Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af orhan.Öztürk
#279587
Hej.

Jeg tænker på at købe et nyt soundbar fra Sony for at have noget godt lyd med til min PS4 PRO.

Jeg har tænkt lidt på HT-ZF9 men kan ikke rigtig komme frem til hvordan man bedst muligt sætter det op (eller en anden soundbar) for optimal lyd da det kan være lidt kompliceret. Er det noget med at man får den bedste lyd ved at forbinde både TV og PS4 med HDMI til soundbar? Problemet er bare at der kun er en HDMI udgang på PS4.

Og hvad kan i anbefale når det kommer til soundbar fra Sony? Har også kigget på HT-MT500 og HT-RT4.

Tak for hjælpen. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#279627
Generelt ift. tilkobling af soundbarer, så er det typisk en fordel at tilslutte afspillere og konsoller med et HDMI kabel fra afspiller/konsol -> HDMI-indgang på soundbar. Tv'et tilsluttes ligeledes med HDMI, men til HDMI-udgang (med ARC = returvej til lyd) på soundbar.

Grunden til at det er en fordel er, at lyden dermed ikke flettes via tv-skærme, som ofte har begrænsninger ift. formater og kvalitet af lyd.

Men det kræver naturligvis, at soundbaren har både HDMI-indgange og en HDMI-udgang.

Sony PlayStation 4 Pro understøtter ikke pt. Atmos, så jeg ved ikke, hvor meget du skal satse på det. Det kan naturligvis være, at det kommer ligesom det er tilfældet på Xbox One.
Af orhan.Öztürk
#279720
Rasmus Larsen skrev:Generelt ift. tilkobling af soundbarer, så er det typisk en fordel at tilslutte afspillere og konsoller med et HDMI kabel fra afspiller/konsol -> HDMI-indgang på soundbar. Tv'et tilsluttes ligeledes med HDMI, men til HDMI-udgang (med ARC = returvej til lyd) på soundbar.

Grunden til at det er en fordel er, at lyden dermed ikke flettes via tv-skærme, som ofte har begrænsninger ift. formater og kvalitet af lyd.

Men det kræver naturligvis, at soundbaren har både HDMI-indgange og en HDMI-udgang.

Sony PlayStation 4 Pro understøtter ikke pt. Atmos, så jeg ved ikke, hvor meget du skal satse på det. Det kan naturligvis være, at det kommer ligesom det er tilfældet på Xbox One.
Nu spørger jeg måske lidt uviden men hvis både PS4 og TV tilsluttes soundbar med HDMI hvordan får jeg billedet op på tv'et?

Sony HT-RT4 understøtter ikke Atmos men er det stadig krævende for at gøre brug af de bagerste højtalere når det er tilsluttet til PS4?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#279723
Soundbar skal forbindes via dens HDMI-udgang til dit TVs HDMI-ARC indgang. ARC-porten på TVet kan sende lyden fra TV retur til soundbar via samme kabel, som den modtager billedet fra soundbar gennem.

Baghøjttalere kræver ikke Atmos. Kun 5.1 surround-signal. Hvis du ikke vil have Atmos, så kan du i princippet blot forbinde alt til dit TV (og stadig bruge ARC-porten ned i soundbar), da TVet godt kan videresende 5.1-lyd via ARC.