Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dergolf2000
#282051
Sony KDL-42W807AS skulle afløses af 4K.
Jeg købte et Sony XF-9005 i 55"
Umiddelbart kunne jeg ikke få det til at vise den gode sorte farve som mit gamle 42" viste, og billedet var for lyst. Efter 10 dage med diverse justeringer i billedindstillingerne, valgte jeg at returnere TV til Power og få pengene retur. Sælgeren testede TV'et og gav mig medhold i at den var til den lyse side. Om jeg havde fået den kalibreret? Nej, det havde jeg ikke.
Jeg forventer ikke at en kalibrering får det TV til at dække mit behov.
Har i oplevet lignende med de for mig "dyre" 4K TV? Er jeg for kræsen? Skal jeg op i Sony AF8?
Derudover: Hvad dælen skal jeg med en fjernbetjening med en dominerende Netflix og Google TV knap, som jeg ikke bruger. Skal jeg gå andre veje end Sony?
Af Beckham
#282055
Der er jo heldigvis masser af brands\muligheder, hvis Sony ikke lige er din kop the denne gang. Ingen tvivl om at OLED vil give dig et bedre sort niveau, men er alligevel overrasket over at du er blevet skuffet i den grad over XF90. Jeg gik selv fra en Sony W8 serie op i en XE93, som XF90 jo skulle lige meget tæt på, og er på ingen måde blevet skuffet. Både sort niveau og billedkvalitet generelt er\var helt klart et skridt op i forhold til min gamle W8 model. Tænker om den XF90 du havde måske har været defekt?
Af Supergris
#282056
Der må være et eller andet galt, når selv sælgeren giver dig ret.
Billedkvaliteten og sortniveauet, burde være klasser over din gamle skærm!
Mærkeligt han ikke sammenligner med en tilsvarende skærm?

Måske har I ikke set direkte ind på skærmen, da VA-paneler har meget små betragtningsvinkler?
Brugeravatar
Af bbplayer
#282059
Du kan jo altid se om du kan opdrive en billig Sony A1 , eller så bliver det AF8/AF9 , også selvom de kører Android :) Så er de vist fine til prisen i 55"
Af Jørgensen66
#282068
Hej

Her står der en Sony 55XE9005, og jeg syntes også, at der var noget knald på lyset, da jeg købte den.

Der var dog en indstilling, hvor "Lys", også kaldet "Backlight" eller måske mere dansk "Bagbelysning" ;-), stod til vist 40 ud af 50 som standard.
På RTINGS.com fandt jeg en side med indstillinger, og der stod "Lys" til beskedne 4 ud af 50. Det har jeg så kørt med siden og synes faktisk, at det er behageligt at se på sammen med de øvrige indstillinger.

Mit Sony tv er ikke kalibreret, men jeg har lånt de indstillinger, som RTINGS.com nåede frem til efter kalibrering, og det synes at passe nogenlunde til mit tv også.

Du skriver dog, at du har været forbi indstillingerne for billedet, så du har jo nok været forbi "Lys" også?

Mvh. Jørgensen
Af Supergris
#282075
Med mindre, der er pillet ved indstillingerne, burde enhver af de faste forhånds-indstillinger ikke give indtryk af så ringe sortniveau, der bliver beskrevet, med mindre betragtningsvinklen er helt skæv, eller TVét er defekt!
#282082
De indstillinger jeg angiver i testen af XF90 bør ikke give forhøjet sortniveau. Det er ikke OLED-sort, men det skulle være anstændigt. Testede du de indstillinger?
Af LBC
#282170
Enten har du fået et defekt eksemplar, eller også har du klokket i nogle indstillinger. Har ikke set én eneste dårlig anmeldelse af det tv endnu. Tvivler på at 20+ professionelle anmeldere tager fejl.
Af Baronen3
#282174
Jeg er netop blevet ejer af XF9005, og jeg er langt fra ekspert, men jeg må sige at jeg er ret imponeret over sort niveauet på denne skærm... der må ha været noget galt med din....
Af kejser11
#282645
Har selv fået et 65XE9005 i foråret og mere end tilfreds med niveauet for sort. Fandt kalibrere indstillinger på nettet (kan ikke huske hvor, men prøve at Google det) og de indstillinger virker da fremragende. Som så mange andre tror jeg du har fået en "mandagsudgave"...
Af LBC
#283931
kejser11 skrev:Har selv fået et 65XE9005 i foråret og mere end tilfreds med niveauet for sort. Fandt kalibrere indstillinger på nettet (kan ikke huske hvor, men prøve at Google det) og de indstillinger virker da fremragende. Som så mange andre tror jeg du har fået en "mandagsudgave"...
XE9005 og XF9005 er to vidt forskellige modeller med anderledes hardware fra henh. 2017 og 2018 så det er nok ikke så relevant lige i dette tilfælde ;)
Af Beckham
#283936
Aaah...så er de vel heller ikke mere forskellige? XF90 er jo opfølger til XE90...og begge bagbelyste. Største forskel er at XF90 har flere zoner til dimming af lyset.
Af LBC
#283952
Basto skrev:Lbc der tager du fejl.
Enig. Med Beckham
Jeg har xe9005 i 65 tommer og som kejser siger et fantastisk tv.


Mvh Michael
For det første, hvorhenne skriver jeg at XE9005 er et dårligt tv? Ingen steder, så hvad er det du mener når du skriver jeg tager fejl, det giver ingen mening :D
Det er et fint tv. Enig.

Der er jo en masse ændringer på XF9005, såsom en langt bedre processor, og et endnu bedre motion system over XE modellen bare for at nævne de to første ting. Hver gang en producent ændrer på indmaden, kan du jo ikke bare forvente at man kan bruge samme settings fra en 2017 model til en 2018 model.

Det var det jeg kommenterede på, så kom nu lige ind i kampen, og læs hvad jeg skriver. ;)