Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#287010
Hej
Jeg har (i går) udskiftet en ældre Phillips LCD fra 2009 med en Samsung Q6F 49" (have lange overvejelser mellem denne og Sony 9005XF 49"...ved ikke rigtig om jeg har valgt forkert...?). Jeg modtager mit tv signal fra parabol til HD set top boks fra CD, men har også alm. antenne kabel tilsluttet (kan se DR kanaler herfra). Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om kvaliteten af det, jeg ser på det nye tv (har slået det mest "hejs" fra). Nogle CD kanaler står knivskarpt andre ret uskarp. Fx her til morgen tændte jeg for TVet og stillede ind på DR2 - Debatten. Der var et væsentligt dårligere billede på signalet fra CD end fra Antennen. Til gengæld stod DR1 Aftenshowet i går knivskarpt fra CD. Jeg tænker, at Tvet kan levere et godt billede - men at kildekvaliteten er svingende.

SPM:
1)Sender CD signal ud i forskellige kvaliteter (bit-rate) eller er der mon en indstilling på mit boks som jeg har overset ???

2)Jeg har efterfølgende læst mig til, at Q6F i 49" har en Native Panel Refresh rate på 60 Hz (mod 120 Hz på 55" over derover) - har det i praksis en betydning for billedkvaliteten - er Hz angivelsen vigtig eller blot øregas ("higher is better") ??

Vil jeg få et bedre signal ved fx at skifte til en fiberløsning fra WAOOU?

/Torben
#287014
CD:
DR2 er 576p / ca. 5Mbit
DR1 er 720p / ca. 10-14Mbit (vbr)
Det er vigtig at huske at signal ikke er bedre end den som leverer, og du ved nok at TV3 var rigtig dårlig i lang tid, før kanalen blev HD, hvor SD signalet simpelthen var så ringe at man troede det var en VHS optagelse.

Når du nævner antenne? Hvad er antenne så, DVBT? Her er birate generelt mindre for flere kanaler.
TV kan så manipulere med billede, så det fremstår bedre, når du ikke har ændret ved indstillinger,
er der en masse billede behandling som de forskellige profiler benytter for at give bedre billede.

60 vs 120 betyder noget, billede bliver mere roligt, billede bliver ikke mere detaljeret men roligt.

Fiber gør ikke nødvendigvis noget bedre end CD, du kan dog få bedre udvalg, og vistnok 4K sport :)
#287019
Kvaliteten "bitraten" har generelt været højst på CD via parabol, om det stadig forholder sig sådan har jeg ikke sat mig ind i, jeg sagde selv CD op for 6 måneder siden efter at have benyttede dem i gennem 15-16 år. Jeg havde den store pakke og 4 receiver og havde enlig en glimerende pris på -40% af deres listepris.

Men de er desværre håbløs bagefter, de har f.eks. intet udbud i 4k og alt deres streaming "Go" er uden Dolby Digital lyd inkl. Cmore " via deres Entertain Center". havde forventet noget mere af dem under VM.

BTW: Entertain Center er den bedste modtager jeg har haft fra dem, alle de andre PVR fra Sageem har der kun været utallige af problemer med.

Hvis du vælger CD via parabol så har jeg et par modtager du sikkert kan købe billigt, hvis du da har behov for flere modtager. Har b.la. et Entertain Center og et Entertain mini
Senest rettet af Bond 2. dec 2018, 09:17, rettet i alt 1 gang.
#287088
Det er din hjerne :) Billede er desværre blevet skarpere og du ser tydligere de kedelige utydelige billeder, som førhen blev skjult af et ringere tv. På grund af dets manglende kapacitet til at vise et godt billede, snød din hjerne dig og du mente så det så perfekt ud, for du kunne ikke få det bedre.

Med 75" her, så overraskes jeg også løbende over hvor virkelige ringe SD signaler er, også på CD :)
Jeg håber næsten kun på flow tv fra en HD eller UHD kanal i fremtiden.
#287171
Har lige opsagt mit abb hos CD og desværre så er der nogle kanaler fra DR de bare ikke sender i HD selvom, de sendes i HD kabel-tv? Mener at det var DR2 eller DRK eller begge der ikke blev sendt i HD via CD. Når Yousee kunne sende flere DR kanaler i HD så kan de undre hvorfor CD sparer det væk?

Mener at Viasat slet ikke sender danske programmer i HD?
#287393
Hvis Canal Digital ikke tager sig sammen, og de har jo alle muligheder for at begynde at sende film i b.la. 4K eller bare streame i 4K. med Dolby Atmos. De har har været på banen i så mange år, men de bliver overhalede inden om, desværre.
Så tror jeg desværre de er opkøbt eller helt væk inden for de næste 2 år, hvis de ikke snart finder på noget.

De har generelt altid været bedst på billede kvaliteten, men det er de heller ikke mere.
#287435
Tror det har noget at gøre med, at Telenor har opsagt deres aftaler med CD og de gælder i hele Norden. Det var et stort tiulbageslag for CD at miste titusinder hvis ikke hundredtusinder af kunder/abonnenter og vil sikkert betyde at de skal omlægge en del af deres strategi i de nordiske lande.
#303173
Hej jeg overvejer at skifte til CanalDigital men synes jeg læser deres boks er ringe og kvalitet halter iforhold til Yousee som jeg har nu.
Grunden til jeg måske vil skifte er at kanal5 og andre kanaler vil ryge i 2020 som det ser ud pt.
Hvis jeg vælger parabol istedet hvordan modtager mit tv så signalet ?
Jeg er nemlig imod trådløs så det benytter jeg helst ikke.
#303174
Du har Viasat og Canal Digital som udbydere på parabol. Og jeg synes dog ikke kvaliteten er ringe på C:D lige nu, det er ikke boksen som gør så meget, det er bitrate på signalet, præcis som ved streaming, og der er C:D ikke det værste.

Jeg har haft det mange år, og er ved at vælge at hoppe på streaming, da deres priser viasat/C:D er meget høje for de få kanaler man ser, og her problemet nemlig også Discovery som trækker en masse kanaler ned over hovedet på kunder, så det bliver dyrt at se Kanal5 f.eks.
#303183
Da jeg sidst havde CD var jeg særlig glad for kanalen BBC Earth, som blev min favoritkanal....og ikke er at finde hos Viasat.
Fik dengang et ok tilbud med indeværende måned + 3 mdr gratis abb, hvilket er svært at matche for andre udbydere.
Mener at CD også ligger i top hvad angår billedkvalitet og "båndbredde" på de populære kanaler.