Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#280544
Torben Rasmussen skrev:Skærmen skal slå over i en HDR profil hvis den viser HDR. Det har jeg ikke set Sonyen gøre endnu - det kan tjekkes i menuen. Er I 100% sikre på, at det ikke blot er i Youtube appen I har set det HDR ikon?
Mit A1 viser HDR ganske fint på YouTube. Der vises et HDR logo, når man på remoten vælger “Action Menu / Billede “, i den grå Android menu oppe i højre hjørne. Dette sker helt på samme måde, uanset kilde, hvis tv modtager et HDR signal.
#280546
MigSelv skrev:Mit A1 viser HDR ganske fint på YouTube. Der vises et HDR logo, når man på remoten vælger “Action Menu / Billede “, i den grå Android menu oppe i højre hjørne. Dette sker helt på samme måde, uanset kilde, hvis tv modtager et HDR signal.
Er det ved den i A1 indbyggede Youtube app eller er det ved cast fra f.eks. en telefon/tablet med Youtube app?

Der er så vidt jeg kan læse mig frem til her i tråden stor forskel. Så det er meget vigtigt at oplyse præcist hvordan Youtube video afspilles.
#280548
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Skærmen skal slå over i en HDR profil hvis den viser HDR. Det har jeg ikke set Sonyen gøre endnu - det kan tjekkes i menuen. Er I 100% sikre på, at det ikke blot er i Youtube appen I har set det HDR ikon?
Mit A1 viser HDR ganske fint på YouTube. Der vises et HDR logo, når man på remoten vælger “Action Menu / Billede “, i den grå Android menu oppe i højre hjørne. Dette sker helt på samme måde, uanset kilde, hvis tv modtager et HDR signal.
Ja, jeg er med på hvor det kan ses, men som jeg skriver, så sker det ikke på AF9.
#280550
Vailant skrev:
MigSelv skrev:Mit A1 viser HDR ganske fint på YouTube. Der vises et HDR logo, når man på remoten vælger “Action Menu / Billede “, i den grå Android menu oppe i højre hjørne. Dette sker helt på samme måde, uanset kilde, hvis tv modtager et HDR signal.
Er det ved den i A1 indbyggede Youtube app eller er det ved cast fra f.eks. en telefon/tablet med Youtube app?

Der er så vidt jeg kan læse mig frem til her i tråden stor forskel. Så det er meget vigtigt at oplyse præcist hvordan Youtube video afspilles.
Det er i den indbyggede app, som inden for den seneste uges tid nu virker med HDR.
#280552
Torben Rasmussen skrev:Skærmen skal slå over i en HDR profil hvis den viser HDR. Det har jeg ikke set Sonyen gøre endnu - det kan tjekkes i menuen. Er I 100% sikre på, at det ikke blot er i Youtube appen I har set det HDR ikon?
På en A1 findes der kun en specifik DV profil, hvor der automatisk skiftes til.
En HDR profil kan vælges i en hvilken som helst billedprofil, som til formålet kan være kalibreret dertil. Så nej, der skiftes ikke til en HDR profil pr automatik, tv viser blot et HDR logo når Billede i Action Menu vælges. Og herfra vælges der så en billedprofil, der er sat op til HDR ( her på mit A1 en kalibreret HDR profil ).
#280553
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Skærmen skal slå over i en HDR profil hvis den viser HDR. Det har jeg ikke set Sonyen gøre endnu - det kan tjekkes i menuen. Er I 100% sikre på, at det ikke blot er i Youtube appen I har set det HDR ikon?
På en A1 findes der kun en specifik DV profil, hvor der automatisk skiftes til.
En HDR profil kan vælges i en hvilken som helst billedprofil, som til formålet kan være kalibreret dertil. Så nej, der skiftes ikke til en HDR profil pr automatik, tv viser blot et HDR logo når Billede i Action Menu vælges. Og herfra vælges der så en billedprofil, der er sat op til HDR ( her på mit A1 en kalibreret HDR profil ).
Delvist korrekt,
HDR profiler skifter pr. automatisk til MAX belysning i billedeprofil som er aktiveret uafhængigt af tidligere indstilling, og de skifter tilbage når man går væk fra HDR billede. HDR indstillinger på farver kan deles, problemet er bare du kun har Ekspert 1 og 2, så du får aldrig 100% udnyttelse af en lys/mørk stue, til HDR , så DV og til "normal" film som du også gerne ville have korrekt kalibreret, det er lidt skuffende at erfare, Sony tv fungerer sådan og deler mellem alle indgange og billede profiler.
Har du checket om DV instillinger ikke også ses på STANDARD profilen for farver? Hvorfor skulle Sony opfinde unikke DV indstillinger men ikke bruge metoden på de andre billede profiler?
#280560
bbplayer skrev:
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Skærmen skal slå over i en HDR profil hvis den viser HDR. Det har jeg ikke set Sonyen gøre endnu - det kan tjekkes i menuen. Er I 100% sikre på, at det ikke blot er i Youtube appen I har set det HDR ikon?
På en A1 findes der kun en specifik DV profil, hvor der automatisk skiftes til.
En HDR profil kan vælges i en hvilken som helst billedprofil, som til formålet kan være kalibreret dertil. Så nej, der skiftes ikke til en HDR profil pr automatik, tv viser blot et HDR logo når Billede i Action Menu vælges. Og herfra vælges der så en billedprofil, der er sat op til HDR ( her på mit A1 en kalibreret HDR profil ).
Delvist korrekt,
HDR profiler skifter pr. automatisk til MAX belysning i billedeprofil som er aktiveret uafhængigt af tidligere indstilling, og de skifter tilbage når man går væk fra HDR billede. HDR indstillinger på farver kan deles, problemet er bare du kun har Ekspert 1 og 2, så du får aldrig 100% udnyttelse af en lys/mørk stue, til HDR , så DV og til "normal" film som du også gerne ville have korrekt kalibreret, det er lidt skuffende at erfare, Sony tv fungerer sådan og deler mellem alle indgange og billede profiler.
Har du checket om DV instillinger ikke også ses på STANDARD profilen for farver? Hvorfor skulle Sony opfinde unikke DV indstillinger men ikke bruge metoden på de andre billede profiler?
Der kommer ikke automatisk højlys indstilling på mit A1, når der modtages et HDR signal ( DV signal undtaget ). Tv oplyser via logo i indstillinger for Billede, at et HDR signal modtages. Jeg kan uden problemer afspille HDR i min Biograf Hjem kalibrering, men det bliver så helt uden lys og farve kalibrering til HDR gengivelse. Jeg skal manuelt skifte til korrekt billedprofil, alt efter modtaget signal.
Og der findes heller ikke Ekspert 1 / 2 profiler, der er Biograf Hjem / Biograf Pro, som her henholdsvis er kalibreret til SD/HD og HDR.
Dolby Vision signal skifter selv til fabriksindstillet profil, og DV logo er nedtonet så anden profil ikke kan vælges, men der kan kalibreres som på andre billedprofiler ( selve DV billedprofil kan ikke skiftes, da den er nedtonet ).
#280569
MigSelv skrev:Der kommer ikke automatisk højlys indstilling på mit A1, når der modtages et HDR signal ( DV signal undtaget ). Tv oplyser via logo i indstillinger for Billede, at et HDR signal modtages. Jeg kan uden problemer afspille HDR i min Biograf Hjem kalibrering, men det bliver så helt uden lys og farve kalibrering til HDR gengivelse. Jeg skal manuelt skifte til korrekt billedprofil, alt efter modtaget signal.
Og der findes heller ikke Ekspert 1 / 2 profiler, der er Biograf Hjem / Biograf Pro, som her henholdsvis er kalibreret til SD/HD og HDR.
Dolby Vision signal skifter selv til fabriksindstillet profil, og DV logo er nedtonet så anden profil ikke kan vælges, men der kan kalibreres som på andre billedprofiler ( selve DV billedprofil kan ikke skiftes, da den er nedtonet ).
Så har du ikke farver kalibreret? For det er der den deler med alle profiler, når ekspert 1 og 2 bruges, men så er det klart du ikke ser de forskelle på det niveau.

Så er du yderligere begrænset af profilerne, og korrekt, du har måske kalibreret indstillinger i en profil, problemet med sådan en løsning er at enhederne ofte idag, kan vælge farve område, og så ødelægges disse, eller du skal skifte profil til hvad din enhed er indstillet efter. Her ændrer den f.eks farve område, når man vælger UHD kanaler på parabol, det er ikke fedt, hvis man kalibrer til en opsætning og disse er helt forkert på min K8500 bluray som igen kan vælge forskellige billede profiler og farve dynamik, det bliver kaotisk når disse ændringer spejles fra min parabol som kører anderledes i den opsætning.
Desværre er disse delte profiler ikke optimalt fra Sony side, og jeg er yderst overrasket over dette, når man kommer fra LG som godt kunne finde ud af og splitte billede indstillinger op. Der er dette altså skuffende at erfare.

Biograf pro og hjem er en delt profil, herunder har du farve opsætning som også har en indstilling ekspert 1 og 2, som igen altså ikke er unik for pro og hjem men deles af dine indgange på skærmen. Hvor smart er det for folk som måske betaler en mindre formue for korrekt lys og mørk opsætninger til sin stue og det ødelægges når man skifter input eller eller enheden som en UHD afspiller skifter til HDR/DV.
Ikke at glemme Apps som Netflix også må dele, det er en ren rodebutik , det der, hvis man altså roder med de indstillinger, ellers er det jo nok fint :)
#280574
Mit tv er kalibreret på to billedprofiler, kalibreringen gælder også for farver, og deles ikke. Biograf Hjem er kalibreret til korrekte farver, lys osv til SD/HD, Biograf Pro er kalibreret til korrekte farver, lys osv til HDR. De to profiler deler ikke samme indstilling for farver og lys, og der skal skiftes manuelt. Dolby Vision skifter selv ved dette signal, denne er ikke kalibreret, da tv kalibrering ikke har mulighed for denne kalibrering.
Så ved tv, blurays og almindelig Netflix vælges Biograf Hjem, Biograf Pro vælges til HDR signaler fra 4K HDR bluray, sat tv HDR, youtube HDR.
Jeg kan ikke se, at Biograf Hjem / Pro deler opsætning, da de kan indstilles 100% individuelt.
#280579
Jeg tror du har misforstået.

Dine Biograf PRO / HJEM er unikke men farveindstillinger ekspert 1 og ekspert 2 deles over alle indgange.
Også når tv skifter til HDR, så er det selvsamme ekspert 1 og 2 du ser under indstillinger af farvemætning.
Du kan så vælge Kølig/Neutral/Varm og så kan du egentlig godt sætte flere farve profiler op.
Det løser dog ikke en lys / mørk profil som LG på deres skærme kalder dette, og som ikke er kopieret til alle indgange og deler ikke farvetemp.

Jeg tror flatpanels har forklaret at man skal kalibrere farve spectrum for SDR og HDR ud fra forskellige indstillinger men det er altså ikke helt sådan Sony har givet dig adgang til at sætte indgange op, eller i det hele taget billede profiler, for de er altså begrænset af disse delte farve indstillinger.

Og så fik jeg lige denne bekræftet i anden tråd, om præcis samme problem med HDR materiale.
Torben Rasmussen skrev:Indstillinger deles desværre mellem SDR og HDR. Baggrundslyset gør dog ikke.
Som også er skrevet om i AF8 anmeldelsen.
HDR-profilerne på Sonys TV følger desværre kalibreringen af samme profil under SDR, så der er ikke mulighed for at finjustere HDR hvis noget ikke stemmer overens, uden også at tilføje samme ændring på SDR. Og du kan ikke få skærmen til at huske at bruge en anden profil under HDR, da profilerne kun er tilknyttet inputtet og ikke kombinationen af input og HDR-tilstand.


Lys og lign. er forskellig , det kan vi blive enig om , og som jeg oplever det, er der en fejl, da Netflix ikke gemmer opsætning og ruller billede ændringer tilbage til oprindelig billede profil når tv slukkes.

Hvis alt skal være korrekt, så skal man ikke vælge Biograf hjem når man skifter indgang, så skal man kun vælge indgang, og så skulle alle indstillinger være unikke for den indgang, og så kan Bio Hjem begynde at blive sat op på lys,farve og andet. Farver er så delt og det er et problem, også når HDR gerne skal sættes op imod bredere farve spectrum.

Og måske har jeg misforstået når du taler kalibrering, måske er dit CMS system slet ikke ændret.
#280580
Der er mig som har lavet kalibreringen så jeg tillader mig lige at blande mig, du kan godt lave en individuel kalibrering af en SDR profil og HDR profil.

F.eks Biograf Pro med farvetemperatur preset Ekspert 1 til SDR indhold

Og

Biograf Hjem med farvetemperatur preset Ekspert 2 til HDR10 indhold

Du kan ikke få skærmen til selv at skifte om imellem profiler og farvemperatur preset, man skal selv huske og skifte profil når der kommer HDR indhold på skærmen.

Det som deles imellem profiler og indgange er farvetemperatur preset Ekspert 1 eller Ekspert 2, det er Sony’s måde at lave en “kopier til alle input” funktion, mens LG’s tilgang til den del er mere hensigtmæssigt grundet der kommer helt nye profiler frem når skærmen får et HDR signal.

A1 har ikke noget CMS system :)
#280581
Blackspot4200 skrev:Der er mig som har lavet kalibreringen så jeg tillader mig lige at blande mig, du kan godt lave en individuel kalibrering af en SDR profil og HDR profil.

F.eks Biograf Pro med farvetemperatur preset Ekspert 1 til SDR indhold

Og

Biograf Hjem med farvetemperatur preset Ekspert 2 til HDR10 indhold

Du kan ikke få skærmen til selv at skifte om imellem profiler og farvemperatur preset, man skal selv huske og skifte profil når der kommer HDR indhold på skærmen.

Det som deles imellem profiler og indgange er farvetemperatur preset Ekspert 1 eller Ekspert 2, det er Sony’s måde at lave en “kopier til alle input” funktion, mens LG’s tilgang til den del er mere hensigtmæssigt grundet der kommer helt nye profiler frem når skærmen får et HDR signal.

A1 har ikke noget CMS system :)
Var ellers sikker på det var muligt omkring CMS, det kan jeg så se ikke findes nogen cmyk indstillinger ;(

Omkring ekspert 1 og 2, så kan det jo dårligt sammenlignes, når det bliver til en del mellem alle, og ikke kopier til, som option :) Så mistes det unikke der.

Og når du har valgt de 2 bio profiler til SDR/HDR , så mistes vel den forebeholdne argument med en sony skærm, at du får 2 indstillinger, en til lys stue, og til mørk stue(aften) når du vælger at dele SDR/HDR op? Ved godt, det så bare er en begræsning men det er sgu da lidt irriterende.
Nu er det mest irriterende fordi jeg startede med problemer ved Netflix og delingen af indstillinger der.

Nok om det :) For at skrue tilbage til emnets oprindelse, så kalder de endnu en profil frem når man kører youtube , Apps (Video) som altså også er unik, måske som DolbyVision profilen.

Og jeg kan også lige tilføje, at når jeg kører "Spiderman 4K HDR gameplay" video, og venter længe nok, så ændres den fra HD - HDR til 4K - HDR , så tålmodighed og intern youtube virker fint i 4K/HDR uden problemer. Mærkeligt var mine gentagne forsøg med Chromecast tests gav 4K/HDR til at starte med uden problemer , meget mærkeligt.
#280587
Lige et par skud fra AF9 af LG Jazz video fra Youtube. Youtube siger 4K HDR, men settings er SDR. Lys står til max, men det er fordi jeg kører med “Højeste belysning” på Mellem i menuen. Den ville låses til Max hvis det var HDR. Som det ses mangler HDR-indikator i menuen også.
Billede
Billede

Der kommer ingen mode-skift når videoen startes. Youtube version 2.04.05.

Sådan skal menuen se ud hvis den kører HDR:
Billede
#280589
Her er 4K+HDR korrekt, altså med billede profil i [HDR] når youtube viser det i højre top :)

@Torben
Er du sikker på at "Apps(Video)" profilen også står til AUTO i HDR-tilstand under Videofunktioner. Det er ret tydelig at se om Spiderman gameplay video er i HDR eller normal, for hele hans dragt ændrer blå farve til sådan en skinnede dragt istedet for en kedelig blå.


hmmm, mærkeligt er dog at COLOR i nørd info, siger BT2020 men selvom farvespektrum står til AUTO, så er BT.2020 en flottere og mere korrekt dragt på spiderman i HDR :) (mener jeg)
Senest rettet af bbplayer 14. okt 2018, 20:50, rettet i alt 1 gang.