relevant.

Nogle HDMI 2.0b chipsets kan opgraderes til eARC, men det kræver at producenten har viljen.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288442
Peter Pan skrev:Billede

HDMI Forum melder HDMI 2.1 klar til godkendelses-test hos fabrikanterne.
Forumet bag HDMI har endeligt fået specifikationerne for kompabilitets-test klar.
CTS2.1 hedder beskrivelsen, som bl.a. skal sikre at fabrikanterne overholde
specifikationerne for bl.a. eARC. - Læst her.

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC. - Læs her.
Nu er HDMI 2.1 vel klart defineret, så er det producenterne vi venter på.
#288444
Chipproducenterne har ventet på den færdige certificeringstest fra HDMI Forum. Den er blevet forsinket næsten et år. Certificeringen åbnes i faser.

Men når man tænker på HDMI, så husk, at det er en pulje funktioner, som ikke nødvendigvis skal implementeres. Producenterne må gerne udvælge og fravælge. Når de integrerer f.eks. HDMI eARC, så skal det dog gøres stringent efter specifikationerne.

Sidder man og venter på et 8K-tv, der understøtter alt i HDMI 2.1, så får man nok lov til at vente lidt endnu. 4K-modellerne vil dog tage flere og flere elementer i brug. Det begynder så småt næste år.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 326