Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#281991
Hej alle

Jeg håber på at få lidt kompetent hjælp til valg af soundbar da jeg har læst en del men ikke rigtig kommer videre på hvad der er klogest. Jeg vil gerne have god lyd, men vil ikke sige jeg går voldsomt meget op i lyd

Mit tv er 65" Sony XF9005
Jeg ser en del Netflix, 10-20 timers sport ugentligt gennem Viaplay og ellers bruges det til spil hvor jeg påtænker at købe en Xbox One X. Jeg sidder ca 3 meter væk fra TV
Sofa er klods op af væg så har ikke mulighed for baghøjtalere så min tanke var bare soundbar, evt. sub, evt. ekstra fronthøjtalere (sonos fx)

Nogle grundlæggende spørgsmål er om det er værd at gå efter dolby atmos til den pris kategori. I forbindelse med mit TV valg har sony en kampagne hvor man får cashback ved valg af soundbar der løber til januar nemlig, men jeg ved heller ikke helt om det man skulle få ud af fx xf9000 pga jeg har samme TV serie er så meget værd i forhold til bare at købe andet.

Det jeg har kigget på er:

Sony Ht ZF9 (6000 ligenu) (hvis den kommer ned i 4000 - Kan få 1100 cashback)
Samsung HW-K960 (7000 ligenu. Skal falde en del)
Sony HT XF9000 (4000 ligenu, og kan få 750 cashback)
Samsung HW MS660 (2700 kr)
Denon Heos Homecinema (5500 ligenu ca)
Sonos Beam (3400 ligenu)

Min plan er at holde rigtigt godt øje her til Singles day og evt BF og så købe der.

Jeg har været ude og se på Sonos Beam og den spiller godt, men omvendt mangler der en SUB til fornuftig pris men er vild med den ekstra funktionalitet den tilbyder i forbindelse med lyd til musik udover TV/film

Nogle der har gode råd, og/eller andre forslag jeg burde holde øje med ??
Af JensF
#281993
K960 er med baghøjtalere, så den falder vel ud af kategori. Ellers et meget lækkert system som har været nede på 4000 kr. for kort tid siden, hvor jeg slog til. Understøtter kun Atmos og ikke DTS:X

Sony'erne er lidt bedre klar på fremtiden med eARC, hvis du en dag skulle skifte fjernsyn. De understøtter også både Atmos og DTS:X.

Du nævner MS660, men vær obs på at power har den nyere N560 til 3000 i Holbæk. Det er dog uden Atmos og DTS:X.

Umiddelbart lyder en XF9000 til 3250 ikke helt dumt. Det er i hvert fald der du får flest formater understøttet.

Jeg har i øvrigt ikke styr på hvor mange lydformater en Xbox understøtter, så kan ikke helt sige om du kan udnytte det.

Hvis du bruger netflix app'en på dit fjernsyn kan du ikke overføre Atmos til soundbaren. Det understøtter almindelig ARC ikke.
#281994
Ved ikke engang hvad DTS:X er. Lyd er lidt en jungle og der er virkelig meget at forholde sig til som ny i det

Den Samsung var nok en fejl så. Det med atmos forstår jeg ikke helt. Hvad er så løsningen? Ændrer det om man bruger en chrome cast ultra fremfor den indbyggede så??

Jeg synes også at have læst en del om at man med atmos ikke skal forvente noget når man ikke smider 10 k og så er spørgsmålet bare om sonos er interessante fordi de kan nogle andre ting og kan forbindes med andre enheder så man har multirums funktionaliteten. De har så bare ikke atmos selvf men hvis jeg ikke kan forvente noget atmos som er noget ved til 4k så er sonos måske et ligeså godt bud. Plus den nok er nemmere at overtale kæresten til

Det med Holbæk er ikke en mulighed da jeg ikke har transport og en togtur dertil over bro osv hurtigt ødelægger den økonomiske fidus

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
#281996
Når jeg læser om de Sony skriver det at de har eARC og derfor skulle kunne afspille atmos via hdmi udgangen. Hvorfor skulle det så ikke fungere med den indbyggede Netflix app?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Af JensF
#281998
Ja, der er alt for mange navne til lydformaterne.

DTS:X og Dolby Atmos er begge kodeks for 3D lyd. Dvs at når du afspiller en bluray eller en anden fil med lyd i dette format får du oplevelsen af at blive omsluttet af lyden. Det kræver bare at det materiale du lytter til indeholder lyd i de formater.

Selvom soundbaren understøtter lydformatet skal forbindelsen også kunne håndtere datamængden. ARC er begrænset på dette punkt og støtter "kun" surround (selvom Samsung vistnok kan et eller andet trick). eARC har større båndbredde og kan klare Atmos, men det kræver at både soundbar og TV har muligheden. Det er vist kun Sonys nyeste topmodeller der kan det.

Soundbaren kan godt afspille formatet hvis den bliver fodret med det i en af de andre HDMI indgange som ikke er ARC, fx fra en Bluray-afspiller eller en boks (apple/shield). Herefter sender man videosignalet videre til fjernsynet med ARC-kablet, og så har du både billede og Atmos-lyd. Og nej, producenterne er ikke særligt gode til at informere om det.

Jeg tror såmænd Atmos/DTS:X lyder ganske udmærket, selv fra de billigere enheder. Jeg prioriterede i hvert fald at få det med. Men du kan jo bare tage ud og høre dem i butikkerne.
#282004
Arh okay. Det gav da lidt mening
Mit tv (ikke ankommet endnu) er et Sony XF9005. Jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til at det har atmos? Men så er det egentligt lidt spøjst at Sony xf9000 er med atmos når den er udviklet til deres xf90 serie som de skriver

For hvis TV ikke kan atmos skal jeg alligevel kigge et helt andet sted jo. Er der nogle der har erfaringer med sonos beam som soundbar? Fungerer den til dette eller er pengene meget bedre spenderet et andet sted?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Af Supergris
#282012
Jeg vil personligt ikke prioritere Atmos på en soundbar.
Jeg mener, det er mere vigtig, at gå efter den gode velafstemte lyd med god og klar tale-gengivelse samt en god bund, så man kan fornemme skud, eksplosioner mm. i action-scener, så kommer surroundeffekterne i næste række, men ny teknologi sælger, så derfor bliver de nødt til at tilbyde det, for at følge med konkurrenterne.
Normalt, når man har et rigtigt surroundanlæg, bruger man en receiver(eller lignende) som kontrolcenter, hvor alle afspillere bliver tilsluttet, og den er så tilsluttet TVét (eller projektoren), derfor er det ikke nødvendigt at selve TVét har en dekoder indbygget.
I nogle de nyere LG, har de dog valgt at indbygge det.

Som JensF skriver, kan soundbaren sagtens afspille Atmos, hvis blot den bliver fodret direkte fra afspilleren (gælder, som nævnt, ikke de fleste TV).

Hvis du opfatter dit TV som værende en monitor, er det nok nemmere at forstå.

Blot for at gøre forvirringen endnu større, så vil jeg lige tilføje, at det i øvrigt ikke er helt korrekt, at ARC ikke understøtter Atmos, da det fungerer i to tilfælde: Enten i kombination med Dolby TrueHD eller Dolby Digital Plus, hvor det godt kan lade sig gøre, hvis der er tale om det sidstnævnte.

Ja, man skal holde ørerne (øjnene åbne) spidse... :)
#282016
Ja og jeg mener ikke xf9005 har atmos ligesom LG oled fx har

Jeg tror egentligt jeg er rimelig med på hvad du siger. Så hvis du ikke skulle prioritere atmos men bare have den bedste rene lyd for pengene og budgettet var mellem 3-4000 hvor ville du så kigge hen??

Jeg læser så mange test men jeg kommer ikke videre fordi alle har fordele og ulemper og dem der bliver kåret vindere altid koster 6000 eller mere. Og det er budgettet ikke til. Som sagt - så meget går jeg heller ikke op i lyd men vil alligevel gerne have den bedste lyd inden for de penge man nu vælger at bruge

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
#282027
Sony har ikke Atmos på deres TV endnu, men de har rullet eARC ud på deres soundbars via firmware, så man kunne håbe, at deres TV fik det også. Vær dog OBS på, at XF9005 har Dolby Vision, så hvis du vil sløjfe dine enheder gennem soundbar, så ville det være fedt hvis den kunne videresende DV. Det kan K960 ikke.
#282040
Torben.
Muligvis et dumt spørgsmål: kan et tv godt understøtte dolby atmos via en firmware opdatering? Troede det var noget det skulle være født med

Ht-xf9000 som er lavet til tv'et understøtter hvert fald dolby vision kan jeg se. Men et spørgsmål. Dette er en atmos soundbar? Som er lavet til et tv uden atmos. Giver det overhovedet mening? Kan man på nogen måde på atmos lyd fra en soundbar hvis tv'et ikke understøtter det og ens kilde evt er Netflix gennem tv'et egen app eller evt en chrome cast??

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Af Coolsmarti
#282041
Jeg har Sony A1 og Samsung K860, og den eneste måde jeg har fået testet det af med succes, er en Windows 10 PC, forbundet direkte til soundbaren og så benytte Netflix app'en til Windows 10 (ikke browseren).

Hverken Plex, som jeg bruger en hel del, eller den indbyggede Netflix app i TV'et, understøtter Atmos, så generelt bruger jeg det aldrig.
Og derudover kræver det også at Netflix begynder at supportere det på Sony app'en, hvor det samtidigt er et komprimeret Atmos signal (som på LG OLED's) da jeg udelukkende har forbundet den via ARC.
Af JensF
#282042
Det er ikke helt korrekt at snakke om hvad TV'et understøtter i det her tilfælde. Begrænsningen ligger i båndbredden på ARC. Det er forklaret meget godt her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054

Rasmus svarer i kommentarerne her om det er muligt at en opdatering kan give eARC funktionalitet:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1533278688

Om du kan få Atmos lyd på soundbaren fra TV'et hvis der ikke er eARC? Nej.

Så skal du afspille netflix fra AppleTV, Nvidia shield eller PC som leverer passthrough gennem soundbaren. En chrome cast gør ikke noget til eller fra, da den leverer sit input direkte i TV'et.

I forhold til om soundbaren er lavet til TV'et, er det så ikke mest ment som en design-ting? At de ser godt ud sammen?
#282043
thomas.rubach skrev:Torben.
Muligvis et dumt spørgsmål: kan et tv godt understøtte dolby atmos via en firmware opdatering? Troede det var noget det skulle være født med
I princippet skulle det være muligt. Apple har tilføjet Atmos til deres ATV, som dog ikke er den ukomprimerede version, men derimod noget pakket ind i en anden container. Så de sender Atmos videre via alm. HDMI 2.0 uden eARC. Jeg tror dog ikke, at Sonys chipsæt er i stand til at håndtere det på X1 Extreme. Det virker som om, at man skal op i Ultimate før man får de nye features.
#282045
Tak for alle de gode inputs. Eneste bemærkning er at jeg tror I tror jeg ved mere om lyd end jeg gør. Det meste i siger er sort snak før jeg Googler lidt frem til hvad det betyder

Jeg kan se at xf9005 hverken understøtter atmos, eller eARC. Dermed er det vel ikke muligt at få den lydteknologi alligevel som soundbar ht-xf9000 tilbyder. Jeg har ikke apple tv4k og heller ikke intentioner om at få det

Så nu tænker jeg at den soundbar kan nogen ting som alligevel ikke kommer til sin berettigelse med tv'et. Og jo de er vel udviklet ligeså meget i forhold til design som der nævnes, men alligevel lidt sjovt man kalder dem samme produkt serie xf9000 når hverken eARC eller dolby atmos er understøttet ved tv'et

1 million kroner spørgsmålet.

Hvis det var jer der havde xf9005 tv og ville have en bedre lyd (gerne bedst muligt for pengene) og budgettet var 3-4000 hvad ville I så gøre?

For nu bliver jeg lidt fortabt igen på hvilken retning af lyd jeg bør kigge efter. Det virker åndssvagt at kaste penge efter noget teknologi som alligevel ikke kan udnyttes, hvis de penge så kunne være bedre spenderet et andet sted

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk