Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af JensF
#282048
Ja, du skal også selv arbejde lidt for sagen ;)

Der er næppe nogen herinde som har lagt øre til alle systemer du nævner, så du er nødt til at danne dig et indtryk ud fra diverse anmeldelser. Eller tage en tur i butikken og lytte dig frem. Nogen systemer er bedre til musik, andre til film, nogen er pænere, og nogen har flere HDMI-input etc.

XF9000 har vel sin berettigelse, hvis den kan levere en flot og præcis lyd uagtet at du ikke kan udnytte Atmos-delen? Det kan også være at du før eller siden vælger at smide UHD skiver i din kommende Xbox og så opnår Atmos på den måde.

Jeg havde selv valgt en sony eller samsung soundbar med de bedste anmeldelser som kunne fåes billigst. I mit tilfælde endte det på en HW-K960 til 4400 kr. Jeg kan ikke udnytte Atmos, men det lyder altså absurd godt med almindelig surround. Du er nødt til selv at træffe en beslutning ;)
Af Supergris
#282054
JensF, du læste åbenbart ikke, hvad jeg skrev tidligere?
Som skrevet, er det muligt, at afspille Atmos, hvis det er en del af Dolby Digital Plus, som f.eks. er den version Netflix benytter.
JensF skrev: Om du kan få Atmos lyd på soundbaren fra TV'et hvis der ikke er eARC? Nej.
Hvis du blot er ude efter god lyd, er jeg stadig begejstret for de såkaldte "sound-baser", som Canton stadig leverer.
Som navnet røber, kan TVét stå ovenpå basen, hvis det ønskes.

Der er 4 forskellige: Canton DM50, DM55, DM75 og DM100, hvor jeg nok vil anbefale DM55, som er rigelig fin i de fleste tilfælde.
https://www.pricerunner.dk/results?q=Canton
Jeg synes virkelig, den gør det godt, så dialogen kommer fint og tydeligt frem og bassen er der, når der er brug for den.

Forskellen mellem DM50, som er en udgået model Elgiganten Ålborg sælger til 1.997 kr., og DM55, er lidt bedre lyd og glasplade øverst.
De andre modeller har flere woofere og kraftigere forstærker, så de fungerer bedre i et større rum.

Der er ingen HDMI, så de nye HD-lydformater er ikke understøttet, hvilket jeg ikke mener, er værd at tænke videre over i denne sammenhæng.

Der er et tidligere indlæg her, fra særdeles tilfredse brugere:
viewtopic.php?f=33&t=35756&start=20
Af EmilP
#282085
Hej

Jeg har et Sony XF 9000 tv samt Sony HT XF 9000 soundbar, og vil sige at det er en klar forbedring i forhold til lyden fra tv.

Bruger forskellige indstillinger i forhold til, om det er film eller “alm” tv kiggeri.

Lyden/dialogen er markant tydeligere, mere fyldig og ved film fornuftig bund.

Samspillet - indstillinger mellem tv og soundbar fungerer super godt, så efter man har lavet grund indstillingerne på soundbaren, behøver man ikke at bruge den medfølgende fjernbetjening.

Har dog et spørgsmål ang. Atmos....

Når jeg ser Netflix via appen i tv’et dukker der et Atmos symbol op, når filmen/udsendelsen understøtter dette. Dette forsvinder hvis jeg fjerner HDMI til soundbaren...

Så Netflix må på én eller anden måde detektere en Atmos enhed ??

Mit spørgsmål er så, får jeg Atmos eller ej ?
Af JensF
#282086
JensF, du læste åbenbart ikke, hvad jeg skrev tidligere?
Som skrevet, er det muligt, at afspille Atmos, hvis det er en del af Dolby Digital Plus, som f.eks. er den version Netflix benytter.
Jo, og du har fuldstændig ret.

I det her tilfælde var det ment som om at trådstarter ikke vil kunne gøre det, da hans TV ikke understøtter Dolby Digital Plus.

Der er åbenbart kun meget få fjernsyn der kan det, og jeg har virkelig haft svært ved at finde info om det. Jeg fandt en liste i svar #2 i denne tråd som er rimelig opdateret:
https://www.avsforum.com/forum/39-netwo ... i-arc.html

*Rettelse*
Det ligner at fjernsynet faktisk har DD+ understøttelse. I så fald vil det faktisk være muligt at få Atmos via ARC. Så blev jeg det klogere.
https://www.sony.co.uk/electronics/tele ... ifications

Dejlig nørdet samtale vi har kørende ;)
#282093
Det er da ret relevant, selvom det er nørdet, for det afgør jo om Atmos vil kunne bruges til noget uden videre eller om man først ville skulle ud og købe andet udstyr som kan levere korrekt soundtrack.
#282096
Okay så nu er Atmos lige pludselig en mulighed alligevel.
Rart at vide. Og giver MEGET mere mening ifht at deres soundbar HT-Xf9000 understøtter Atmos hvis Tv'et også kan udnytte det

Men jeg forstår da godt en rookie som mig kan blive meget forvirret, når jeg kan se at de mere erfarne herrer herinde selv er i tvivl og bliver overrasket og får ny viden

Så kan jeg godt kigge på atmos lydspor fra fx de 2x Sony, eller LG jo

Min plan er at sidde klar i aften når elgiganten afslører deres Singles Day tilbud
#284443
Jeg var nede i hifi klubben idag for at høre på Samsung hw-ms660.. Virkelig fin lyd af kun en soundbar og forstår godt den popularitet og test den har vundet. Sælgeren fortalte mig at Argon skulle have en lignende på vej, eftersigende med bedre lyd til 2500 ca.. Den skulle komme ud om 2 uger ca. Jeg har prøvet at søge men kan intet finde, så er der nogen der ved hvilken det kunne være han mente så man måske kunne læse om den?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Af Kimbo82
#285872
Jeg har lige læst med her, og jeg blev vidst lige 100x mere forvirret :-D
Jeg køber et Samsung QE55Q8DN i morgen og ville egentligt have købt en soundbar til der kunne klare Atmos, men jeg ser kun fim direkte via apps på tv'et, mest PLEX og Netflix.
Så har jeg vel ingen chance for at få den optimale lyd ? Så det er måske omsonst at smide så mange penge afsted på det.

Mit tv kommer til at hænge direkte på muren, uden tv bord eller andet under så kan hverken smide et ATV, PS4 eller andet til. (ikke permanent i hvert fald)
Af JensF
#285892
Atmos er ikke en forudsætning for god lyd ;)

Nærmest uanset soundbar får du en meget bedre lyd end hvad fjernsynet kan levere. Selvfølgelig er det lækkert hvis der også er Atmos i pakken, men f.eks. kører jeg lige nu ARC til min HW-K960 og det lyder bare suverænt. Også uden Atmos.

Ifølge pricerunner så har fjernsynet du kigger på understøttelse af dolby digital plus:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4676020 ... ign-Priser

Det betyder at hvis du også finder en soundbar der understøtter DD+ (Det gør alle de nye atmos-barer) så bør du kunne få Atmos-lyd. Hvis dit materiale også understøtter det ;)
Af madsg
#286070
Hej Thomas,

Kom du til en konklusion omkring Harman/Kardon Omni Bar+ til 3000 kr? Jeg har også kig på den eller Samsung HW-MS660 til 2000 kr.

Har andre erfaringer med Omni barren?
thomas.rubach skrev:Nogen der kender til denne her

https://www.komplett.dk/product/1004789 ... ricerunner

Mine alternativer er

Sonos beam 2699
Samsung ms660 2190

Hvad jeg har i tankerne ligenu. Har ikke set denne fra Harman kardon før så vil lige høre om nogen har kendskab til den?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
#286085
Nej ikke endnu. Overvejer stadig. Men er os lidt fristet af sonos beam til 2699 fordi jeg har play1 højtalere i forvejen. Og. Så kan jeg lave lidt sorround effekt selvom det ikke er den bedste. Men er stadig i vildrede

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
#286101
Jeg endte med sonos beam. Ms660 har måske marginalt bedre lyd men for kun 500 kr mere får jeg multifunction, har mine play1 og design mæssigt er den os bare pænere. Besparelse på 700 kr på en Beam havde jeg slet ikke troet når det er Sonos vi snakker om

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk