Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#278898
Jeg syntes du væver og meget vel i mangel af bedre.
Jo penslet ud, hvad disse produkter gør kære ven.
Læs dog forhandlerens hjemmeside eller bare brugeranmeldelser, så får du en langt bedre indsigt istedet for bare at affeje hvad du ikke forstår som magisk eller en and..
- og en anden gang' hvis du henvender dig eller referere til nogen specifikt, så omtal dog brugeren istedet for diffuse begreber som "nogle".

- at differenciere lydbilledet via algoritmer er jo ikke magisk og vil blive mere og mere udbredt de kommende år, og det kan i den grad ske på mange måder.

Og den første sekvens omhandlede et kickstarter projekt hvor en gruppe inden for akkustik var istand til at arbejde med lyden på et niveau der var opsigtsvækkende., og som jeg skriver, hvis du læste mere end bare den sekvens du paster og hvor det kommer lige efter .. så var det et promoprojekt i jagten på crowdsourcing.
Men hvis du ikke er helt med på hvad der foregår når computer algoritermer går ind og arbejder med lyden' og hvordan det fungere. så tjek nettet.

Trådstarter ønskede en soundbar med fokus på hearing aid og fremhævelse af tale & dialog, - ovennævnte produkter får glimrende anmeldelse når det kommer til at hjælpe folk med nedsat hørelse og er produkt som netop er beregnet til dette hearing aid segment
Sarah Tew/CNET
The AccuVoice uses the same "hearing aid technology" found in larger Zvox speakers, which "mimics the function of a hearing aid by isolating voice frequencies and lifting them out of background sounds."
Du kan læse anmedelser og en bred enighed om at effekten er opsigtsvækkende bla på cnet som testede den billige version 149USD Accu´'voice soundbar, selvom denne featur selvføægelig ikke gør fx musikken bedre og her skla man op i de dyre med flere subs og elementer SB700 som også koster derefter 699.
https://zvox.com/collections/all-produc ... subwoofers

Hvis du selv kan komme op med en soundbar som gør det bedre.. så slå dig løs 'men at du ikke fostår det' er jo ikke ensbetydende med at det så er magisk eller en and. :)
Senest rettet af DaneLaw 20. sep 2018, 23:03, rettet i alt 2 gange.
#278901
Når vi nu taler om billede sammen med lyd, så findes der forskningsarbejde, som på ret overbevisende facon kan isolere specifikke personers lyd fra alt andet. Jeg tænker, at det måske var dét du tænkte på (det er ikke crowdfunding)
https://ai.googleblog.com/2018/04/looki ... peech.html

Blot for at vise hvor fremtiden kunne bringe os hen...
#278910
Nej det var nu ikke lige dette eksempel.. jeg erindre det var et indslag omkring nogle af de her nye crowfunding padehatte selskaber i Szenchen Kina som tager grupper ind og finansiere deres ideer' mod at tage en vis procentdel når produktet rammer markedet eller bare bliver opkøbt og her man snakkede med nogle af disse grupperinger, og det var netop et proof of concpt-produkt som kunne arbejde med lydbilledet til en detaljegrad' som for mig var opsigtsvækkende og åbnede op for nærmest usete muligheder..

men ja det er mindblowing, som de her computer algoritmer nærmest laver et et fingeraftryk af stemmen og kan følge det.
Effekten ville være et hit i det engelske parlament.
Fra Torbens link, man kan godt fornemme noget scratteri i baggrunden men jo vildt så effektivt den kan sortere hvad systemet opfatter som uønsket og man kan tydelig høre hvor skinger & hvor meget af bredden der er nedtonet. især omkring 0:25 (YT klippet fra ovennævnte link),
https://youtu.be/NzZDnRni-8A
#278913
Det ikke så meget det du linker til som jeg opponerede imod. Det er formentligt noget udmærket teknologi som trådstarter sikkert kunne have stor nytte af. Men det beror sig nu stadig på equalization, compression og støjreduktion, altså ganske velkendt teknologi.

Det jeg opponerede mod var det du ikke linker til, som du ikke kan huske hvor du har set, og som bogstaveligt talt kunne skille skidt fra kanel og simpelthen pille lige præcis de lyde ud af et lydbillede som man ønsker sig. Det lyder for godt til at være sandt, og jeg ved tilpas meget om emnet til at vide at det er ganske eftertragtet, men også ekstremt svært og implementere. Man skal passe på med at bruge ordet umuligt, for lige pludseligt er der et eller andet geni et sted som får en sindssyg god idé, men det er faktisk lige før at umuligt ville være et passende prædikat i denne sammenhæng. Det ville involvere nogle algoritmer som nærmest skulle gætte sig frem til resultatet, lidt ligesom hvis vi havde et billede af et menneske i et landskab der står bag ved en bil, og skulle have computeren til at fjerne bilen fra billedet men beholde landskabet og mennesket, og bare gætte sig frem til hvordan alt det man ikke kan se bag bilen ser ud indtil den fik produceret et billede der kunne virke troværdigt. Man kan sige bilen slører for eller maskerer noget af landskabet og mennesket, dette problem har man også i et lydbillede, at forskellige lyde simpelthen slører for og maskerer hinanden og smelter sammen.

Jeg synes at den teknologi Torben linker til er vildt imponerende med ganske overbevisende resultater. Dog gør det brug af computervision og det er nødvendigt at kunne se munden bevæge sig på den/de personer man ønsker at isolere fra lydbilledet. Det ville derfor ikke fungere i fjernsynssammenhæng hvor der jo ofte er tale uden at man nødvendigvis kan se personen som taler, såsom kommentatoren i en fodboldkamp eller en fortællerstemme i en film.
#278916
jamen kære ven' hvad er du i tvivl om??
Jo "flyhumping" i mangel af bedre..hvor du tager en kort sekvens iform af "skille skidt fra kanel og via algoritmer differenciere lydbilledet og forstærke de elementer man søger" og brokker dig over dette til en anden med begrebet "nogle" og kalder det en and, selvom det er jo netop hvad visse algoritmer gør.. (mærkværdig facon af nærmest forsmået art)

- og det er jo sidenhen penslet ud, med utallige link omkring dette produkt, som jo netop er beregnet til det problem som trådstarter sidder med og hvordan det kan afhjælpe.

- og fordi du ikke er bekendt med noget' er jo ikke ensbetydende med at det så ikke findes, du var jo næppe heller bekendt med ovennævnte produkt og Accu'voice- soundbar hearing aid" og hele affæren ved at differenciere lyden via computer-algoritmer.

og jo utallige i markedet som pt arbejder med hvordan man kan lære disse computer-algoritmer at priotere dele af lydbilledet og ja netop "skille skidt fra kanel afhængigt af hvad man søger"... ;)
- men som jeg spurgte, hvis du har en bedre forslag og hermed et produkt til trådstarter' som løser hans dilemma' jamen så slå dig løs, ellers så læs dog lidt om dette produkt som jeg linker til og som netop er beregnet til folk som har problemer med at høre dialogen i lydbilledet og et produkt som får god feedback fra folk med nøjagtig samme problem som trådstarter

--

Fremtiden rummer uanede muligheder, når man på computer algoritme niveau kan arbejde lyd og ikke mindst billede og konstant optimere fra det ene øjeblik til det næste uden mennskelig indvirkning - . vi ser det jo allerede nu med fotografering, hvor mobilen on the fly tager notits af hvad der er i spil, og sammenkøre værdierne mod optimeret forhold afhlngig af om det er en, hund, landskab, blomster etc som man skal fotografere.
Samme vil jo indfinde sig på TV scenen, så når der sidder en studievært i billedet og fx læser nyheder op, vil TVet tage notits af omstændighederne og justere til lejligheden, eller hvis der er mennesker i biledet og hermed signaler på at en dialog er i spil, og geare lyden til dette moment
Jo netop det som computer-algoritmer kan, og løbende justere værdierne til lejligheden og optimere on the fly eller til pre-def..
Hele den præmis, "jamen så må du gå ind i settings på din equalizer og justere lidt her, hvis du vil havde dialogen skal mere frem men så taber du lidt lydkvalitet her".. hele den tankegang er jo efterhånden røget ud med badevandet,.
jJg aner ikke hvilke værdier & signaler som Accuvoice trigger på, og jo næppe noget de flasher da det jo er deres hearing-aid algoritme som de har finansieret og bragt til markedet for deres udvalg af accuvoice-soundbar..

Her kan du se et eksempel fra MIT som også blive omtalt i Torbens link hvor man via avanceret computer algotmer (AI) kan differenciere lydbilledet på instrument niveau ved at AI finder logik i hvem gør hvad, kva pixel og lyd.
https://youtu.be/2eVDLEQlKD0
Når det kommer til hearing aid, så er det jo ikke nødvendigt og lukke hele elementer ude men alene geare de sekvenser hvor dialogen foregår og skille skidt fra kanel og dette lader også til at være tilfældet for Accuvoice, men nettet flyder over med anmeldelser - så der er jo nok at tage fat på, hvis du er tvivl.. syntes jeg har brugt nok tid på dette pensleri.. trådstarter manglede en højtaler / soundbar da han ikke kunne høre dialogen i diverse udsendelser for al den omkransende støj.. og jo netop hvad dette hearing-Aid-produkt lanceres til og nominel fedback er overvældenede positiv fra tusindvis af mennesker i samme situation, men hvis du har et bedre forslag så kom med dette ellers så lad os komme videre... :)

ellers må tygge lidt på det her imens jeg sover, jeg smutter ihvertfald til køjs, det er dog af ældre dato 2013 og udviklingen er ikke stået stille 'men siger dog lidt om præmisserne..

An algorithm to improve speech recognition in noise for hearing-impaired listeners
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3799726/
Billede

og når du har terpet ovennævnte kan du hoppe ud i denne artikel som oprider hvordan algoritmer har revolutioneret hearing aid markedet .
https://newatlas.com/hearing-aid-noise- ... thm/29799/
Algorithm could drastically improve the performance of hearing aids
Despite some advances that have been made in the field, one of the continuing problems with hearing aids is the fact that they amplify background sound along with peoples' voices. While our brains are reasonably good at distinguishing between speech and distracting ambient noise, hearing aid users get the noise and the voice presented to them in one often-incomprehensible package. Researchers at The Ohio State University, however, may have a solution. They've developed a noise-filtering algorithm that's been shown to improve test subjects' recognition of spoken words by up to 90 percent.

The machine learning-based algorithm utilizes a deep neural network, which – like the human brain – has a layered structure that allows it to learn. Part of its "training" involves getting it to pick out known words as they're played back against a noisy background. The parts in which the voice dominates the noise are amplified, whereas instances in which the noise dominates are discarded. og ja kære ven, aka "skille skidt fra kanel" :D

In tests of the technology, 12 partially-deaf volunteers removed their hearing aids, then were asked to identify as many words as they could in recordings of speech obscured by background noise. They then took the test over, this time listening to the same recording after it had been "cleaned up" using the algorithm.

Their word comprehension increased by an average of 25 to almost 85 percent in cases where the speech had previously been obscured by random "background babble" (such as the noise produced by other peoples' voices) and by 35 to 85 percent when it had previously been obscured by more consistent "stationary noise" (such as the sound of an air conditioner).

When 12 students with full hearing listened to the speech obscured by noise, they actually scored lower than the first group did when listening to the enhanced speech. "That means that hearing-impaired people who had the benefit of this algorithm could hear better than students with no hearing loss," says Prof. Eric Healy, who is leading the research.
Alt det her er tilbage i 2013 og forholdene har mildest talt ikke stået stille siden eller graden af disse algoritmer blevet mindre avanceret, tværtimod for at sige det mildt.

- og jeg misunder dig for verdenen må da være fuld af magi, hvis ovennævnte er magisk eller en and. :D
Cheers.. :)