Det er dig jeg taler om. Helt specifikt hentyder jeg til dette som du har skrevet ovenover:
DaneLaw skrev:Irriterende at jeg ikke kan huske hvor det var, men jeg erindre at jeg for ikke frygtelig længe siden netop læste om et tredjeparts produkt som via utallige avanceret algoritmer netop kunne differenciere lydbilledet, og bogstavelig talt skille skidt fra kanel afhængig af hvad man søgte
Som jeg forstår dig når du skriver "bogstaveligt talt skille skidt fra kanel afhængig af hvad man søger", jamen så forstår jeg en samling algoritmer som eksempelvis kunne fjerne alle musikinstrumenter fra eksempelvis Michael Jacksons "Beat it", sådan så vi udelukkende står tilbage med en Michael Jacksons vokal. Eller omvendt slette Michael Jacksons vokal og beholde alle musikinstrumenterne. Eller hive en specifik trommelyd eller et guitarriff ud og slette alt det andet. Altså en samling algoritmer som kan splitte nogle lydspor i alle de forskellige individuelle lyde som det er opbygget af.
Sådan noget kan vi mennesker måske tilnærmelsesvist gøre med hjernen, men det er umådeligt svært at få en computer til at gøre det, tæt på sort magi. Selve hele idéen om at kunne gøre lige netop dette er det hellige gral indenfor samplebaseret musikproduktion. I utallige fora for elektronisk musikproduktion vil man se folk spørge efter noget der kan gøre lige præcis det. Svaret er dog altid det samme, det findes ikke!
Det bedste man kan gøre er at nøjes med nogle få uperfekte fremgangsmåder. Disse fremgangsmåder inkluderer equalizing, center spors ekstraktion eller center spors fjernelse. Center spors fjernelse og centerspors ekstraktion kaldes også ofte vocal removal eller vocal extraction, dog noget misvisende, bl.a. i Audacity som nok er det mest brugte freebie lydredigeringsprogram. Grunden til at det kaldes vocal removal/extraction er fordi vokalerne ofte ligger i lige netop centersporet, men der er ofte også andre ting der ligger i dette spor.
Når vi snakker centerspor i en stereooptagelse hvor der kun findes højre og venstre lyd kanaler, så menes der alle lyde som spilles lige højt i både højre og venstre højtaler. Man kan sætte højre og venstre signal i modfase med hinanden, hvilket resulterer i at den del af signalet som er det samme i højre og venstre kanal bliver slettet. Så har man kun alle de lyde der er panoreret til højre eller venstre tilbage. Signalet uden centersporet kan så omvendt bruges til at differentiere sig frem til centersporet, sådan at man kun har lyde der er lige høje i hver højttaler.
Det er en uperfekt metode som desværre også skaber noget forvrængning i lydbilledet, blandt andet pga lyde som ikke er helt centreret men næsten, eller lyde som er næsten ens men hvor der lige er lidt anderledes effekt på højre og venstre, eksempelvis et let panoreret reverb. Udover dette uperfekte trick findes der equalization og that's it! Og hvis du er uenig med det, så synes jeg du skal smide et link til de ingeniør genier, som har knækket koden til hvordan man skiller skidt fra kanel i et lydspor. Selv er jeg ret overbevist om at der vil kræves kunstig intelligens på et plan vi endnu ikke har set, for at opnå sådan noget.