Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#280982
EH10 skrev:For at vende tilbage til sagen, så har jeg samme problem på mit POS9002 OLED (som også beskrevet i en anden tråd for noget tid siden)
Netflix HDR er meget mørkt på min skærm også, og slår det derfor fra gennem min PS4 pro. Jeg har derimod ingen problemer med YouTube HDR, det står super skarpt og med en fin mængde lys. Altså nat og dag til forskel fra Netflix og YouTube HDR.
Kunne være rart at høre andres oplevelser (med samme skærm, LG eller noget tredje)
Prøv at tjekke med Dynasty på Netflix. Den er MEGET "oplyst".

Tror dine problemer med HDR skyldes at de fleste af HDR serierne på Netflix er temmeligt mørke, i deres udtryk.

Jeg oplever det ikke som et problem.
Hvordan får du HDR fra Youtube? Det var jeg ikke klar over var muligt.
Af EH10
#280983
Har lige prøvet Dynasty, og kan godt se at den er en del mere "oplyst" end andet HDR på Netflix. Vil dog stadig foretrække at slå HDR fra, da det stadig er for mørkt til min smag.
Der ligger en del forskellige HDR klip på YouTube, som er fint lysstærke. Undrer mig bare over hvorfor dette ikke er tilfældet på Netflix, når nu diverse HDR klip på YouTube ser super sprøde ud. Håber nogen kan belære mig hvorfor, for synes det er ærgerligt at skulle slå HDR fra på Netflix gennem PS4 Pro :)
Brugeravatar
Af Pede8000
#280985
Jeg kan ikke give dig et svar på hvorfor Netflix vælger at producere det meste af deres indhold på en bestemt måde. En serie som Daredevil er pænt flot, synes jeg.

Har du Amazon Prime? Så skulle du prøve at tjekke Jack Ryan serien. Den er et godt eksempel på et mere balanceret udtryk.
Af ThomasFrost_DK
#280986
Hmm, fik måske løst problemet.
Selvom den tilføjer HDR på billede profil , så aktiveres det sku alligevel ikke i selve indstillingerne.


Hmm, man kan åbenbart ikke bare indsætte billeder ? Har ikke lige fået dem uploadet i skrivende stund.
Af ThomasFrost_DK
#280991
Ja det har jeg godt set med det lille HDR logo, men hvis jeg så går i almindelige tv indstillinger og vælger billede, så er HDR+ ikke aktiveret, gør jeg det - så kommer der sku mere lys på billedet og jeg kan ændre på opsætningen der ikke har betydning for almindelige settings under den valgte billede profil.

Gik nok bare ud fra at den automatisk ville aktivere det hele når den kunne se at det var HDR materiale der blev afspillet ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#280992
HDR+ funktionen har ikke noget med ægte HDR at gøre og må ikke forveksles med formatet HDR+ i den her sammenhæng, det er en slags "opskalerings" funktion som trækker almindeligt indhold ud i noget pseudo HDR med overmættede farver osv. Lidt ligesom LGs HDR Effekt.

Så vidt jeg husker, så kan du slet ikke aktivere HDR+ funktionen hvis din skærm rent faktisk afspiller HDR og er i den rigtige HDR tilstand.

Når du ser HDR på Netflix, er du så via Tizen eller ekstern boks ?
#280993
ThomasFrost_DK skrev:Ja det har jeg godt set med det lille HDR logo, men hvis jeg så går i almindelige tv indstillinger og vælger billede, så er HDR+ ikke aktiveret, gør jeg det
Som det nævnes, så er "HDR+" ikke indikatoren for HDR, men Samsungs "SDR -> HDR"-algoritme. Den virker ikke når du allerede ser HDR, som logoet i menuen også indikerer, at du gør. Så det er ikke "fejlen".

Som skrevet før, så er den type belysning din skærm er udstyret med ikke gearet til at vise HDR, da den kun kan skrue op og ned for lysstyrken på hele skærmfladen på én gang, hvilket samtidigt resulterer i, at sortniveauet hæves. Skærmen skal afveje lyse og mørke elementer i billedet for at finde niveauet for lysstyrken, hvilket sagtens kan falde ud til fordel for de mørke og dermed gøre billedet endnu mørkere.

Som andre også har påpeget, så er en del af Netflix's serier dog ret mørke i sit udtryk, så de er nok ikke den bedste rettesnor for hvordan HDR skal kan ud. Jeg vil dog tilføje, at med indtoget af HDR, så er der en del filmskabere, som har fået nosset lidt rundt i det og fået skabt nogle film, som er alt for mørke i HDR. Pragteksemplet er "The Revenant", som alle ynder at bruge som eksempel på en god HDR-oplevelse, men som vi bestemt ikke er imponerede over når det kommer til håndtering af lyssætning.
Brugeravatar
Af bbplayer
#280994
Synes det står her som en emulerings funktion, så du ødelægger det oprindelige HDR?

https://eu.community.samsung.com/t5/TV- ... d-p/621940

Her taler de om HDR+ som en funktion du kan aktivere på almindelige signaler og forbedre dem, ikke ved HDR, så disse bliver mere rigtige.

HDR+ if it does not get a true HDR signal then it does it's best to replicate it. (Which is never as good a the real thing)

edit: Nå, så ikke tråden på næste side :) Men måske hjælper denne tråd der henvises til lidt.
Af PZT74
#297914
Har et TCL, hvor jeg har oplevet samme problem. Jeg forsøgte at ændre baggrundslyset mv, men det hjalp først, da jeg gik ind under avancerede indstillinger og slog ‘automatisk butikstilstand’ fra :)
Brugeravatar
Af TBC
#297915
Blackspot4200 skrev:Måske overskriften skal rettes, der er ikke HDR indhold på Viaplay :)
Jo, men det er meget lidt. Og det kræver at man benytter enten ChromeCast Ultra eller benytter Edge browser på en 4K HDR kompatibel PC, som de pt. to eneste understøttede platforme for at få adgang til det.
Af hunden
#301058
Når jeg ser netflix er næsten altid sorte bjælker for oven og for neden.
Kan ikke juster billedet som jeg kan på andre film.
Mit tv er philips55pus 8602, er det normalt?