Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Sjøstrand
#282112
Hejsa. Jeg har et familiemedlem der har mulighed for at købe LG LED med en rigtig god rabat.

Jeg har læst gennem tiden, at skal man ikke købe OLED, så skal man ikke vælge LG... men er det ALLE deres LED man skal holde sig fra, eller er der modeller der er ganske rimelige?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#282115
Den LCD-type, som LG benytter er altid IPS, hvilket er garant for brede betragtningsvinkler, men dårligt sortniveau. Af samme grund, så anbefaler vi dem typisk ikke, da HDR bliver lidt anstrengt når sortniveauet i forvejen er dårligt.
Af Martin Sjøstrand
#282117
Torben Rasmussen skrev:Den LCD-type, som LG benytter er altid IPS, hvilket er garant for brede betragtningsvinkler, men dårligt sortniveau. Af samme grund, så anbefaler vi dem typisk ikke, da HDR bliver lidt anstrengt når sortniveauet i forvejen er dårligt.
Ja det er det jeg godt har læst. Så uanset om det er de højere modelserier, så er det noget hø... for at tale lige ud af posen? ;)
Af kamikazedk
#282123
Nu kommer det jo også an på hvem der skal købe det og hvor god rabatten er. Hvis det er din bedstemor der skal have et nyt TV går hun nok mindre op i sortniveauet, end fx din teknikorienterede fætter :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#282141
Uanset lcd paneltype og belysningsform ( kant eller bagbelyst ), er det ikke fem potter p.. værd sammenlignet med oled. Jeg husker tydeligt hvordan mit ZD9 bagbelyste panel så ud, når der skulle vises HDR materiale, og her var der vel omkring 650 zoner til styring af lyset. Ved meget belyste områder, blev billedet gråligt / overbelyst, hvilket ødelægger hele HDR oplevelsen.
Tilbage til LG lcd panelet, det har en force sammenlignet med andre lcd paneltyper, brede betragtningsvinkler, men dårligere sortniveau er prisen.
Hvis du vil have hele pakken, brede betragtningsvinkler, sortniveau med lysstyring på pixelniveau osv. så hedder det OLED.
Brugeravatar
Af bbplayer
#282143
Når du vælger tv, skal du også tænke over, hvor meget tid du bruger på at se film som har HDR aktiveret, og hvor meget den film egentlig udnytter det, det er rigtig svært at vurdere og måske se.

Så hvis du ser en film en gang om ugen, og den bruger HDR, men ellers alt andet serier, og andet, som ikke gør, så er det dyrt at vælge skærm ud fra et synspunkt at andre er ringe, og kun de dyre kan vise HDR, og du ikke bruger det særligt, eller måske ikke får den oplevelse du tror.
Af Globulus
#282144
Torben Rasmussen skrev:Den LCD-type, som LG benytter er altid IPS, hvilket er garant for brede betragtningsvinkler, men dårligt sortniveau. Af samme grund, så anbefaler vi dem typisk ikke, da HDR bliver lidt anstrengt når sortniveauet i forvejen er dårligt.
Det er rigtigt, at størsteparten af LG's modeller har IPS-panel, men de har også en del modeller med VA-panel og nogle af dem findes også på det danske marked:
https://www.displayspecifications.com/en/brand/a1025

Se f.eks. 50UK6300LLB:
https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/L ... p-/2681014

https://www.displayspecifications.com/en/model/658411dc
Af Martin Sjøstrand
#282149
kamikazedk skrev:Nu kommer det jo også an på hvem der skal købe det og hvor god rabatten er. Hvis det er din bedstemor der skal have et nyt TV går hun nok mindre op i sortniveauet, end fx din teknikorienterede fætter :)
Rabatten er cirka halv pris... men det kan vel næsten være lige fedt, hvis man bliver træt af at det ikke har et tilfredsstillende billede :s

Det er til min onkel der har et ældre sharp LCD, som bestemt ikke har et prangende billede, så LG ville sikkert være et step up, men jeg har foreslået at han venter til OLED er inde for budget, for jeg tror virkelig han vil sætte pris på det, hvis han får sådan et.

Jeg tror de ser en del serier på Netflix, og der er der jo efterhånden en stor del flotte serier med HDR.

Nu har jeg selv et LG B7, så jeg er også farver, og har svært ved at anbefale LED, når jeg selv har set hvor fantastisk OLED er, med der rigtige signal, eller en UHD Skive :)
Af Martin Sjøstrand
#282150
bbplayer skrev:Når du vælger tv, skal du også tænke over, hvor meget tid du bruger på at se film som har HDR aktiveret, og hvor meget den film egentlig udnytter det, det er rigtig svært at vurdere og måske se.

Så hvis du ser en film en gang om ugen, og den bruger HDR, men ellers alt andet serier, og andet, som ikke gør, så er det dyrt at vælge skærm ud fra et synspunkt at andre er ringe, og kun de dyre kan vise HDR, og du ikke bruger det særligt, eller måske ikke får den oplevelse du tror.
Jeg tænker bare at hvis man ser mange serier på f.eks Netflix, så bliver der flere og flere muligheder for at udnytte HDR, da de allerede har en del, og der hele tiden kommer flere til?
Brugeravatar
Af bbplayer
#282151
Martin Sjøstrand skrev:
bbplayer skrev:Når du vælger tv, skal du også tænke over, hvor meget tid du bruger på at se film som har HDR aktiveret, og hvor meget den film egentlig udnytter det, det er rigtig svært at vurdere og måske se.

Så hvis du ser en film en gang om ugen, og den bruger HDR, men ellers alt andet serier, og andet, som ikke gør, så er det dyrt at vælge skærm ud fra et synspunkt at andre er ringe, og kun de dyre kan vise HDR, og du ikke bruger det særligt, eller måske ikke får den oplevelse du tror.
Jeg tænker bare at hvis man ser mange serier på f.eks Netflix, så bliver der flere og flere muligheder for at udnytte HDR, da de allerede har en del, og der hele tiden kommer flere til?
Jo men reelt har de kun deres egne og markedet for serier er stort og dem jeg ser , er på hbo/hulu og lign, så ikke noget sjovt deri, eller behov for HDR.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#282152
Afhængigt af hvor længe man beholder sit TV, så kan det nok være farligt at afskrive HDR. Især fordi du ikke kan deaktivere det...
Af Basto
#282161
5 potter Pis ligefrem.. Flot skrevet,
Så vil jeg da undlade at køre i den gratis omgang Burn in som i flere tilfælde har fulgt med i købet af en Oled skærm

Mvh Michael
Brugeravatar
Af DaneLaw
#282162
Martin Sjøstrand skrev: Rabatten er cirka halv pris...
Halv pris er jo relativt når både model og pris er undladt..
Du har selv B7V som jeg antager du muligvis købte 3Q 4Q 2017 og her (kva 55") så vi jo besparelser på knap -70% iforhold til msrp-prisniveauet kun få måneder forinden.

Det samme med LGs relativ high-end modeller inden for LCD i 2018´med zonestyring som SK850 og op.. her ser vi også at 2018 sérien allerede nu sælges for knap 1/3 del af msrp niveauet fra foråret/sommer 2018.
bla. 49SK850 IPS+FALD Dolby vision & Atmos 2.2 og native 100HZ RGB panel som blev vejledt til knap 14.000 og nu bliver tilbudt til 5000 og her finder du bestemt ikke bedre alternativer hvis mulige krav var fx max 5k og sub 50" og 100HZ og en grad af HDR-brightness ref prisniveau er vejledende kva +400cd/m2, hvor VA-alternativerne under 5k og sub 50" er mellem 2 til 300cd/m2 i respektiv brightness. .
Største con ved omtalte model er zonestyrings-algortimen og et markant efterslæb på de 36' dimmingszoner.
Det antal-zoner er nu ganske hæderligt med prisen og den begrænset størrelse in mente, hvis dimming algoritmen nu'engang kunne følge med.

Så et "tilbud" til halv pris, er svært at forholde sig til hvis du ikke opridser hverken model eller pris..
Hemmelighedskræmmeri omkring dette "tilbud" gør det umuligt at hjælpe da LGs LCD imo sagtens kan være det bedste køb i det nuværende marked' men det hele står og falder med omstændighederne og behov. :)