Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278706
bphhm skrev:Jeg går udfra at denne uskarphed er der også ved standard indstillinger ikke? Hvor langt sidder du iøvrigt fra TV'et?

Kører du med trådløs forbindelse til internet?

Prøv når du ser noget på Youtube at gå ind under options og statisik, hvor man kan se hvilken opløsning der faktisk vises afhængigt af forbindelsen. Der er nogen gange forstoppelse i levering af data fra Youtube som ikke afhænger af din forbindelse.

Har selv et 49XE9005 som jeg er meget tilfreds med.
Hej bphhm,

Så har jeg endeligt haft tid til at teste 4k fodbold via youtube, og fået taget billede af statistik. Der er stadig lidt slør på bolden og generelt små forstyrrelser, når billedet bevæger sig. Som om at det er grynet og der er flere vertikale bånd ned over skærmen, som får den grønne græsplæne til at blive uskarp (svært at se når man filmer)

Jeg måtte selv gå ind og sætte den op til 4K under kvalitet, den afspiller i 1440p fra standard på alle youtube videoer hos mig kan jeg se.
Vedhæftede filer
41945875_232634874267059_4670744301238484992_n.jpg
41945875_232634874267059_4670744301238484992_n.jpg (752.31 KiB) Vist 4426 gange
#278708
Torben Rasmussen skrev:Menuer, ikoner mv. er ikke lavet i 4K opløsning, så de vil være uskarpe. Det kan du ikke fikse.

En ekstern CC kan justeres mellem 50 og 60 Hz, ja.

Netflix burde ikke være uskarpt, men har du tjekket at den rent faktisk gearer op i fuld båndbredde? Jeg har bøvlet lidt med, at hastigheden på Wifi ikke kunne trække de 15 Mbit/s, som 4K kræver og så ligner det jo l... Tryk lige en gang på “i” knappen for at se hvilken opløsning Netflix rent faktisk når op på.
Så har jeg prøvet at trykke "i", mens jeg afspiller HD materiale (Har ikke 4K abonnement) på netflix, og her får jeg følgende oplysning:
Video: 5.36 Mbps / 1080
#278709
Ved alm stream af fodbold fra web tv (yousee tv) via den indbyggede chromecast, så er der også problemer med, at få bolden til at flyde glidende. Billedet står rigtig godt, når der er fokus på enkelte spillere og der er zoomet ind, men det bliver meget blurry, når en bold skydes fremad og når der panoreres :-S !
#278715
Din måling på Netflix er jo i hvert fald ikke 4K. Det er et middel-dårligt fuld HD-stream. Er du sikker på at det er en 4K film du prøver med?

Problemer med bevægelse kan ligeså vel være funderet i forkerte indstillinger.

Jeg synes lidt du skyder til højre og venstre her. Det ene øjeblik er det inhomonitet, det næste er det vertikal banding, så er det bitraten, så ikonerne i menuen og så er det problemer med bevægelse.
#278717
Torben Rasmussen skrev:Din måling på Netflix er jo i hvert fald ikke 4K. Det er et middel-dårligt fuld HD-stream. Er du sikker på at det er en 4K film du prøver med?

Problemer med bevægelse kan ligeså vel være funderet i forkerte indstillinger.

Jeg synes lidt du skyder til højre og venstre her. Det ene øjeblik er det inhomonitet, det næste er det vertikal banding, så er det bitraten, så ikonerne i menuen og så er det problemer med bevægelse.
Hej Torben,
Beklager mine forskellige retninger. Som jeg også skrev i beskeden med Netflix, så har jeg IKKE et 4K abonnement - og derfor kun har adgang til HD materiale på Netflix. Men vil (ved mulighed) prøve at få lavet samme test på 4K materiale. Hvad skal scoren være på ved optimal Full HD samt 4K, hvis mit resultat er et middel-dårligt full HD-stream?

Korrekt at der er flere ting, som jeg har rejst. Uskarpheden ved ikoner i fx Home menuen er måske bare sådan det er på android (er vant til LG, hvor det er knivskarpt)

Det primære problem er bevægelse på fodbold, hvor jeg havde forventet at det ville køre smooth. Men jeg spørger blot om det har noget med kilden at gøre siden det ikke kører glidende.

Hvilke indstillinger har du / andre fået den bedste bevægelseshåndtering på eksempelvis fodbold med? :)
#278720
Aviax skrev:
bbplayer skrev:Skal vi ikke have nogle links til den YT video, så os andre kan se om det er utydeligt her, så det ikke bare er optagelsen eller dine øjne som skal checkes :)
Det er denne: https://www.youtube.com/watch?v=WG9O8mLJRAE
Der var du heldig, det er ikke dine øjne som skal checkes. bare på PC står den dårligt i 4K afspilning, deres farver flader helt ud når de løber rundt og jo, den virker uklar som 4K video.

Og skærmen er så ikke OLED men alligevel, selv på pause ser man de frames være kedelige. Det burde en anden også kunne bekræfte.

Så er vi tilbage til menuer/tekst? Dem du har vist lidt af, er der ikke problemer med, mener jeg.
#278744
Aviax skrev:Hvad skal scoren være på ved optimal Full HD samt 4K, hvis mit resultat er et middel-dårligt full HD-stream?
JEg ved ikke helt hvilken "score" du mener, men hvis det er bitraten, så er den oppe på 15.26 Mbit/s på 4K.
Aviax skrev:Hvilke indstillinger har du / andre fået den bedste bevægelseshåndtering på eksempelvis fodbold med? :)
Start med at sætte TV'et i Biograf-Pro profilen og sæt Motion Flow til "Tydelig". Hvis du vil have et mere lysstærkt billede, så kan du ændre det til "Personlig" og justere første håndtag op på 3 og sætte andet håndtag på 0. Filmtilstand skal slås fra.
#278883
Torben Rasmussen skrev:
Aviax skrev:Hvad skal scoren være på ved optimal Full HD samt 4K, hvis mit resultat er et middel-dårligt full HD-stream?
JEg ved ikke helt hvilken "score" du mener, men hvis det er bitraten, så er den oppe på 15.26 Mbit/s på 4K.
Aviax skrev:Hvilke indstillinger har du / andre fået den bedste bevægelseshåndtering på eksempelvis fodbold med? :)
Start med at sætte TV'et i Biograf-Pro profilen og sæt Motion Flow til "Tydelig". Hvis du vil have et mere lysstærkt billede, så kan du ændre det til "Personlig" og justere første håndtag op på 3 og sætte andet håndtag på 0. Filmtilstand skal slås fra.

Okay, så er der jo et stykke vej op til de 15 Mbits/s kan jeg godt se.

Synes ikke rigtigt dine indstillinger gør den store forskel på de indstillinger, som jeg har indgivet fra Avforum. Det må uden tvivl være min kilde, når jeg streamer via yousee app, som gør at det bare ikke er knivskarpt :s