Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#278615
Kort sagt... findes der et tv eller noget højtaler tilbehør hvor man kan justere på forskellige lydniveauer i tv'et?

Jeg har problemer med hørelsen hvilket resultere i at baggrundslyden både på film/serier og i helt alm. 'uskyldige' tv programmer, der bliver div. underlægningsmusik/støj uforholdsmæssigt høj og talen mudret
- hvilket gør jeg hele tiden sidder og skruer op og ned uden at finde noget af det tilfredsstillende, hvilket er virkelig irriterende når man bare gerne vil slappe af foran tv

De forskellige præinstalleret audio indstillinger 'film', 'musik', standard' mv, som forefindes på tv'et er mildest talt virkelig ringe og gør bare problemet værre

Mit måske urealistiske ønske? var at man kunne skrue ned for og op for forskellige slags lyde.
Senest rettet af lindvig 30. okt 2019, 02:07, rettet i alt 3 gange.
#278618
Jeg tror ikke det "bare" er en equalizer funktion, lindvig efterlyser.

Jeg tror han gerne vil kunne dæmpe f.eks. musikken/lydeffekter, så talen bliver fremhævet - kort sagt at kunne dæmpe alle andre lydspor end talen, så talen bliver det primære i lydbilledet.

Den funktion har jeg ikke set nogen steder. :(
#278620
Har du prøvet at se tv med Dynamisk equalizer?

Det komprimere lyden nemlig. Jeg er dog i tvivl om hvor mange tv der har den funktion, men eks har Apple tv det, hvis Apple tv så kan klare tv delen for dig.
#278624
Problemet her, er forskellige lydspor, de levereres ikke til tv, så der er et rent eksperiment at bruge EQU til at løse det, selvom det virker er det ikke optimalt.

Så trådstarter må ud og råbe producenterne op, for idag har vi kun et lydspor så vidt jeg ved når lyd sendes til vores tv, dette er sammensat af mange lydspor, og det er normalt kun i et studie du hører lyden delt op :) Herfra er det et spor, dog i stereo, så du kan da vælge højre venstre fra :)
#278830
Irriterende at jeg ikke kan huske hvor det var, men jeg erindre at jeg for ikke frygtelig længe siden netop læste om et tredjeparts produkt som via utallige avanceret algoritmer netop kunne differenciere lydbilledet, og bogstavelig talt skille skidt fra kanel afhængig af hvad man søgte,
men kan på stående fod ikke lige huske hvor det var' og om det var et kickstarter projekt, men det var et tredjeparts produkt som via noget fancy filtrering kunne differenciere lydbilledet til en ganske opsigtsvækkende grad..

Det var nu ikke disse soundbarer, men lidt af det samme..
https://zvox.com/collections/clear-voic ... oice-boost
The patent-pending AccuVoice system uses hearing aid technology to make voices understandable no matter where you sit in the room. It uses advanced computer algorithms to lift dialogue out of the soundtrack and bring it forward. You hear voices clearly without having to crank up the volume.
Promo.
https://zvox.com/pages/accuvoice

YT.
https://www.youtube.com/watch?v=AQNdQ8PAa0c

Diverse testklip med eksempler på forskellen.
https://www.youtube.com/channel/UCi8O-T ... c-29wl8ruA
#278846
Hej Lindvig. Jeg kender lidt til problemet.
Jeg har om nogen problemer med hørelsen og bruger høreapparater på begge ører. Apparaterne bliver jævnligt udskiftet med nye med ny og bedre teknologi.
En god soundbar har desværre ikke kunnet løse høreproblemet, når jeg ser tv.
Alligevel har jeg for knap 5 år siden løst problemet:
Til TVet tilsluttede jeg en almindelig computerhøjtaler, hvortil jeg til selve lydskrueknappen, som jeg satte på bordet ved siden af mig, tilsluttede min hovedtelefon fra min Smartphone.
Både lyden på tv og fra mit høretelefoner kan herefter reguleres separat, og selve lyden til PC højtalerne slukkes med isættelse af jackstikket.
På denne måde kan jeg regulere lyden til mine ører og samtidig få en utrolig god stereo- og lydoplevelse.
Min kone, der har spillet i symfoniorkestre kan derimod ikke længere tåle høje lyde, så hun bruger TVapparatets fjernbetjening og kan regulere lyden til hendes ønskede niveau.
Jeg ønsker derimod at høre lydeffekterne på film.
#278870
Som jeg er ind på foroven Bentperterson' i svaret til trådstarter, så skal du havde en soundbar som via avanceret computer algoritmer geare de elementer i lydbilledet hvor talen som regel ligger.(det er indlægget lige over dit, her kan du også se eksempler på effekten)
og det er netop teknikken fra høreapparater' med at geare "tale" som bliver implementeret i disse højtalere (soundbar).
De her computer algoritmer som hele tiden er ajour med lydbilledet kan også udjævne andre lydgener, og lydgener som jeg tror de fleste af os kan nikke genkendende til, ikke mindst reklamer hvor det lyser langt væk at skiderikken bag reklamen bruger et absurt højt lydniveau på at gøre obs på sin reklame, men output leveling ref OL. er vist implementeret i en del højtaler produkter nu-til-dags.

Se linkene foroven hvis du eller en af dine nærmste døjer med sådan et problem, for en ordinær soundbar til det brede consumermarked vil jo ikke tage højde for hvad du søger..bevares den kan muligvis hjælpe en anelse ved at differenciere lyden noget mere, men når der er højtaler-produkter som er gearet til dette problem og ældre mennesker eller mennesker med nedsat høreevne' , vil det være tosset ikke at gå efter disse, eller som minimum overveje dem.
Accu'voice-effekten kan bruges når det er behov, og undlades ved matriale hvor behovet ej er der via et tryk på fjernbetjeningen og de har adskillige niveauer af dialog-fremhævelse.-. :)
https://zvox.com/pages/accuvoice
Billede
#278879
Vailant skrev:Den funktion har jeg ikke set nogen steder. :(
Det er der en god grund til, for det findes ikke nogen steder, måske lige ud over film/tv-producentens redigeringsstudie. Når man ser TV så er der kun 1 lyd-kanal for alt lyden i signalet. Hvis man vil være lidt mere teknisk, så lad os sige 2 lyd-kanaler hvis det er stereo, højre og venstre, eller 4 lyd-kanaler hvis det er surround højre for og bag og venstre for og bag. Signalmæssigt kan det kun lade sig gøre at skrue på de individuelle kanaler, altså ned for venstre og op for højre, men det får man jo ikke noget brugbart resultat ud af.

Den eneste løsning til problemet, som kun er en halv løsning, det er som det allerede tidligere er blevet nævnt en equalizer. En equalizer kan ikke skrue op og ned på de forskellige lyde, men den kan til gengæld skrue op og ned på de forskellige frekvensområder. Dvs menneskelige På equalizeren kan man booste det frekvensområde som den menneskelige stemme ligger i og dukke resten af lydbilledet. Men der er selvfølgelig mange andre lyde som optager det samme område i frekvensspektret som en menneskestemme gør. Ikke desto mindre, se evt. dette billede, det blå område er der hvor menneskets stemme typisk ligger:

Billede

På equalizeren skal man forsøge at følge den blå kurve, ved at booste ved de peaks der er ved 400 hz og 2.8-2.9 khz, samt forsøge at dukke alt det andet. En parametrisk EQ vil utvivlsomt værre den bedste type EQ til formålet, men jeg tror at det er et særsyn med parametrisk EQ indbygget i et fjernsyn. Hvis du bruger eksterne højtalere kan du føre lyd signalet ud af fjernsynet og ind i en ekstern parametrisk EQ og derfra ud til højtalerne.

Nogle nævner teknologi som kan skille lydene ad... det er en and! Sådan en magisk trylle-teknologi findes ganske enkelt ikke på nuværende tidspunkt, det ligger et godt stykke uden for rammerne for hvad der teknisk er muligt for ingeniører i dag. Ethvert fjernsyn som har en eller anden smart løsning vil ligeledes være baseret på equalization.
#278881
DemonTwisterz skrev: Nogle nævner teknologi som kan skille lydene ad... det er en and! Sådan en magisk trylle-teknologi findes ganske enkelt ikke på nuværende tidspunkt, det ligger et godt stykke uden for rammerne for hvad der teknisk er muligt for ingeniører i dag. Ethvert fjernsyn som har en eller anden smart løsning vil ligeledes være baseret på equalization.
Hvem og hvad er det du taler om for begrebet "nogle" er jo ligeså diffust som at stikke tungen ud af vinduet i jagten på info.

Hvis det er ovenævnte fortolkning af algoritmer som du opfatter som at skille lyden ad og høreapparaters facon ved at geare tale, nu er blevet magisk og sidestilles med en and.. jamen' så er der jo langt vej i at få dig med op på beatet' for nu at blive i højtaler-jargon..

Mulighederne omkring lyd, rykker sig hele tiden og netop algoritmer åbner op for en verden af muligheder, og hvor vi ser at lydbilledet nærmest kan manipuleres til den enkelte bruger så bla svagheder i hørelsen kan udpensles på menigt forbrugerniveau uden man behøver en dybere indsigt i akkustik... flere af sådanne features vil meget vel indfinde sig i mobilsegmentet de kommende år' da adskillige opstartsfirmaer i Szhenchen har denne algoritme funderet-teknologi i støbeskeen og forsøger at afsætte den..

Men kva hearing aid orienteret soundbar som fx accu-voice fra ZVOX kan man læse nogle af de knap 2000 anmeldelser på Amazon af ældre menneske, som netop har hearing aid problemer.
Dette er vist den billigeste model med Accu'voice funktion som pt sælges på ZVOX hemmeside til 149 USD og har en overraskende flot feedback score..
Amazon feedback rating fra verified 1898 users: 4.5/5 stjerner.
https://www.amazon.com/ZVOX-AV200-TV-Sp ... B01L9D18FC
Menige mennesker som står med problemet og har brugt egne penge, er normalt de bedste til at give deres besyv på godt & ondt, - og om et givent produkt afhjælper dette.. :)
#278894
Det er dig jeg taler om. Helt specifikt hentyder jeg til dette som du har skrevet ovenover:
DaneLaw skrev:Irriterende at jeg ikke kan huske hvor det var, men jeg erindre at jeg for ikke frygtelig længe siden netop læste om et tredjeparts produkt som via utallige avanceret algoritmer netop kunne differenciere lydbilledet, og bogstavelig talt skille skidt fra kanel afhængig af hvad man søgte
Som jeg forstår dig når du skriver "bogstaveligt talt skille skidt fra kanel afhængig af hvad man søger", jamen så forstår jeg en samling algoritmer som eksempelvis kunne fjerne alle musikinstrumenter fra eksempelvis Michael Jacksons "Beat it", sådan så vi udelukkende står tilbage med en Michael Jacksons vokal. Eller omvendt slette Michael Jacksons vokal og beholde alle musikinstrumenterne. Eller hive en specifik trommelyd eller et guitarriff ud og slette alt det andet. Altså en samling algoritmer som kan splitte nogle lydspor i alle de forskellige individuelle lyde som det er opbygget af.

Sådan noget kan vi mennesker måske tilnærmelsesvist gøre med hjernen, men det er umådeligt svært at få en computer til at gøre det, tæt på sort magi. Selve hele idéen om at kunne gøre lige netop dette er det hellige gral indenfor samplebaseret musikproduktion. I utallige fora for elektronisk musikproduktion vil man se folk spørge efter noget der kan gøre lige præcis det. Svaret er dog altid det samme, det findes ikke!

Det bedste man kan gøre er at nøjes med nogle få uperfekte fremgangsmåder. Disse fremgangsmåder inkluderer equalizing, center spors ekstraktion eller center spors fjernelse. Center spors fjernelse og centerspors ekstraktion kaldes også ofte vocal removal eller vocal extraction, dog noget misvisende, bl.a. i Audacity som nok er det mest brugte freebie lydredigeringsprogram. Grunden til at det kaldes vocal removal/extraction er fordi vokalerne ofte ligger i lige netop centersporet, men der er ofte også andre ting der ligger i dette spor.

Når vi snakker centerspor i en stereooptagelse hvor der kun findes højre og venstre lyd kanaler, så menes der alle lyde som spilles lige højt i både højre og venstre højtaler. Man kan sætte højre og venstre signal i modfase med hinanden, hvilket resulterer i at den del af signalet som er det samme i højre og venstre kanal bliver slettet. Så har man kun alle de lyde der er panoreret til højre eller venstre tilbage. Signalet uden centersporet kan så omvendt bruges til at differentiere sig frem til centersporet, sådan at man kun har lyde der er lige høje i hver højttaler.

Det er en uperfekt metode som desværre også skaber noget forvrængning i lydbilledet, blandt andet pga lyde som ikke er helt centreret men næsten, eller lyde som er næsten ens men hvor der lige er lidt anderledes effekt på højre og venstre, eksempelvis et let panoreret reverb. Udover dette uperfekte trick findes der equalization og that's it! Og hvis du er uenig med det, så synes jeg du skal smide et link til de ingeniør genier, som har knækket koden til hvordan man skiller skidt fra kanel i et lydspor. Selv er jeg ret overbevist om at der vil kræves kunstig intelligens på et plan vi endnu ikke har set, for at opnå sådan noget.
Senest rettet af DemonTwisterz 20. sep 2018, 23:11, rettet i alt 1 gang.